Skip to main content
Log in

Telemedizin in der pädiatrischen Praxis

Nutzen und Anwenderfreundlichkeit

Telemedicine in pediatric practice

Benefits and user friendliness

  • Leitthema
  • Published:
Monatsschrift Kinderheilkunde Aims and scope Submit manuscript

Zusammenfassung

Die Digitalisierung der medizinischen Versorgung hat auch für Kinder- und Jugendärzte große Bedeutung. Wissenszuwachs in der klinischen Forschung, frühzeitige Entlassungen aus der stationären Behandlung und der Wunsch des Patienten bzw. seiner Sorgeberechtigten, gerade im Fall chronischer Krankheiten wohnortnah versorgt werden zu können, stellen den Allgemeinpädiater vor Herausforderungen. Im vorliegenden Beitrag wird ein Konzept vorgestellt, das speziell den Bedürfnissen der ambulanten Betreuung, der niederschwelligen Hinzuziehung von Experten, der beschleunigten Diagnosefindung und der Stärkung des Therapiebündnisses zwischen Arzt und Patient Rechnung trägt. Somit kann sich jede Kinder- und Jugendarztpraxis ein digitales Expertennetzwerk einrichten und die Praxisverwaltung durch eine bundeseinheitliche Praxis-App entlasten. Über diese beiden Grundpfeiler lassen sich barrierefrei Therapie-Apps freischalten, mit denen insbesondere Jugendliche und chronisch Kranke ihre Therapie- und Krankheitsdaten an die Praxis senden. Über die vorhandene Technik (Praxis-App auf Smartphone) kann eine Videosprechstunde vereinbart werden, in der der Arzt den Therapie- und Heilungsverlauf mit seinem Patienten abstimmt. Sämtliche virtuellen Unterstützungen erfolgen mit geringem technischen Aufwand (1. Download von PädExpert® für die Praxis, 2. Installation der Praxis-App „Mein Kinder- und Jugendarzt“ auf dem Smartphone des Patienten). Die digitale Technik unterstützt die persönliche Beratung des Allgemeinpädiaters und trägt zur Stärkung des Therapievertrauens bei. Gleichzeitig gewährleistet sie eine Qualitätsverbesserung für die ambulante Versorgung, etwa durch Zurverfügungstellung von leitlinienbasierten Computeralgorithmen und der Expertise virtuell hinzugezogener Spezialisten.

Abstract

The digitalization of medical care has a considerable impact on pediatricians practices. The constant gain of knowledge in clinical research, the increasingly earlier discharge from hospital and the personal preference of patients, especially in the case of chronic illness to be treated as close to home as possible, are a formidable challenge to general pediatricians. Furthermore, new digital concepts must offer easy handling and disencumber patient care. We have developed a concept, which is specifically adapted to the requirements of outpatient care and offers a low-threshold consultation by renowned and approved experts as well as accelerated finding of the correct diagnosis and strengthening of the therapy-based bond between physician and patient. Therefore, each outpatient pediatric treatment facility can install a digital expert network and lessen the burden of personnel office administration by using a nationally standardized App. These fundamental pillars of our concept pave the way for the release of further barrier-free treatment Apps which particularly adolescents and chronically ill patients may use to transmit therapy and illness relevant data to the medical practitioner. In addition, the technical appliances (App on the smartphone) enable the arrangement of a video consultation in which the physician is able to adjust the course of treatment and treatment process together with the patient. Hence, any virtual support occurs with minimal technical expenditure (necessary is only the free download of PädExpert® for the respective treatment center and the installation of the free nationally standardized Practice-App on the patient’s smartphone). Thus, digital technology supports the personal consultation of general pediatricians and strengthens the patients’ trust in the ongoing therapy. Simultaneously, an improvement of quality for outpatient care is warranted, for example by computer algorithms based on standardized guidelines and the expertise provided by consulting specialists.

This is a preview of subscription content, log in via an institution to check access.

Access this article

Price excludes VAT (USA)
Tax calculation will be finalised during checkout.

Instant access to the full article PDF.

