Skip to main content
Log in

Gefäßchirurgisches Ausbildungskonzept für Militärchirurgen in Deutschland

Vascular surgical training concept for military surgeons in Germany

  • Leitthema
  • Published:
Der Unfallchirurg Aims and scope Submit manuscript

Zusammenfassung

Hintergrund

Aufgrund der wachsenden Bedrohung durch Terroranschläge und Attentate auch in Europa wächst das Interesse an der Versorgung schwerer Gefäßverletzungen, die mit einer erhöhten Inzidenz von 10 % bei diesen penetrierenden Verwundungen zu erwarten sind. Mit der zunehmenden Subspezialisierung in der Chirurgie droht jedoch die gefäßchirurgische Kompetenz der nichtvaskulär spezialisierten Chirurgen verloren zu gehen. Insbesondere der Sanitätsdienst musste mit Blick auf die Auslandseinsätze der Bundeswehr auf diese Entwicklung reagieren und etablierte das DUOplus-Ausbildungskonzept für seine Einsatzchirurgen.

Ziel der Arbeit

Das DUOplus-Ausbildungskonzept wird mit Blick auf die gefäßchirurgische Notfallkompetenz vorgestellt.

Ergebnisse

Alle angehenden Einsatzchirurgen erwerben den Facharzt Allgemeinchirurgie, bevor sie sich weiter spezialisieren. Neben zahlreichen Kursen aus allen chirurgischen Fachgebieten ist eine 12-monatige Rotation in eine gefäßchirurgische Abteilung in dieser Weiterbildungszeit verpflichtend. Kernstück der gefäßtraumatologischen Ausbildung sind 2 praktische Kurse an lebensnahen Modellen. In diesen speziell auf die Bedürfnisse von Nichtgefäßchirurgen ausgerichteten „Hand-on“-Kursen werden offen-chirurgische Techniken und „Damage-control“-Maßnahmen bis hin zur „resuscitative endovascular balloon occlusion of the aorta“ (REBOA) an geeigneten Modellen gelehrt und intensiv geübt.

Schlussfolgerung

Alle mit traumatischen und iatrogenen Gefäßverletzungen konfrontierten Operateure sollten zumindest eine Basiskompetenz in der Versorgung von Gefäßverletzungen aufweisen. Insbesondere die gefäßtraumatologischen Kurse bieten ein solches Skill-Set, das zunehmend auch von zivilen und militärischen Operateuren unterschiedlichster operativer Fächer und Nationalität angenommen wird.

Abstract

Background

Due to the increasing threat of terrorist attacks and assassinations even in Europe, the interest in management of severe vascular injuries, which, with an increased incidence of 10% are to be expected with such penetrating wounds, is also growing; however, with increasing subspecialization in surgery there is a threat that the know-how in vascular surgery will become lost among non-vascular surgical specialists. Therefore, the Germany military established an educational program, the so-called DUOplus concept, to ensure that future military surgeons acquire and retain the experience and skills to fulfill the demanding role of a deployed surgeon.

Objective

The DUOplus concept of the German Medical Forces is introduced with a special focus on vascular surgery training.

Results

All trainee German military surgeons attain a second specialization alongside general surgery. This residency includes several courses in various surgical specialties as well as a 12-month rotation in a vascular surgery department. The core elements of vascular trauma training are two practical courses on life-like models. In these courses, which were developed especially for the needs of non-vascular surgeons in hands-on training, open surgical techniques and damage control measures including resuscitative endovascular balloon occlusion of the aorta (REBOA) are taught on suitable models and intensively practiced.

Conclusion

All surgeons potentially confronted with traumatic and iatrogenic vascular injuries should have some basic competence in the management of vascular trauma. Especially the courses in vascular surgery for non-vascular surgeons offer such a skill set for every surgeon. Next to the German military surgeons, the courses are attended more and more by civilian and military surgeons from different surgical specialties and nationalities.

This is a preview of subscription content, log in via an institution to check access.

Access this article

Price excludes VAT (USA)
Tax calculation will be finalised during checkout.

Instant access to the full article PDF.

Abb. 1
Abb. 2
Abb. 3
Abb. 4

Literatur

  1. Back DA, Waldmann K, Hauer T, Huschitt N, Bowyer MW, Wesemann U, Lieber A, Willy C (2017) Concept and evaluation of the German War Surgery Course – Einsatzchirurgie-Kurs der Bundeswehr. J R Army Med Corps 163:206–210

    Article  PubMed  Google Scholar 

  2. Burkhardt GE, Rasmussen TE, Propper BW, Lopez PL, Gifford SM, Clouse WD (2009) A national survey of evolving management patterns for vascular injury. J Surg Educ 66:239–247

    Article  PubMed  Google Scholar 

  3. Duschek N, Assadian A, Lamont PM, Klemm K, Schmidli J, Mendel H, Eckstein HH (2013) Simulator training on pulsatile vascular models significantly improves surgical skills and the quality of carotid patch plasty. J Vasc Surg 57:1–7

    Article  Google Scholar 

  4. Eardley WGP, Taylor DM, Parker PJ (2009) Training tomorrow’s military surgeons: lessons from the past and challenges for the future. J R Army Med Corps 155:249–252

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  5. Eastridge BJ, Mabry RL, Seguin P, Cantrell J, Tops T, Uribe P, Mallett O et al (2012) Death on the battlefield (2001–2011): implications for the future of combat casualty care. J Trauma Acute Care Surg 73:S431–437

