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Der Nervenarzt

, Volume 89, Issue 5, pp 591–602 | Cite as

Selektiver Mutismus

  • J. Rogoll
  • M. Petzold
  • A. Ströhle
CME
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Zusammenfassung

Der selektive Mutismus wurde in der medizinischen Literatur erstmals vor 140 Jahren beschrieben. In den Fokus der Aufmerksamkeit der Erwachsenenpsychiatrie ist diese Diagnose mit dem Erscheinen des DSM-5 gekommen. Hier ist der selektive Mutismus des Kindes- und Jugendalters, aber auch des Erwachsenenalters nun als eine eigenständige Angsterkrankung aufgeführt. Häufig handelt es sich um ein in der frühen Kindheit beginnendes Nichtsprechen in bestimmten Situationen. Nicht selten erfolgt eine diagnostische Abklärung erst nach Schuleintritt. Sehr häufig treten komorbide Angsterkrankungen, insbesondere die soziale Phobie, oftmals auch depressive Erkrankungen auf. Der Verlauf ist sehr variabel: Bei manchen Betroffenen kommt es zu einer plötzlichen und kompletten, bei anderen zu einer langsamen Rückbildung der Symptomatik. Ebenso kann die Erkrankung bis ins Erwachsenenalter persistieren. Während früher eine traumatische Genese vermutet wurde, geht man heutzutage eher von einer multifaktoriellen Entstehung mit genetischen, psychologischen und sprachassoziierten Einflüssen aus. Psychotherapie, Logopädie und Psychopharmakotherapie stellen die Säulen der Therapie dar.

Schlüsselwörter

Komorbiditäten Soziale Phobie Psychotherapie Pharmakotherapie Ätiologie 

Selective mutism

Abstract

Selective mutism was first described in the medical literature 140 years ago. The diagnosis came into the focus of adult psychiatry with the appearance of DSM-5. Henceforth, selective mutism during infancy, adolescence and also adulthood is specified as an independent anxiety disorder. It often begins in early childhood with a kind of speechlessness in certain situations. A diagnostic clarification often only takes place after school enrolment. Very often comorbid anxiety disorders, especially social phobia and depression also occur. The course is very variable and with some affected persons regression of the pathology occurs suddenly and completely and with others there is a slow regression of the symptoms. Equally the disorder can persist until adulthood. Whilst formerly a traumatic genesis was assumed, a multifactorial etiology with genetic, psychological and language-associated effects is nowadays presumed. The therapy is supported through psychotherapy, speech therapy and psychopharmacology.

Keywords

Comorbidities Social phobia Psychotherapy Pharmacotherapy Etiology 

Notes

Einhaltung ethischer Richtlinien

Interessenkonflikt

J. Rogoll, M. Petzold und A. Ströhle geben an, dass kein Interessenkonflikt besteht.

Dieser Beitrag beinhaltet keine von den Autoren durchgeführten Studien an Menschen oder Tieren.

