Skip to main content
Log in

Infizierte Urachuszyste im Erwachsenenalter

Fallvorstellung und Literaturübersicht

Infected urachal cyst in adulthood

Case report and literature review

  • Kasuistiken
  • Published:
Der Urologe Aims and scope Submit manuscript

Zusammenfassung

Der Urachus obliteriert in der Regel spätestens in der frühen Kindheit und bildet sich zu einem bindegewebigen Strang zwischen dem Umbilikus und dem Blasendom zurück. Durch eine fehlende oder unvollständige Obliterierung können Urachusanomalien entstehen, welche sich meist im Kindesalter manifestieren. Im Erwachsenenalter stellen Urachuszysten (UZ) die häufigste Form der Urachusanomalien dar. Sie bleiben klinisch bis zum Auftreten von Komplikationen meist asymptomatisch. Wir berichten über den Fall eines 32-jährigen Patienten mit einem Bauchwandabszess als Komplikation einer infizierten spontan rupturierten UZ.

Abstract

Normally, the urachus is obliterated at the latest in early infancy and degenerates to a fibrous band extending from the bladder to the umbilicus. Urachal anomalies may develop through an absent or incomplete obliteration, which more commonly cause clinical problems in children. Urachal cysts (UC) represent the most common form in adulthood. They most likely remain asymptomatic until complications occur. We report the case of a 32-year-old man with abscess formation in the abdominal wall as a complication of an infected ruptured UC.

This is a preview of subscription content, log in via an institution to check access.

Access this article

Price excludes VAT (USA)
Tax calculation will be finalised during checkout.

Instant access to the full article PDF.

Abb. 1
Abb. 2
Abb. 3

Literatur

  1. Ashley RA, Inman BA, Routh JC et al (2007) Urachal anomalies: a longitudinal study of urachal remnants in children and adults. J Urol 178:1615–1618

    Article  PubMed  Google Scholar 

  2. Ilica AT, Mentes O, Gur S et al (2007) Abscess formation as a complication of a ruptured urachal cyst. Emerg Radiol 13:333–335

    Article  PubMed  Google Scholar 

  3. Maruschke M, Kreutzer HJ, Seiter H (2003) Bladder rupture caused by spontaneous perforation of an infected urachal cyst. Urologe A 42:834–839

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  4. Mazzucchelli R, Scarpelli M, Montironi R (2003) Mucinous adenocarcinoma with superficial stromal invasion and villous adenoma of urachal remnants: a case report. J Clin Pathol 56:465–467

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  5. Nimmonrat A, Na-Chiangmai W, Muttarak M (2008) Urachal abnormalities: clinical and imaging features. Singapore Med J 49:930–935

    CAS  PubMed  Google Scholar 

  6. Ohgaki M, Higuchi A, Chou H et al (2003) Acute peritonitis caused by intraperitoneal rupture of an infected urachal cyst: report of a case. Surg Today 33:75–77

    Article  PubMed  Google Scholar 

  7. Spataro RF, Davis RS, Mclachlan MS et al (1983) Urachal abnormalities in the adult. Radiology 149:659–663

    CAS  PubMed  Google Scholar 

  8. Ueno T, Hashimoto H, Yokoyama H et al (2003) Urachal anomalies: ultrasonography and management. J Pediatr Surg 38:1203–1207

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  9. Yiee JH, Garcia N, Baker LA et al (2007) A diagnostic algorithm for urachal anomalies. J Pediatr Urol 3:500–504

    Article  PubMed  Google Scholar 

  10. Yoo KH, Lee SJ, Chang SG (2006) Treatment of infected urachal cysts. Yonsei Med J 47:423–427

    Article  PubMed  Google Scholar 

Download references

Interessenkonflikt

Der korrespondierende Autor gibt an, dass kein Interessenkonflikt besteht.

Author information

Authors and Affiliations

Authors

Corresponding author

Correspondence to D. Cadosch.

Rights and permissions

Reprints and permissions

About this article

Cite this article

von Schnakenburg, L., Cadosch, D. & Gautschi, O. Infizierte Urachuszyste im Erwachsenenalter. Urologe 49, 1176–1178 (2010). https://doi.org/10.1007/s00120-010-2322-8

Download citation

  • Published:

  • Issue Date:

  • DOI: https://doi.org/10.1007/s00120-010-2322-8

Schlüsselwörter

Keywords

Navigation