    Article  PubMed  Google Scholar 

  6. Elias K, Willy C, Engelhardt M (2010) Wie viel gefäßchirurgische Notkompetenz benötigt der moderne Unfallchirurg? Erfahrungen vor dem Hintergrund des Einsatzes als Bundeswehrchirurg. Unfallchirurg 113:122–126

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  7. Grabo DJ, DiMuzio PJ, Kairys JC, McIlhenny SE, Crawford AG, Yeo CJ (2007) Have endovascular procedures negatively impacted general surgery training? Ann Surg 246:472–480

    Article  PubMed  PubMed Central  Google Scholar 

  8. Heldenberg E, Givon A, Simon D, Bass A, Almogy G, Peleg K (2014) Terror attacks increase the risk of vascular injuries. Front Public Health 2:47

    Article  PubMed  PubMed Central  Google Scholar 

  9. Mathieu L, Joly B, Bonnet S, Bertani A, Rongiéras F, Pons F, Rigal S (2015) Modern teaching of military surgery: why and how to prepare the orthopaedic surgeons before deployment? The French experience. Int Orthop 39:1887–1893

    Article  PubMed  Google Scholar 

  10. Pandey VA, Black SA, Lazaris AM, Allenberg JR, Eckstein HH, Hagmüller GW, Largiader J, Wolfe JHN (2005) Do workshops improve the technical skill of vascular surgical trainees? Eur J Vasc Endovasc Surg 30:441–447

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  11. Rasmussen TE, DuBose JJ, Asensio JA, Feliciano DV, Fox CJ, Nuñez TC, Sise MJ, Military Liaison Committee of the American Association for the Surgery of Trauma (2012) Tourniquets, vascular shunts, and endovascular technologies: esoteric or essential? A report from the 2011 AAST Military Liaison Panel. J Trauma Acute Care Surg 73:282–285

    Article  PubMed  Google Scholar 

  12. Rosenfeld JV (2010) How will we produce the next generation of military surgeons? Re: Skillset and competencies for the modern military surgeon: lessons from UK military operations in southern Afghanistan. Int J Care Inj 41:435–436

    Article  Google Scholar 

  13. Ruchholtz S, Mand C, Lewan U, Debus F, Dankowski C, Steering Committee AKUT, Kühne C, Siebert H (2012) Reginalisation of trauma care in Germany: the „TraumaNetwork DGU®-Project“. Eur J Trauma Emerg Surg 38:11–17

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  14. Sagraves SG, Conquest AM, Albrecht RJ, Toschlog EA, Schenarts PJ, Bard MR, Powell CS, Rotondo MF (2003) Popliteal artery trauma in a rural level I trauma center. Am Surg 69:485–489

    PubMed  Google Scholar 

  15. Shastri-Hurst N, Naumann DN, Bowley DM, Whitbread T (2015) Military surgery in the new curriculum: whither general surgery training in uniform? J R Army Med Corps 161:100–105

    Article  PubMed  Google Scholar 

  16. Tresson P, Touma J, Gaudric J, Pellenc Q, Le Roux M, Pierret C, Kobeiter H, Julia P, Goeau-Brissonniere O, Desgranges P, Koskas F, Castier Y (2017) Management of vascular trauma during the Paris terrorist attack of November 13th, 2015. Ann Vasc Surg 40:44–49

    Article  PubMed  Google Scholar 

  17. Tyler JA, Ritchie JD, Leas ML, Edwards KD, Eastridge BE, White CE, Knudson MM, Rasmussen TE, Martin RR, Blackbourne LH (2012) Combat readiness for the modern military surgeon: data from a decade of combat operations. J Trauma Acute Care Surg 73:64–S70

    Article  Google Scholar 

  18. Vascular International School AG (2013) www.vascular-international.org. Zugegriffen: 16.03.2018

  19. White JM, Stannard A, Burkhardt GE, Eastridge BJ, Blackbourne LH, Rasmussen TE (2011) The epidemiology of vascular injury in the wars in Iraq and Afghanistan. Ann Surg 253:1184–1189

    Article  PubMed  Google Scholar 

  20. Wilhelm M, Klemm K, Assadian A, Schmidli J, Schumacher H, Merrelaar J, Eckstein HH (2013) Besser und schneller! Evaluation eines 2,5-tägigen gefäßchirurgischen Grundkurses für ChirurgInnen in Weiterbildung. Chirurg 2:125–129

    Article  Google Scholar 

  21. Willy C, Gutcke A, Klein B, Rauhut F, Friemert B, Kollig EW, Weller N, Lieber A (2010) Weiterbildung zum modernen Militärchirurgen. Unfallchirurg 113:114–121

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

Download references

Author information

Authors and Affiliations

Authors

Corresponding author

Correspondence to M. Engelhardt.

Ethics declarations

Interessenkonflikt

M. Engelhardt, K. Elias, B. Friemert, K. Klemm und C. Willy geben an, dass kein Interessenkonflikt besteht.

Dieser Beitrag beinhaltet keine von den Autoren durchgeführten Studien an Menschen oder Tieren.

Additional information

Redaktion

M. Engelhardt, Ulm

Rights and permissions

Reprints and permissions

About this article

Check for updates. Verify currency and authenticity via CrossMark

Cite this article

Engelhardt, M., Elias, K., Friemert, B. et al. Gefäßchirurgisches Ausbildungskonzept für Militärchirurgen in Deutschland. Unfallchirurg 121, 544–549 (2018). https://doi.org/10.1007/s00113-018-0485-8

Download citation

  • Published:

  • Issue Date:

  • DOI: https://doi.org/10.1007/s00113-018-0485-8

Schlüsselwörter

Keywords

Navigation