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Der Internist

, Volume 59, Issue 9, pp 961–966 | Cite as

Drei Fälle von schwerer chronischer Diarrhö mit seltener Ursache und einfacher Therapie

  • K.-P. Rommel
  • E. Schneider
  • I. Witschel
  • U. Halm
  • M. Zachäus
Kasuistiken
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Zusammenfassung

Wir berichten über 3 Fälle einer schweren olmesartanassoziierten chronischen Diarrhö mit Gewichtsverlust und Malassimilationssyndrom. Es ergab sich jeweils das histologische Bild einer sprueartigen Enteropathie, wobei die serologische Spruediagnostik negativ blieb. Nach Absetzen der Medikation besserten sich die Symptome binnen weniger Tage, der histologische Befund normalisierte sich innerhalb von 3 Monaten. Die Olmesartanenteropathie ist eine unterschätzte Entität und wichtige Differenzialdiagnose einer chronischen Diarrhö.

Schlüsselwörter

Olmesartan Enteropathie Seronegative Sprue Angiotensinrezeptorblocker Unerwünschte Arzneimittelwirkungen 

Three cases of severe chronic diarrhea with a rare cause and a simple therapy

Abstract

We report three cases of severe olmesartan-associated chronic diarrhea with weight loss and malassimilation syndrome. Histologically, a sprue-like enteropathy was diagnosed in each case, while serological tests for celiac disease were negative. After stopping the medication, symptoms improved within a few days. Histologically, remission was documented after 3 months. Olmesartan-associated enteropathy is an underestimated entity and an important differential diagnosis in patients with chronic diarrhea.

Keywords

Olmesartan Enteropathy Celiac disease, seronegative Angiotensin receptor blocker Drug-related side effects and adverse reactions 

Notes

Einhaltung ethischer Richtlinien

Interessenkonflikt

K.-P. Rommel, E. Schneider, I. Witschel, U. Halm und M. Zachäus geben an, dass kein Interessenkonflikt besteht.

Dieser Beitrag beinhaltet keine von den Autoren durchgeführten Studien an Menschen oder Tieren. Alle Patienten, die über Bildmaterial oder anderweitige Angaben innerhalb des Manuskripts zu identifizieren sind, haben hierzu ihre schriftliche Einwilligung gegeben.