Abb. 1
Abb. 2
Abb. 3
Abb. 4
Abb. 5
Abb. 6
Abb. 7
Abb. 8

Literatur

  1. Avis JL, Holt NL, Maximova K, van Mierlo T, Fournier R, Padwal R, Cave AL, Martz P, Ball GD (2016) The development and refinement of an e‑health screening, brief intervention, and referral to treatment for parents to prevent childhood obesity in primary care. Telemedicine 22(5):385–394

    Article  Google Scholar 

  2. Barrett MA, Humblet O, Marcus JE, Henderson K, Smith T, Eid N, Sublett JW, Renda A, Nesbitt L, Van Sickle D, Stempel D, Sublett JL (2017) Effect of a mobile health, sensor-driven asthma management platform on asthma control. Ann Allergy Asthma Immunol 119(5):415–421

    Article  PubMed  Google Scholar 

  3. Bashshur RL, Howell JD, Krupinski EA, Harms KM, Bashshur N, Doarn CR (2016) The empirical foundations of telemedicine interventions in primary care. Telemed J 22(5):342–375

    Article  Google Scholar 

  4. Eber SW, Andres O (2016) Anämien. Monatsschr Kinderheilkd 164(1):59–72

    Article  Google Scholar 

  5. Ehrich JHH (2015) Pädiatrische Subspezialisierung in Europa: Chancen und Risiken der Fragmentierung der Kinderheilkunde. Padiatr Padol 50:111–115

    Google Scholar 

  6. Fadda M, Galimberti E, Fiordelli M, Romanò L, Zanetti A, Schulz PJ (2017) Effectiveness of a smartphone app to increase parents’ knowledge and empowerment in the MMR vaccination decision: a randomized controlled trial. Hum Vaccine Immunother 13(11):2512–2521

    Article  Google Scholar 

  7. Fedele DA, Cushing CC, Fritz A, Amaro CM, Ortega A (2017) Mobile health interventions for improving health outcomes in youth: a meta-analysis. JAMA Pediatr 171(5):461–469

    Article  PubMed  PubMed Central  Google Scholar 

  8. Fiks AG, Fleisher L, Berrigan L, Sykes E, Mayne SL, Gruver R, Halkyard K, Jew OS, FitzGerald P, Winston F, McMahon P (2017) Usability, acceptability, and impact of a pediatric teledermatology mobile health application. Telemed J. https://doi.org/10.1089/tmj.2017.0075

    Article  Google Scholar 

  9. Fischbach T, Fehr F, Fegeler U (2018) Flächendeckende ambulante pädiatrische Versorgung in Deutschland. Monatsschr Kinderheilkd. https://doi.org/10.1007/s00112-017-0428-4

    Article  Google Scholar 

  10. Groft SC, Posada de la Paz M (2017) Preparing for the future of rare diseases. Adv Exp Med Biol 1031:641–648

    Article  PubMed  Google Scholar 

  11. Hooshmand M, Foronda C (2017) Comparison of telemedicine to traditional face-to-face care for children with special needs: a quasiexperimental study. Telemed J. https://doi.org/10.1089/tmj.2017.0116

    Article  Google Scholar 

  12. Korenke CG, Hunneman DH, Eber SW, Hanefeld F (2004) Severe encephalopathy with epilepsy in an infant caused by subclinical maternal pernicious anemia. Case report and review of the literature. Eur J Pediatr 163(4–5):196–201

    Article  PubMed  Google Scholar 

  13. Landendörfer W, Lang M, Laub O, Breddin A, Schauerte G (2016) PädExpert – telemedizinisches Konsiliararztsystem in der ambulanten Kinder- und Jugendmedizin. Ergebnisse der begleitenden Evaluation. Kinder Jugendarzt 47:749–752

    Google Scholar 

  14. Lang M (2012) PädExpert®, das telemedizinische Konsiliararzt-System in der Kinder- und Jugendmedizin. Kinder Jugendarzt 43:351–353

    Google Scholar 

  15. Lang M (2012) Telemedizin in der Pädiatrie. Kinder Jugendarzt 43:120

    Google Scholar 

  16. Lang M (2016) PädExpert® – das telemedizinisches Konsiliararztsystem in der ambulanten Kinder- und Jugendmedizin. Kinder Jugendarzt 47:191–194

    Google Scholar 

  17. Lang M (2017) Telemedizinische Vernetzung. In: Fegeler U, Jäger-Roman E, Rodens K (Hrsg) Praxishandbuch der pädiatrischen Grundversorgung, 1. Aufl. Elsevier, Amsterdam, S 401–405

