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PAPA-Syndrom mit Morbus Crohn und primär sklerosierender Cholangitis/Autoimmunhepatitis-Overlap-Syndrom

PAPA syndrome with Crohn’s disease and primary sclerosing cholangitis/autoimmune hepatitis overlap syndrome

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Zusammenfassung

Hintergrund

Das PAPA-Syndrom, eine Kombination bestehend aus pyogener steriler Arthritis, Pyoderma gangraenosum und Akne, ist eine autosomal-dominant vererbbare Erkrankung, die durch eine Mutation im PSTPIP1(„proline-serine-threonine phosphatase interacting protein 1“)-Gen auf dem für das Prolin-Serin-Threonin-Phosphatase-interagierende Protein 1 kodierenden Chromosom 15 verursacht wird. Eine Verbindung mit Morbus Crohn (MC), Autoimmunerkrankungen der Leber und dem PAPA-Syndrom wurde in der Literatur bisher noch nicht beschrieben.

Ziel der Arbeit

In dieser Arbeit untersuchten wir intensiv eine Familie mit 3 betroffenen Mitgliedern (Mutter und 2 Kinder), diagnostizierten ein PAPA-Syndrom neu sowie zusätzlich intestinale und hepatobiliäre autoimmune Symptome.

Material und Methoden

Wir führten eine tiefe Phänotypisierung sowie dermatologische, radiologische, rheumatologische, gastroenterologische, histologische und genetische Analysen bei den 3 Betroffenen dieser Familie durch.

Ergebnisse

Bei allen 3 Familienmitgliedern konnte ein PAPA-Syndrom mit einer krankheitsverursachenden Mutation c.688G > A (p.Ala230Thr) im PSTPIP1-Gen nachgewiesen werden. Der jüngere Sohn hatte zusätzlich einen Morbus Crohn, die Mutter eine Colitis ulcerosa (CU) und ein Overlap-Syndrom zwischen Autoimmunhepatitis (AIH) und primär sklerosierender Cholangitis (PSC) entwickelt. Bei allen 3 Betroffenen konnte keine Mutation im NOD2(„nucleotide binding oligomerization domain containing protein 2“)-Gen nachwiesen werden.

Diskussion

Die Assoziation von PAPA-Syndrom mit einem Morbus Crohn und Autoimmunerkrankungen der Leber könnte eine Symptomerweiterung des PAPA-Syndroms, also ähnliche pathogenetische Mechanismen dieser Symptome, oder sogar ein neues Syndrom darstellen. Zukünftig sollten Patienten mit PAPA-Syndrom sorgfältig auf intestinale und hepatobiliäre Erkrankungen untersucht werden.

Abstract

Background

The PAPA syndrome, an acronym for pyogenic sterile arthritis, pyoderma gangraenosum and acne, is an autosomal dominant hereditary disease which is caused by a mutation in the PSTPIP1 (“proline-serine-threonine phosphatase interacting protein 1”) gene located on chromosome 15 and encodes the proline-serine-threonine phosphatase-interacting protein 1. An association with Crohn’s disease (CD), autoimmune diseases of the liver and PAPA syndrome has not yet been reported in the literature.

Objective

To thoroughly investigate a family with three affected members (mother and 2 children) with newly diagnosed PAPA syndrome and intestinal and hepatobiliary symptoms.

Material and methods

We performed an in-depth phenotyping, dermatologic, radiologic, rheumatologic, gastroenterologic, histologic and genetic analysis in this family.

Results

All three family members could be newly diagnosed as suffering from PAPA syndrome and carried the known disease-causing mutation c.688G > A (p.Ala230Thr) in the PSTPIP1 gene. The younger son suffered from CD in addition to PAPA syndrome. The mother additionally suffered from ulcerative colitis (UC) and an overlap syndrome between autoimmune hepatitis (AIH) and primary sclerosing cholangitis (PSC). A mutation in in the NOD2 (“nucleotide binding oligomerization domain containing protein 2”) gene could not be detected in any of the three persons affected.

Conclusion

We extended the symptoms of PAPA syndrome to CD and autoimmune liver disease. These different disease entities might share a similar pathogenetic mechanism or even represent a new syndrome. This can be clarified in the future by screening patients with PAPA syndrome for intestinal and also hepatobiliary diseases.

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Abbreviations

AIH:

Autoimmunhepatitis

ANA:

Antinukleäre Antikörper

CD2BP1:

„CD2-binding protein 1“

CED:

Chronisch entzündliche Darmerkrankungen

CRPS:

„Complex regional pain syndrome“

CU:

Colitis ulcerosa

DNA:

Desoxyribonukleinsäure

MC:

Morbus Crohn

MRCP:

Magnetresonanzcholangiopankreatikographie

MRT:

Magnetresonanztomographie

NOD2 :

„Nucleotide binding oligomerization domain containing protein 2“

OMIM:

„Online Mendelian Inheritance in Man“

PAC:

Pyoderma gangraenosum, Akne und Colitis ulcerosa

PAPA:

„Pyogenic sterile arthritis, pyoderma gangraenosum and acne“

PASH:

„Pyoderma gangraenosum, acne, suppurative hidradenitis“

PA-PASH:

„Pyogenic arthritis, pyoderma gangraenosum, acne und suppurative hidradenitis“

PCR:

Polymerasekettenreaktion

PSC:

Primär sklerosierende Cholangitis

PSTPIP1 :

„Proline-serine-threonine phosphatase interacting protein 1“

SMA:

Smooth-muscle-Antikörper

TNF:

