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Der Internist

, Volume 59, Issue 5, pp 453–463 | Cite as

Nachsorge bei gastrointestinalen Tumoren

  • M. Ebert
CME

Zusammenfassung

Die Nachsorge gastrointestinaler Karzinome ist häufig unzureichend definiert. Prospektive Untersuchungen, die einen Vorteil der regelmäßigen Nachsorge zeigen, fehlen weitgehend. Meist wird eine rein symptomorientierte Nachsorge empfohlen, die zusätzlich die Beurteilung des Ernährungsstatus und eine mögliche psychoonkologische Mitbetreuung beinhaltet. Während in den frühen Stadien eine lokale Nachsorge sinnvoll und effektiv erscheint, ist die Rolle der Nachsorge bei lokal fortgeschrittenen Tumoren deutlich schwieriger zu beurteilen. Dieses Defizit beruht vor allem auf den fehlenden therapeutischen Konsequenzen bei einem Rezidiv. Eine kurative Behandlung ist dann meist nicht mehr möglich und die meisten Studien konnten keinen Überlebensvorteil einer standardisierten Nachsorge nach kurativer Therapie nachweisen. Angesichts der sich ändernden therapeutischen Optionen und des Erfolgs der Therapie rezidivierender kolorektaler Karzinome ist jedoch eine aktuelle Standortbestimmung sinnvoll.

Schlüsselwörter

Rezidiv gastrointestinale Tumore Risikoeinschätzung Ösophaguskarzinome Magenkarzinome Kolorektale Karzinome 

Follow-up care for gastrointestinal tumors

Abstract

The follow-up care of patients with gastrointestinal cancer is poorly defined. Prospective trials showing that regular follow-up care is advantageous are largely lacking. Follow-up is primarily based on symptom evaluation, as well as on an assessment of nutritional status and the need for psycho-oncological care. Whereas the evidence for regular endoscopic follow-up is well defined in early cancers, the role of follow-up care in advanced cancers is less well defined. This deficit is mainly due to the lack of therapeutic consequences in the case of recurrence. In such cases, cure is only rarely possible, and most studies have failed to demonstrate a survival benefit following standardized follow-up care of these patients. However, in view of the evolving treatment options in recurrent disease and the success of recurrent colorectal cancer treatment, it seems reasonable to define the current status of follow-up care for patients with gastrointestinal cancers.

Keywords

Recurrence, gastrointestinal tumors Risk assessment Esophageal neoplasms Stomach neoplasms Colorectal neoplasms 

Notes

Einhaltung ethischer Richtlinien

Interessenkonflikt

M. Ebert gibt an, dass kein Interessenkonflikt besteht.

Dieser Beitrag beinhaltet keine vom Autor durchgeführten Studien an Menschen oder Tieren.

