Zusammenfassung
Hintergrund und Fragestellung
Im klinischen Alltag wird oft ein Zusammenhang von Tageszeit oder Wetterbedingungen mit dem Eintreffen von Unfallopfern diskutiert. Wir wollten dies konkret an unserem Traumazentrum überprüfen, um aufgrund der Resultate mögliche Ressourcenoptimierungen umsetzen zu können.
Material und Methoden
Retrospektive Analyse aller 2010–2013 infolge eines Mindesttraumas (New Injury Severity Score, NISS ≥8) notfallmäßig versorgten Patienten eines Zentrumspitals im Schweizer Mittelland (uni- und multivariate Analyse; p < 0,05).
Ergebnisse
Im Untersuchungszeitraum wurden 1178 schwerer Verletzte versorgt. Die betroffenen Patienten waren 53 ± 23 Jahre alt mit einem mittleren ISS von 14 ± 8. In den Sommermonaten wurden mehr Unfälle verzeichnet als während des übrigen Jahres (p < 0,001). Es fanden sich mehr Hochenergietraumata je höher die Temperatur und je länger die Sonnenscheindauer tagsüber (je p < 0,001) bzw. bei Wetterumschlag (p = 0,008). Hingegen zeigten Schneefall oder Mondphase keine signifikanten Zusammenhänge mit Anzahl oder Charakteristik eintreffender Verletzter. Die Multivariatanalyse belegte, dass längere Sonnenscheindauer, höhere Tagesminimumtemperaturen sowie eine niedrigere Luftfeuchtigkeit im Vergleich zum Vortag zusammen 3,1 % zur Erklärung des Eintreffens Verletzter beitrugen. Ein Einfluss auf das Patientenoutcome konnte nicht nachgewiesen werden.
Diskussion
In der Tat ließ sich ein signifikanter Einfluss bestimmter Konstellationen wie höhere Tagestemperatur oder Wetterwechsel auf das Eintreffen schwerer Verletzter feststellen. Diese Effekte sind in unserem Kollektiv allerdings gering. Eine Anpassung der personellen Besetzung drängt sich somit für unsere Mittellandsituation nicht auf, sollte aber für größere Kliniken in anderen geografischen Regionen bzw. Wetterregionen aktiv überprüft werden.
Abstract
Background and objectives
The potential association of external factors such as time of day, lunar phases or specific weather conditions on the daily management and outcome of trauma emergencies remains under debate. We undertook this trauma centre investigation to detect possible worthwhile factors of influence in order to optimize the organizational structure of trauma admissions.
Materials and methods
Retrospective cohort analysis over the years 2010–2013, including all emergency trauma admissions with a new injury severity score (NISS) ≥8 (major trauma) treated in a teaching hospital in the lowland of Switzerland (uni- and multivariable analysis; p < 0.05).
Results
During the study period, 1178 major trauma patients were admitted to the hospital. The mean age of trauma victims was 53 ± 23 and the average ISS was 14 ± 8. More patients arrived within the summer months than during the rest of the year (p < 0.001). Higher energy trauma was found to correlate with higher daytime temperature, longer duration of sunshine (each p < 0.001), and change in weather conditions (p = 0.008). In contrast, snowfall and lunar phases did not demonstrate any association with the number or characteristics of trauma admissions. Multivariable analysis demonstrated that altogether longer sunshine, higher minimum daytime temperature and lower air humidity, compared to the previous day, accounted for 31 % of major trauma admissions. We could not find any impact of the investigated external factors on the outcome of patients.
Conclusions
The study shows a significant relationship between specific weather conditions, such as higher daytime temperature or change in circulation, and the admission of major trauma patients. Due to the small effect in our setting, our results do not implicate any according change in the management of resources. Nevertheless, for hospitals in other geographic or more exposed weather regions, such effects could indeed be relevant and therefore should be tested.