    Google Scholar 

  18. Lee G, Park JY, Shin SY, Hwang JS, Ryu HJ, Lee JH, Bates DW (2016) Which users should be the focus of mobile personal health records? Analysis of user characteristics influencing usage of a tethered mobile personal health record. Telemed J 22(5):419–428

    Article  CAS  Google Scholar 

  19. Leipold G (2016) PädExpert – erste Erfahrungen in der pädiatrischen Rheumatologie. Kinder Jugendarzt 47:438–440

    Google Scholar 

  20. Naehrlicha L, Stuhrmann-Spangenbergf M, Barben J (2013) S2-Konsensus-Leitlinie „Diagnose der Mukoviszidose“ (AWMF 026-023) unter Federführung der Gesellschaft für Pädiatrischen Pneumologie. http://www.awmf.org/uploads/tx_szleitlinien/026-23lS_2k_Diagnose_der_Mukoviszidose_2013-07.pdf. Zugegriffen: 5. Febr. 2018

    Google Scholar 

  21. Rattay P, Starker A, Domanska O, Butschalowsky H, Gutsche J, Kamtsiuris P, KiGGS Study Group (2014) Trends in der Inanspruchnahme ambulant-ärztlicher Leistungen im Kindes- und Jugendalter Ergebnisse der KiGGS-Studie – Ein Vergleich von Basiserhebung und erster Folgebefragung (KiGGS Welle 1). Bundesgesundheitsblatt 57:878–891

    Article  CAS  Google Scholar 

  22. Russo L, Campagna I, Ferretti B, Agricola E, Pandolfi E, Carloni E, D’Ambrosio A, Gesualdo F, Tozzi AE (2017) What drives attitude towards telemedicine among families of pediatric patients? A survey. BMC Pediatr 17(1):21

    Article  PubMed  PubMed Central  Google Scholar 

  23. Slater H, Campbell JM, Stinson JN, Burley MM, Briggs AM (2017) End user and Implementer experiences of mhealth technologies for noncommunicable chronic disease management in young adults: systematic review. J Med Internet Res. https://doi.org/10.2196/jmir.8888

    Article  PubMed  PubMed Central  Google Scholar 

  24. Thomas JF, Novins DK, Hosokawa PW, Olson CA, Hunter D, Brent AS, Frunzi G, Libby AM (2017) The use of telepsychiatry to provide cost-efficient care during pediatric mental health emergencies. Psychiatr Serv. https://doi.org/10.1176/appi.ps.201700140

    Article  PubMed  PubMed Central  Google Scholar 

  25. Wakefield CE, Sansom-Daly UM, McGill BC, Ellis SJ, Doolan EL, Robertson EG, Mathur S, Cohn RJ (2016) Acceptability and feasibility of an e‑mental health intervention for parents of childhood cancersurvivors: “Cascade”. Support Care Cancer 24(6):2685–2689

    Article  PubMed  Google Scholar 

Download references

Danksagung

Drs. S. Razeghi, Dr. L. Dietrich, U. Schindler für die Erlaubnis, die Fallbeispiele darzustellen. Dr. G Leipold, O. Laub und Dr. W. Landendörfer für ihre fachärztliche Expertise. L. Wiederer, C. Steininger, E. Bob für die redaktionelle Unterstützung. S. Monks, D. Schlosser und Mitarbeiter für die IT-Entwicklung.

Author information

Authors and Affiliations

Authors

Corresponding author

Correspondence to M. Lang.

Ethics declarations

Interessenkonflikt

M. Lang und S.W. Eber geben an, dass kein Interessenkonflikt besteht.

Dieser Beitrag beinhaltet keine von den Autoren durchgeführten Studien an Menschen oder Tieren.

Additional information

Redaktion

R. Kerbl, Leoben

Rights and permissions

Reprints and permissions

About this article

Check for updates. Verify currency and authenticity via CrossMark

Cite this article

Lang, M., Eber, S.W. Telemedizin in der pädiatrischen Praxis. Monatsschr Kinderheilkd 166, 504–512 (2018). https://doi.org/10.1007/s00112-018-0477-3

Download citation

  • Published:

  • Issue Date:

  • DOI: https://doi.org/10.1007/s00112-018-0477-3

Schlüsselwörter

Keywords

Navigation