Literatur

  1. 1.
    Porschen R, Buck A, Fischbach W, Gockel I, Görling U, Grenacher L, Hollerbach S, Hölscher A, Körber J, Messmann H, Meyer HJ, Miehlke S, Möhler M, Nöthlings U, Pech U, Schmidberger H, Schmidt M, Stahl M, Stuschke M, Thuss-Patience P, Trojan J, Vanhoefer U, Weimann A, Wenz F, Wullstein C (2015) S3-Leitlinie Diagnostik und Therapie der Plattenepithelkarzinome und Adenokarzinome des Ösophagus (Langversion 1.0 – September 2015, AWMF-Registernummer: 021/023OL). Z Gastroenterol 53:1288–1347CrossRefPubMedGoogle Scholar
  2. 2.
    Backemar L, Lagergren P, Johar A, Lagergren J (2015) Impact of co-morbidity on mortality after oesophageal cancer surgery. Br J Surg 102:1097–1105CrossRefPubMedGoogle Scholar
  3. 3.
    Moehler M, Baltin CT, Ebert M, Fischbach W, Gockel I, Grenacher L, Hölscher AH, Lordick F, Malfertheiner P, Messmann H, Meyer HJ, Palmqvist A, Röcken C, Schuhmacher C, Stahl M, Stuschke M, Vieth M, Wittekind C, Wagner D, Mönig SP (2015) International comparison of the German evidence-based S3-guidelines on the diagnosis and multimodal treatment of early and locally advanced gastric cancer, including adenocarcinoma of the lower esophagus. Gastric Cancer 18:550–563CrossRefPubMedGoogle Scholar
  4. 4.
    Sisic L, Strowitzki MJ, Blank S, Nienhueser H, Dorr S, Haag GM, Jäger D, Ott K, Büchler MW, Ulrich A, Schmidt T (2017) Postoperative follow-up programs improve survival in curatively resected gastric and junctional cancer patients: a propensity score matched analysis. Gastric Cancer.  https://doi.org/10.1007/s10120-017-0751-4 Google Scholar
  5. 5.
    Seufferlein T, Porzner M, Becker T, Budach V, Ceyhan G, Esposito I, Fietkau R, Follmann M, Friess H, Galle P, Geissler M, Glanemann M, Gress T, Heinemann V, Hohenberger W, Hopt U, Izbicki J, Klar E, Kleeff J, Kopp I, Kullmann F, Langer T, Langrehr J, Lerch M, Löhr M, Lüttges J, Lutz M, Mayerle J, Michl P, Möller P, Molls M, Münter M, Nothacker M, Oettle H, Post S, Reinacher-Schick A, Röcken C, Roeb E, Saeger H, Schmid R, Schmiegel W, Schoenberg M, Siveke J, Stuschke M, Tannapfel A, Uhl W, Unverzagt S, van Oorschot B, Vashist Y, Werner J, Yekebas E, Guidelines Programme Oncology AWMF, German Cancer Society eV, German Cancer Aid (2013) S3-Leitlinie zum exokrinen Pankreaskarzinom. Z Gastroenterol 51:1395–1440CrossRefPubMedGoogle Scholar
  6. 6.
    Hidalgo M, Álvarez R, Gallego J, Guillén-Ponce C, Laquente B, Macarulla T, Muñoz A, Salgado M, Vera R, Adeva J, Alés I, Arévalo S, Blázquez J, Calsina A, Carmona A, de Madaria E, Díaz R, Díez L, Fernández T, de Paredes BG, Gallardo ME, González I, Hernando O, Jiménez P, López A, López C, López-Ríos F, Martín E, Martínez J, Martínez A, Montans J, Pazo R, Plaza JC, Peiró I, Reina JJ, Sanjuanbenito A, Yaya R, Carrato A (2017) Consensus guidelines for diagnosis, treatment and follow-up of patients with pancreatic cancer in Spain. Clin Transl Oncol 19:667–681CrossRefPubMedGoogle Scholar
  7. 7.
