Zusammenfassung
Wir berichten über eine 24-jährige Frau, die mit Atemnot und Sinustachykardie in unserer Klinik aufgenommen wurde und bei fulminanter Lungenembolie unmittelbar nach Diagnosesicherung im CT unter Einschluss einer Hochdosisthrombolyse mit einem rekombinanten Gewebeplasminogenaktivator über 30 min reanimiert werden musste. Als Risikofaktor wurde neben dem Gebrauch eines lokalen hormonellen Kontrazeptivums (NuvaRing®) eine Resistenz gegen aktiviertes Protein C (Faktor-V-Leiden-Mutation) ermittelt. Nach Einstellung auf eine orale Antikoagulation konnte die Patientin 8 Tage später kreislaufstabil und ohne neurologisches Defizit entlassen werden.
Abstract
We describe the case of a 24-year-old woman who was admitted to the emergency department with dyspnea and sinus tachycardia. The suspected diagnosis of pulmonary embolism was confirmed by computed tomography (CT) scan. The patient lost consciousness soon afterwards and was found to be pulseless. Cardiopulmonary resuscitation was performed and high dosis thrombolysis was given. The patient survived without sequelae and was discharged on oral anticoagulation from the hospital 8 days after the initial admission. In our opinion unknown factor-V Leiden in combination with a local form of hormonal contraception (NuvaRing®) was responsible for the deep venous thrombosis of the left leg and the pulmonary embolism.
Literatur
Baglin T, Gray E, Greaves M, Hunt BJ et al (2010) British commitee for standards in haematology. Clinical guidelines for testing for heritable thrombophilia. Br J Haematol 149:209–220
Buerke M, Russ M, Prondzinsky R, Werdan K (2009) Infarktbedingter kardiogener Schock – Diagnose, Monitoring und Therapie. Intensivmed 46:132–145
DiSiena MR, Intres R, Carter DJ (1998) Factor V Leiden and pulmonary embolism in a young woman taking an oral contraceptive. Am J Forensic Med Pathol 19:362–367
Friend DR (2011) Intravaginal rings: controlled release systems for contraception and prevention of transmission of sexually transmitted infections. Drug Deliv Transl Res 1:185–193
Gallerani M, Manfredini R, Ricci L et al (1992) Sudden death from pulmonary thromboembolism: chronobiological aspects. Eur Heart J 13:661–665
Goldhaber SZ (2002) Thrombolysis for pulmonary embolism. N Engl J Med 347:1131–1132
Heintzen MP, Strauer BE (1999) Akutes Cor pulmonale bei Lungenembolie. Internist 40:710–721
Konstantinides S, Geibel A, Heusel G et al (2002) Heparin plus alteplase compared with heparin alone in patients with submassive pulmonary embolism. N Engl J Med 347:1143–1150
Kucher N, Luder CM, Dörnhöfer T et al (2003) Novel management strategy for patients with suspected pulmonary embolism. Eur Heart J 24:366–376
Le Gal G, Righini M, Roy PM et al (2006) Prediction of pulmonary embolism in the emergency departement: the revised geneva score. Ann Int Med 3:165–171
Kujovich JL (2011) Factor V Leiden thrombophilia. Genet Med 13:1–16
Lenicek Krleza J, Jakovljevic G, Bronic A et al (2010) Contraception-related deep venous thrombosis and pulmonary embolism in a 17-year-old girl heterozygous for factor V Leiden, prothrombin g20210a mutation, mthfr c677t and homozygous for pai-1 mutation: report of a family with multiple genetic risk factors and review of the literature. Pathophysiol Haemost Thromb 37:24–29
Rabe T et al (2008) Empfängnisverhütung. AWMF-Leitlinien der Deutschen Gesellschaft für Gynäkologie und Geburtshilfe (DGGG). http://www.awmf.org/uploads/tx-szleitlinien/015-015
Sandler DA, Martin JF (1989) Autopsy proven pulmonary embolism in hospital patients: are we detecting enough deep vein thrombosis? J R Soc Med 82:203–207
Sarkar NN (2005) The combined contraceptive vaginal device (NuvaRing): a comprehensive review. Eur J Contracept Reprod Health Care 10:73–80
Schambeck CM, Keller F (1998) Is Screening for the factor V Leiden mutation useful to prevent venous thromboembolism? J Lab Med 22:134–140
Schellong SM (2010) Der intensivpflichtige Patient mit Lungenembolie oder arteriellem Gefäßnotfall. Internist 51:995–1002
Thieme F, Schambeck C (2009) Genetische Diagnostik zur Abklärung einer Thrombophilie. Klinikarzt 38:432–436
Torbicki A, Perrier A, Konstantinides S et al (2008) Guidelines on the diagnosis and management of acute pulmonary embolism: the Task Force for the Diagnosis and Management of Acute Pulmonary Embolism of the European Society of Cardiology (ESC). Eur Heart J 29:2276–2315
Wacker P, Wacker R, Golnik R et al (2003) Akute Lungenembolie: Ein neuer Score zur Quantifizierung der akuten Rechtsbelastung. Intensivmed 40:130–137
Walter A, Schellhaaß A, Böttiger BW et al (2009) Diagnose, Therapie und Sekundärprophylaxe der akuten Lungenembolie. Anästhesist 58:1048–1054
Wells PS, Ginsberg JS, Anderson DR et al (1998) Use of a clinical model for safe management of patients with suspected pulmonary embolism. Ann Intern Med 129:997–1005
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Spinner, T., Segerer, M., Holub, A. et al. Fulminante Lungenembolie bei einer jungen Frau. Internist 53, 985–989 (2012). https://doi.org/10.1007/s00108-012-3082-x
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DOI: https://doi.org/10.1007/s00108-012-3082-x