Literatur

  1. 1.
    Wittchen H‑U, Heinig I, Beesdo-Baum K (2014) Angststörungen im DSM-5. Nervenarzt 85(5):548–552.  https://doi.org/10.1007/s00115-013-3986-2 CrossRefPubMedGoogle Scholar
  2. 2.
    Kussmaul A (1877) Die Störungen der Sprache. In: v. Ziemssen H (Hrsg) Handbuch der Speciellen Pathologie und Therapie. F.C.W. Vogel, LeipzigGoogle Scholar
  3. 3.
    Katz-Bernstein N (2011) Selektiver Mutismus bei Kindern, 3. Aufl. Reinhardt, MünchenGoogle Scholar
  4. 4.
    American Psychiatric Association (2013) Diagnostic and statistical manual of mental disorders, 5. Aufl. American Association, ArlingtonCrossRefGoogle Scholar
  5. 5.
    Steinhausen H, Juzi C (1996) Elective mutism: an analysis of 100 cases. J Am Acad Child Adolesc Psychiatry 35:606–614CrossRefPubMedGoogle Scholar
  6. 6.
    StillLeben e.V. (2017) Deutscher Mutismus Test. http://www.selektiver-mutismus.de/deutscher-mutismus-test/. Zugegriffen: 4. Okt. 2017Google Scholar
  7. 7.
  8. 8.
    Hartmann B (2016) Kölner Mutismus Anamnesebogen (K-M-A). Prax Sprach 16(3):200–205Google Scholar
  9. 9.
    Cohan SL, Chavira DA, Shipon-Blum E, Hitchcock C, Roesch SC, Stein MB (2008) Refining the classification of children with selective mutism: a latent profile analysis. J Clin Child Adolesc Psychol 37(4):770–784CrossRefPubMedPubMedCentralGoogle Scholar
  10. 10.
    Reed-Berendt R, Phillips B, Picton S, Chumas P, Warren D, Livingston JH, Hughes E, Morrall MV (2014) Cause and outcome of cerebellar mutism: evidence from a systematic review. Childs Nerv Syst 30(3):375–385CrossRefPubMedGoogle Scholar
  11. 11.
    Wittchen HU, Jacobi F, Rehm J, Gustavsson A, Svensson M, Jönsson B, Olesen J, Allgulander C, Alonso J, Fraravelli C, Fratiglioni L, Jennum P, Lieb R, Maercker A, van Os J, Preisig M, Salvador-Carulla L, Somin R, Steinhausen H (2011) The size and burden of mental disorders and other disorders of the brain in Europe 2010. Eur Neuropsychopharmacol 21(9):655–679CrossRefPubMedGoogle Scholar
  12. 12.
    Kristensen H (2000) Selective mutism and comorbidity with developmental disorder/delay, anxiety disorder, and elimination disorder. J Am Acad Child Adolesc Psychiatry 39(2):249–256CrossRefPubMedGoogle Scholar
  13. 13.
    Melfsen S, Walitza S, Warnke A (2006) The extent of social anxiety in combination with mental disorders. Eur Child Adolesc Psychiatry 15:111–117CrossRefPubMedGoogle Scholar
  14. 14.
    Brack U, Adornetto C (2011) Elektiver Mutismus. In: Lauth G, Linderkamp F, Schneider S, Brack U (Hrsg) Verhaltenstherapie mit Kindern und Jugendlichen. Beltz, Basel, S 222Google Scholar
  15. 15.
    Yeganeh R, Beidel DC, Turner SM (2006) Selective mutism: more than social anxiety? Depress Anxiety 23(3):117–123CrossRefPubMedGoogle Scholar
  16. 16.
    Hirshfeld-Becker DR, Biederman J, Henin A, Faraone SV, Davis S, Rosenbaum JF (2007) Behavioral inhibition in preschool children at risk is a specific predictor of middle childhood social anxiety: A five-year follow-up. J Dev Behav Pediatr 28:225–233CrossRefPubMedGoogle Scholar
  17. 17.
    Gensthaler A, Khalaf S, Ligges M, Kaess M, Freitag CM, Schwenck C (2016a) Selective mutism and temperament: the silence and behavioral inhibition to the unfamiliar. Eur Child Adolesc Psychiatry 25(10):1113–1120.  https://doi.org/10.1007/s00787-016-0835-4 CrossRefPubMedGoogle Scholar
  18. 18.
    Stein MB, Yang B‑Z, Chavira DA, Hitchcock CA, Sung SC, Shipon-Blum E, Gelernter J (2011) A common genetic variant in the neurexin superfamily member CNTNAP2 is associated with increased risk for selective mutism and social anxiety-related traits. Biol Psychiatry 69:825–831CrossRefPubMedGoogle Scholar
  19. 19.
    Remschmidt H, Poller M, Herpertz-Dahlmann B, Henningshausen K, Gutenbrunnder C (2001) A follow-up study of 45 patiens with elective mutism. Eur Arch Psychiatry Clin Neurosci 251:284–296CrossRefPubMedGoogle Scholar
  20. 20.