    Greten TF, Malek NP, Schmidt S, Arends J, Bartenstein P, Bechstein W, Bernatik T, Bitzer M, Chavan A, Dollinger M, Domagk D, Drognitz O, Düx M, Farkas S, Folprecht G, Galle P, Geißler M, Gerken G, Habermehl D, Helmberger T, Herfarth K, Hoffmann RT, Holtmann M, Huppert P, Jakobs T, Keller M, Klempnauer J, Kolligs F, Körber J, Lang H, Lehner F, Lordick F, Lubienski A, Manns MP, Mahnken A, Möhler M, Mönch C, Neuhaus P, Niederau C, Ocker M, Otto G, Pereira P, Pott G, Riemer J, Ringe K, Ritterbusch U, Rummeny E, Schirmacher P, Schlitt HJ, Schlottmann K, Schmitz V, Schuler A, Schulze-Bergkamen H, von Schweinitz D, Seehofer D, Sitter H, Straßburg CP, Stroszczynski C, Strobel D, Tannapfel A, Trojan J, van Thiel I, Vogel A, Wacker F, Wedemeyer H, Wege H, Weinmann A, Wittekind C, Wörmann B, Zech CJ (2013) Diagnostik und Therapie des hepatozellulären Karzinoms. Z Gastroenterol 51:1269–1326CrossRefPubMedGoogle Scholar
  8. 8.
    Schmiegel W, Buchberger B, Follmann M, Graeven U, Heinemann V, Langer T, Nothacker M, Porschen R, Rödel C, Rösch T, Schmitt W, Wesselmann S, Pox C (2017) S3-Leitlinie – Kolorektales Karzinom. Z Gastroenterol 55:1344–1498CrossRefPubMedGoogle Scholar
  9. 9.
    Wichmann MW, Müller C, Hornung HM, Lau-Werner U, Schildberg FW, Colorectal Cancer Study Group (2002) Results of long-term follow-up after curative resection of Dukes A colorectal cancer. World J Surg 26:732–736CrossRefPubMedGoogle Scholar
  10. 10.
    Cali RL, Pitsch RM, Thorson AG, Watson P, Tapia P, Blatchford GJ, Christensen MA (1993) Cumulative incidence of metachronous colorectal cancer. Dis Colon Rectum 36:388–393CrossRefPubMedGoogle Scholar
  11. 11.
    Yamazaki T, Takii Y, Okamoto H, Sakai Y, Hatakeyama K (1997) What is the risk factor for metachronous colorectal carcinoma? Dis Colon Rectum 40:935–938CrossRefPubMedGoogle Scholar
  12. 12.
    Kievit J (2000) Colorectal cancer follow-up: a reassessment of empirical evidence on effectiveness. Eur J Surg Oncol 26:322–328CrossRefPubMedGoogle Scholar
  13. 13.
    Kievit J (2002) Follow-up of patients with colorectal cancer: numbers needed to test and treat. Eur J Cancer 38:986–999CrossRefPubMedGoogle Scholar
  14. 14.
    Jeffery M, Hickey BE, Hider PN, See AM (2016) Follow-up strategies for patients treated for non-metastatic colorectal cancer. Cochrane Database Syst Rev.  https://doi.org/10.1002/14651858.cd002200.pub3 Google Scholar
  15. 15.
    Jeffery GM, Hickey BE, Hider P (2002) Follow-up strategies for patients treated for non-metastatic colorectal cancer. Cochrane Database Syst Rev.  https://doi.org/10.1002/14651858.cd002200 Google Scholar
  16. 16.
    Schoemaker D, Black R, Giles L, Toouli J (1998) Yearly colonoscopy, liver CT, and chest radiography do not influence 5‑year survival of colorectal cancer patients. Gastroenterology 114:7–14CrossRefPubMedGoogle Scholar
  17. 17.
    Steele SR, Chang GJ, Hendren S, Weiser M, Irani J, Buie WD, Rafferty JF (2015) Practice guideline for the surveillance of patients after curative treatment of colon and rectal cancer. Dis Colon Rectum 58:713–725CrossRefPubMedGoogle Scholar
  18. 18.
    Wang T, Cui Y, Huang WS, Deng YH, Gong W, Li CJ, Wang JP (2009) The role of postoperative colonoscopic surveillance after radical surgery for colorectal cancer: a prospective, randomized clinical study. Gastrointest Endosc 69:609–615CrossRefPubMedGoogle Scholar
  19. 19.
    Van Blarigan F, Meyerhardt JA (2015) Role of physical activity and diet after colorectal cancer diagnosis. J Clin Oncol 33:1825–1834CrossRefPubMedPubMedCentralGoogle Scholar

Copyright information

© Springer Medizin Verlag GmbH, ein Teil von Springer Nature 2018

Authors and Affiliations

  1. 1.II. Medizinische KlinikUniversitätsklinikum MannheimMannheimDeutschland

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