Literatur
Ali AM, Willett K (2015) What is the effect of the weather on trauma workload? A systematic review of the literature. Injury 46(6):945–953
http://www.traumaregister.de/downloads/Jahresbericht_2000.pdf Zugegriffen: 2. Mai 2016
Atherton WG, Harper WM, Abrams KR (2005) A year’s trauma admissions and the effect of the weather. Injury 36:40–46
Baker S, O’Neill B, Haddon W, Long W (1974) The Injury severity score: a method for describing patients with multiple injuries an evaluating emergency care. J Trauma 14:187–196
Bell CM, Redelmeier DA (2001) Mortality among patients admitted to hospitals on weekends as compared with weekdays. New Engl J Med 345:663–668
Bhattacharyya T, Millham FH (2001) Relationship between weather and seasonal factors and trauma admission volume at a level I trauma center. J Trauma 51:118–122
Chesser TJ, Howlett I, Ward AJ et al (2002) The influence of outside temperature and season on the incidence of hip fractures in patients over the age of 65. Age Ageing 31:343–348
Di Bartolomeo S (2011) The ‘off-hour’ effect in trauma care: a possible quality indicator with appealing characteristics. Scand J Trauma Resusc Emerg Med 19:33
Friede KA, Osborne MC, Erickson DJ, Roesler JS, Azam A, Croston JK et al (2009) Predicting trauma admissions: the effect of weather, weekday and other variables. Minn Med 92:47–49
Gigerenzer G, Hertwig R, van den Broek E, Fasolo B, Katsikopoulos KV (2005) “A 30 % chance of rain tomorrow”: how does the public understand probabilistic weather forecasts? Risk Analysis 25:3
Hughes HE, Morbey R, Hughes TC, Locker TE, TShannon T, Carmichael C, Murray C, Ibbotson S, Catchpole M, McCloskey B, Smith G, Elliot AJ (2014) Using an emergency department syndromic surveillance system to investigate the impact of extreme cold weather events. Public Health 128(7):628–635
Harper PR, Minty J, Sahu S, Baffour B (2012) A simulation decision support tool using meteorological information for short-term planning of hospital services. SIMULTECH 2012-2nd International Conference on Simulation an Modeling Methodologies, Technologies and Applications, July 2012. (Available at: http://orca.cf.uk/38794)
Li-Wei L, Hsiao-Yu L et al (2015) Effect of weather and time on trauma events determined using emergency medical service registry data. Injury 46:1814–1820
Murray IR, Howie CR, Biant LC (2011) Severe weather warnings predict fracture epidemics. Injury 42:687–690
Nast-Kolb D, Ruchholtz S, Oestern H et al (2000) Das Traumaregister der Arbeitsgemeinschaft Polytrauma der Deutschen Gesellschaft für Unfallchirurgie. Notf Rettungsmed 3:147–150
Waydhas C, Lendemans S, Rixen D, Eikermann M, Pohlemann T (2012) The treatment of patients with severe and multiple traumatic injuries. Dtsch Arztebl Int 109(6):102–108
Pape-Köhler CIA, Simansik C, Nienaber U, Lefering R (2014) External factors and the incidence of severe trauma: Time date, season and moon. Injury 45:93–99
Parsons N, Odumenya M, Edwards A, Lecky F, Pattison G (2011) Modelling the effects of the weather on admissions to UK trauma units: a cross sectional study. Emerg Med J 28:851–855
Saposnik G, Balbergenova A, Bayer N, Hachinski V (2007) Weekends: a dangerous time for having a stroke. Stroke 38(4):1211–1215
Sharp AL, Choi H, Hayward RA (2013) Don’t get sick on the weekend: an evaluation of the weekend effect on mortality for patients visiting US EDs. Am J Emerg Med 31:835–837
Silbergleit R, Kronick SL, Philpott S, Lowell MJ, Wagner C (2006) Quality of emergency care on the night shift. Acad Emerg Med 13:325–330
Stomp W, Fidler V, ten Duis HJ, Nijsten MWN (2009) Relation of the weather an the lunar cycle with the incidence of trauma in the Groningen Region over a 36 year period. J Trauma 67:1103–1108
Tenias JM, Estarlich M et al (2009) Short-term relationship between meteorological variables and hip fractures: an analysis carried out in a health area of the Autonomous Region of Valencia, Spain. Bone 45:794–798
www.meteoschweiz.ch Zugegriffen: 3. Mai 2016
Zargar M, Khaji A, Kaviani A, Karbakhsh M, Yunesian M, Abdollahi M (2004) The full moon and admission to emergency rooms. Indian J Med Sci 58:191–195
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M. Bundi, L. Meier, F. Amsler und T. Gross geben an, dass kein Interessenkonflikt besteht.
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Bundi, M., Meier, L., Amsler, F. et al. Wie hängen Eintreffen und Outcome schwerer Verletzter im Traumazentrum von Wetter, Tages- und Jahreszeit ab?. Unfallchirurg 121, 10–19 (2018). https://doi.org/10.1007/s00113-016-0267-0
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DOI: https://doi.org/10.1007/s00113-016-0267-0