    Oerbeck B, Manassis K, Overgaard KR, Kristensen H (2016) Selective mutism. In: Rey JM (Hrsg) IACAPAP e‑textbook for child and adolescent mental health. International Association for Child and Adolescent Psychiatry and Allied Professions, GenevaGoogle Scholar
  21. 21.
    Katz-Bernstein N (2005) Selektiver Mutismus bei Kindern. Erscheinungsbilder, Diagnostik, Therapie. Reinhardt, MünchenGoogle Scholar
  22. 22.
    Dobslaff O (2005) Mutismus in der Schule. Edition Marhold, BerlinGoogle Scholar
  23. 23.
    Steinhausen H‑C, Wachter M, Laimböck K, Metzke WC (2006) A long-term outcome study of selective mutism in childhood. J Child Psychol Psychiatry 47:751–756CrossRefPubMedGoogle Scholar
  24. 24.
    Bandelow B, Lichte T, Rudolf S, Wiltink J, Beutel M (Hrsg) (2014) S3-Leitlinie Angststörungen. Springer, HeidelbergGoogle Scholar
  25. 25.
    Melfsen S, Warnke A (2009) Selektiver Mutismus. In: Schneider S, Margraf J (Hrsg) Störungen im Kindes- und Jugendalter. Lehrbuch der Verhaltenstherapie, Bd. 3. Springer, Heidelberg, S 555–572Google Scholar
  26. 26.
    Plag J, Siegmund A, Ströhle A (2012) Neue Ansätze in der pharmakologischen Angstbehandlung. In: Rupprecht R, Kellner M (Hrsg) Angststörungen. Kohlhammer, Stuttgart, S 203–218Google Scholar
  27. 27.
    Manassis K, Oerbeck B, Overgaard KR (2016) The use of medication in selective mutism: a systematic review. Eur Child Adolesc Psychiatry 25(6):571–578CrossRefPubMedGoogle Scholar
  28. 28.
    Zakszeski BN, DuPaul GJ (2016) Reinforce, shape, expose, and fade: a review of treatments for selective mutism (2005–2015). School Ment Health 9(1):1–15CrossRefGoogle Scholar
  29. 29.
    Lang C, Nir Z, Gothelf A, Domachevsky S, Ginton L, Kuhsnir J, Gothelf D (2016) The outcome of children with selective mutism following cognitive behavioral intervention: a follow-up. Eur J Pediatr 75:481–487.  https://doi.org/10.1007/s00431-015-2651-0 CrossRefGoogle Scholar
  30. 30.
    Mayworm AM, Dowdy E, Knights K, Rebelez J (2015) Assessment and treatment of selective mutism with English language learners. Contemp Sch Psychol 19:193–204.  https://doi.org/10.1007/s40688-014-0035-5 CrossRefGoogle Scholar
  31. 31.
    Oerbeck B, Stein MB, Wentzel-Larsen T, Langsrud O, Kristensen H (2014) A randomized controlled trial of a home- and school-based intervention for selective mutism – defocused communication and behavioural techniques. Child Adolesc Ment Health 19:192–198.  https://doi.org/10.1111/camh.12045 Google Scholar
  32. 32.
    Oerbeck B, Stein MB, Pripp AH, Kristensen H (2015) Selective mutism: follow-up study 1 year after end of treatment. Eur Child Adolesc Psychiatry 24:757–766.  https://doi.org/10.1007/s00787-014-0620-1 CrossRefPubMedGoogle Scholar
  33. 33.
    Conn BM, Coyne LW (2014) Selective mutism in childhood: assessment and treatment of an African American preschool boy. Clin Case Stud 13:487–500.  https://doi.org/10.1177/1534650114522912 CrossRefGoogle Scholar
  34. 34.
    Howe H, Barnett D (2013) Accountability steps for highly reluctant speech: tiered-services consultation in a head start classroom. J Educ Psychol Consult 23:165–184.  https://doi.org/10.1080/10474412.2013.813805 CrossRefGoogle Scholar
  35. 35.
    Bergman RL, Gonzalez A, Piacentini J, Keller ML (2013) Integrated behavior therapy for selective mutism: a randomized controlled pilot study. Behav Res Ther 51:680–689.  https://doi.org/10.1016/j.brat.2013.07.003 CrossRefPubMedGoogle Scholar
  36. 36.
    Mitchell AD, Kratochwill TR (2013) Treatment of selective mutism: applications in the clinic and school through conjoint consultation. J Educ Psychol Consult 23:36–62.  https://doi.org/10.1080/10474412.2013.757151 CrossRefGoogle Scholar
  37. 37.
    Oerbeck B, Johansen J, Lundahl K, Kristensen H (2012) Selective mutism: a home- and kindergarten-based intervention for children 3–5 years: a pilot study. Clin Child Psychol Psychiatry 17(3):370–383.  https://doi.org/10.1177/1359104511415174 CrossRefPubMedGoogle Scholar
