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Aszendierende Pankreatitis mit mediastinaler und parapharyngealer Beteiligung

Ascending pancreatitis with mediastinal and parapharyngeal involvement

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Zusammenfassung

Ein seit Jahren alkoholabhängiger Patient wurde mit den Zeichen einer Sepsis aus einem Krankenhaus der Regelversorgung in das Universitätsklinikum Magdeburg verlegt. Die Ursache war ein zuvor erfolglos konservativ behandelter, akuter Schub einer chronischen Pankreatitis. Die Computertomographie von Hals, Thorax und Abdomen zeigte abszessverdächtige Areale, welche kontinuierlich vom Abdomen bis in den Parapharyngealraum reichten. Bei der interdisziplinären Notoperation wurden Hals, Mediastinum und Abdomen drainiert. Unter Antibiose und parenteraler Ernährung kam es zur Genesung.

Abstract

A male patient who had suffered from alcohol dependence for several years was transferred to the Magdeburg University Hospital with signs of sepsis. The main cause for this was a previously unsuccessfully treated acute episode of chronic pancreatitis. Diagnostic imaging showed a distended ascending abscess extending above the larynx. During interdisciplinary emergency surgery, the neck, mediastinum and abdomen were drained and the pancreatic abscess removed. Under drainage, antibiotic therapy and parenteral nutrition the patient made a full recovery.

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Correspondence to S. Nullmeier.

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Nullmeier, S., Kuhn, R., Lippert, H. et al. Aszendierende Pankreatitis mit mediastinaler und parapharyngealer Beteiligung. HNO 57, 965–968 (2009). https://doi.org/10.1007/s00106-009-1979-z

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  • DOI: https://doi.org/10.1007/s00106-009-1979-z

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