Literatur

  1. 1.
    Anlauf M, Weber F (2016) Hemmstoffe des Renin-Angiotensin-Systems. In: Schwabe U, Paffrath D (Hrsg) Arzneiverordnungs-Report 2016. Springer, Berlin, HeidelbergGoogle Scholar
  2. 2.
    Basson M, Mezzarobba M, Weill A et al (2016) Severe intestinal malabsorption associated with olmesartan: a French nationwide observational cohort study. Gut 65:1664–1669CrossRefPubMedGoogle Scholar
  3. 3.
    Bundesinstitut für Arzneimittel und Medizinprodukte (2017) UAW-Datenbank, Suchanfrage „Olmesartan“. http://nebenwirkung.bfarm.de/apex/f?p=100:1:0. Zugegriffen: 5. Okt. 2017Google Scholar
  4. 4.
    Burbure N, Lebwohl B, Arguelles-Grande C et al (2016) Olmesartan-associated sprue-like enteropathy: a systematic review with emphasis on histopathology. Hum Pathol 50:127–134CrossRefPubMedGoogle Scholar
  5. 5.
    Degaetani M, Tennyson CA, Lebwohl B et al (2013) Villous atrophy and negative celiac serology: a diagnostic and therapeutic dilemma. Am J Gastroenterol 108:647–653CrossRefPubMedGoogle Scholar
  6. 6.
    Graham DJ, Zhou EH, Mckean S et al (2014) Cardiovascular and mortality risk in elderly medicare beneficiaries treated with olmesartan versus other angiotensin receptor blockers. Pharmacoepidemiol Drug Saf 23:331–339CrossRefPubMedGoogle Scholar
  7. 7.
    Halevy D, Teeuwen U, Kohlhof P (2014) A new spruelike disease as a cause of severe diarrhea. Dtsch Med Wochenschr 139:2290–2293CrossRefPubMedGoogle Scholar
  8. 8.
    Haller H, Ito S, Izzo JL Jr. et al (2011) Olmesartan for the delay or prevention of microalbuminuria in type 2 diabetes. N Engl J Med 364:907–917CrossRefPubMedGoogle Scholar
  9. 9.
    Imai E, Chan JC, Ito S et al (2011) Effects of olmesartan on renal and cardiovascular outcomes in type 2 diabetes with overt nephropathy: a multicentre, randomised, placebo-controlled study. Diabetologia 54:2978–2986CrossRefPubMedPubMedCentralGoogle Scholar
  10. 10.
    Lagana SM, Braunstein ED, Arguelles-Grande C et al (2015) Sprue-like histology in patients with abdominal pain taking olmesartan compared with other angiotensin receptor blockers. J Clin Pathol 68:29–32CrossRefPubMedGoogle Scholar
  11. 11.
    Li EC, Heran BS, Wright JM (2014) Angiotensin converting enzyme (ACE) inhibitors versus angiotensin receptor blockers for primary hypertension. Cochrane Database Syst Rev.  https://doi.org/10.1002/14651858.CD009096.pub2 CrossRefPubMedPubMedCentralGoogle Scholar
  12. 12.
    Marietta EV, Nadeau AM, Cartee AK et al (2015) Immunopathogenesis of olmesartan-associated enteropathy. Aliment Pharmacol Ther 42:1303–1314CrossRefPubMedPubMedCentralGoogle Scholar
  13. 13.
    Menne J, Haller H (2012) Olmesartan and intestinal adverse effects in the ROADMAP study. Mayo Clin Proc 87:1230–1231 (author reply 1232)CrossRefPubMedPubMedCentralGoogle Scholar
  14. 14.
    Rubio-Tapia A, Herman ML, Ludvigsson JF et al (2012) Severe spruelike enteropathy associated with olmesartan. Mayo Clin Proc 87:732–738CrossRefPubMedPubMedCentralGoogle Scholar
  15. 15.
    Talbot GH (2012) Small bowel histopathologic findings suggestive of celiac disease in an asymptomatic patient receiving olmesartan. Mayo Clin Proc 87:1231–1232 (author reply 1232)CrossRefPubMedPubMedCentralGoogle Scholar
  16. 16.
    Walker AM, Liang C, Clifford CR et al (2014) Cardiac mortality in users of olmesartan, other angiotensin-receptor blockers and angiotensin-converting enzyme inhibitors. Pharmacoepidemiol Drug Saf 23:348–356CrossRefPubMedGoogle Scholar
  17. 17.
    Warner GT, Jarvis B (2002) Olmesartan medoxomil. Drugs 62:1345–1353 (discussion 1354–1346)CrossRefPubMedGoogle Scholar
  18. 18.
    Zanelli M, Negro A, Santi R et al (2017) Letter: sprue-like enteropathy associated with angiotensin II receptor blockers other than olmesartan. Aliment Pharmacol Ther 46:471–473CrossRefPubMedGoogle Scholar
  19. 19.
    Zhou EH, Gelperin K, Levenson MS et al (2014) Risk of acute myocardial infarction, stroke, or death in patients initiating olmesartan or other angiotensin receptor blockers—a cohort study using the Clinical Practice Research Datalink. Pharmacoepidemiol Drug Saf 23:340–347CrossRefPubMedGoogle Scholar

Copyright information

© Springer Medizin Verlag GmbH, ein Teil von Springer Nature 2018

Authors and Affiliations

  • K.-P. Rommel
    • 1
  • E. Schneider
    • 2
  • I. Witschel
    • 3
  • U. Halm
    • 4
  • M. Zachäus
    • 4
  1. 1.Universitätsklinik für Kardiologie – HELIOS StiftungsprofessurHerzzentrum LeipzigLeipzigDeutschland
  2. 2.Praxis für Pathologie Dres. Schneider/SchmidtLeipzigDeutschland
  3. 3.Klinik für Innere MedizinMuldentalkliniken, Krankenhaus GrimmaGrimmaDeutschland
  4. 4.Klinik für Innere Medizin II/Gastroenterologie, Hepatologie, Hämatologie, OnkologieHELIOS Park-Klinikum LeipzigLeipzigDeutschland

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