  38. 38.
    Ooi YP, Raja M, Sung SC, Fung DSS, Koh JBK (2012) Application of a web-based cognitive-behavioral therapy programme for the treatment of selective mutism in Singapore: a case series study. Singapore Med J 53:446–450PubMedGoogle Scholar
  39. 39.
    Plener PL, Gatz SA, Schuetz C, Ludolph AG, Kolch M (2012) A case of selective mutism in an 8‑year-old girl with thalassaemia major after bone marrow transplantation. Pharmacopsychiatry 45:37–39.  https://doi.org/10.1055/s-0031-1287776 CrossRefPubMedGoogle Scholar
  40. 40.
    Reuther ET, Davis TE, Moree BN, Matson JL (2011) Treating selective mutism using modular CBT for child anxiety: a case study. J Clin Child Adolesc Psychol 40:156–163.  https://doi.org/10.1080/15374416.2011.533415 CrossRefPubMedGoogle Scholar
  41. 41.
    Lang R, Regester A, Mulloy A, Rispoli M, Botout A (2011) Behavioral intervention to treat selective mutism across multiple social situations and community settings. J Appl Behav Anal 44:623–628.  https://doi.org/10.1901/jaba.2011.44-623 CrossRefPubMedPubMedCentralGoogle Scholar
  42. 42.
    Sanetti LMH, Luiselli JK (2009) Evidence-based practices for selective mutism: implementation by a school team. Sch Psychol Forum 3:27–42Google Scholar
  43. 43.
    Vecchio J, Kearney CA (2009) Treating youths with selective mutism with an alternating design of exposure-based practice and contingency management. Behav Ther 40:380–392.  https://doi.org/10.1016/j.beth.2008.10.005 CrossRefPubMedGoogle Scholar
  44. 44.
    Beare P, Torgerson C, Creviston C (2008) Increasing verbal behavior of a student who is selectively mute. J Emot Behav Disord 16:248–255CrossRefGoogle Scholar
  45. 45.
    Sharkey L, McNicholas F, Barry E, Begley M, Ahern S (2008) Group therapy for selective mutism: a parents’ and children’s treatment group. J Behav Ther Exp Psychiatry 39(002):538–545.  https://doi.org/10.1016/j.jbtep.2007.12.002 CrossRefPubMedGoogle Scholar
  46. 46.
    Manassis K, Tannock R (2008) Comparing interventions for selective mutism: a pilot study. Can J Psychiatry 53:700–703CrossRefPubMedGoogle Scholar
  47. 47.
    O’Reilly M, McNally D, Sigafoos J, Lancioni GE, Green V, Edrisinha C, Machalicek W, Sorrels A, Lang R, Didden R (2008) Examination of a social problem-solving intervention to treat selective mutism. Behav Modif 32:182–195.  https://doi.org/10.1177/0145445507309018 CrossRefPubMedGoogle Scholar
  48. 48.
    Kern L, Starosta KM, Cook CR, Bambara LM, Gresham FR (2007) Functional assessment-based intervention for selective mutism. Behav Disord 32:94–108CrossRefGoogle Scholar
  49. 49.
    Jackson MF, Allen RS, Boothe AB, Nava ML, Coates A (2005) Innovative analyses and interventions in the treatment of selective mutism. Clin Case Stud 4:81–112.  https://doi.org/10.1177/534650103259676 CrossRefGoogle Scholar
  50. 50.
    Subellok K, Bahrfeck-Wichitill K (2016) Selektiver Mutismus im sozialen Kontext- Vernetzungsarbeit in der Dortmunder Mutismus Therapie (DortMuT). Prax Sprach 16(3):163–170Google Scholar
  51. 51.
    Hartmann B (2004) Die Behandlung eines (s)elektiv mutistischen Mädchens nach dem Konzept der Systemischen Mutismus-Therapie/SYMUT. Teil 1. Forum Logop 18(1):20–26Google Scholar
  52. 52.
    Johanssen K, Kramer J, Lukaschyk J, Talley J (2016) Diagnostik im Rahmen der Kooperativen Mutismustherapie. Prax Sprach 16(3):171–177Google Scholar
  53. 53.
    Hartmann B, Kaiser M, Kaufhold U, Lange M, Müller N (2013) Stuttgarter Rahmenempfehlungen zur Mutismus-Therapie (SRMT). Fachz Mutismusther Mutismusforsch Selbsthilfe 10:4–6Google Scholar

Copyright information

© Springer Medizin Verlag GmbH, ein Teil von Springer Nature 2018

Authors and Affiliations

  1. 1.BerlinDeutschland
  2. 2.Klinik für Psychiatrie und Psychotherapie, Campus Charité MitteCharité – Universitätsmedizin BerlinBerlinDeutschland

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