Tumor-Nekrose-Faktor

Literatur

  1. Lindor NM, Arsenault TM, Solomon H, Seidman CE, McEvoy MT (1997) A new autosomal dominant disorder of pyogenic sterile arthritis, pyoderma gangrenosum, and acne: PAPA syndrome. Mayo Clin Proc 72:611–615. https://doi.org/10.1016/S0025-6196(11)63565-9

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  2. Holzinger D, Roth J (2016) Alarming consequences—autoinflammatory disease spectrum due to mutations in proline-serine-threonine phosphatase-interacting protein 1. Curr Opin Rheumatol 28:550–559. https://doi.org/10.1097/BOR.0000000000000314

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  3. Almeida de Jesus A, Goldbach-Mansky R (2013) Monogenic autoinflammatory diseases: concept and clinical manifestations. Clin Immunol 147:155–174. https://doi.org/10.1016/j.clim.2013.03.016

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  4. Wise CA, Gillum JD, Seidman CE, Lindor NM, Veile R, Bashiardes S, Lovett M (2002) Mutations in CD2BP1 disrupt binding to PTP PEST and are responsible for PAPA syndrome, an autoinflammatory disorder. Hum Mol Genet 11:961–969

    Article  CAS  Google Scholar 

  5. Lindwall E, Singla S, Davis WE, Quinet RJ (2015) Novel PSTPIP1 gene mutation in a patient with pyogenic arthritis, pyoderma gangrenosum and acne (PAPA) syndrome. Semin Arthritis Rheum 45:91–93. https://doi.org/10.1016/j.semarthrit.2015.02.012

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  6. Abraham C, Cho JH (2009) Inflammatory bowel disease. N Engl J Med 361:2066–2078. https://doi.org/10.1056/NEJMra0804647

    Article  CAS  PubMed  PubMed Central  Google Scholar 

  7. Mayer L (2010) Evolving paradigms in the pathogenesis of IBD. J Gastroenterol 45:9–16. https://doi.org/10.1007/s00535-009-0138-3

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  8. Zeeli T, Padalon-Brauch G, Ellenbogen E, Gat A, Sarig O, Sprecher E (2015) Pyoderma gangrenosum, acne and ulcerative colitis in a patient with a novel mutation in the PSTPIP1 gene. Clin Exp Dermatol 40:367–372. https://doi.org/10.1111/ced.12585

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  9. Calderón-Castrat X, Bancalari-Díaz D, Román-Curto C, Romo-Melgar A, Amorós-Cerdán D, Alcaraz-Mas LA et al (2016) PSTPIP1 gene mutation in a pyoderma gangrenosum, acne and suppurative hidradenitis (PASH) syndrome. Br J Dermatol 175:194–198. https://doi.org/10.1111/bjd.14383

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  10. Starnes TW, Bennin DA, Bing X, Eickhoff JC, Grahf DC, Bellak JM et al (2014) The F‑BAR protein PSTPIP1 controls extracellular matrix degradation and filopodia formation in macrophages. Blood 123:2703–2714. https://doi.org/10.1182/blood-2013-07-516948

    Article  CAS  PubMed  PubMed Central  Google Scholar 

  11. Strowig T, Henao-Mejia J, Elinav E, Flavell R (2012) Inflammasomes in health and disease. Nature 481:278–286. https://doi.org/10.1038/nature10759

    Article  CAS  Google Scholar 

  12. Braun-Falco M, Kovnerystyy O, Lohse P, Ruzicka T (2012) Pyoderma gangrenosum, acne, and suppurative hidradenitis (PASH)—a new autoinflammatory syndrome distinct from PAPA syndrome. J Am Acad Dermatol 66:409–415. https://doi.org/10.1016/j.jaad.2010.12.025

    Article  PubMed  Google Scholar 

  13. Demidowich AP, Freeman AF, Kuhns DB, Aksentijevich I, Gallin JI, Turner ML et al (2012) Brief report: Genotype, phenotype, and clinical course in five patients with PAPA syndrome (pyogenic sterile arthritis, pyoderma gangrenosum, and acne). Arthritis Rheum 64:2022–2027. https://doi.org/10.1002/art.34332

    Article  PubMed  Google Scholar 

  14. Löffler W, Lohse P, Weihmayr T, Widenmayer W (2017) Pyogenic arthritis, pyoderma gangrenosum, and acne (PAPA) syndrome: Differential diagnosis of septic arthritis by regular detection of exceedingly high synovial cell counts. Infection 45:395–402. https://doi.org/10.1007/s15010-017-0996-1

    Article  PubMed  Google Scholar 

  15. Tallon B, Corkill M (2006) Peculiarities of PAPA syndrome. Rheumatology 45:1140–1143. https://doi.org/10.1093/rheumatology/kei178

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  16. Marzano AV, Ishak RS, Colombo A, Caroli F, Crosti C (2012) Pyoderma gangrenosum, acne and suppurative hidradenitis syndrome following bowel bypass surgery. Dermatology 225:215–219. https://doi.org/10.1159/000343602

    Article  PubMed  Google Scholar 

  17. Ursani MA, Appleyard J, Whiteru O (2016) Pyogenic arthritis, pyoderma gangrenosum, acne, suppurative Hidradenitis (PA-PASH) syndrome: an atypical presentation of a rare syndrome. Am J Case Rep 17:587–591

    Article  Google Scholar 

  18. Ogura Y, Bonen DK, Inohara N, Nicolae DL, Chen FF, Ramos R et al (2001) A frameshift mutation in NOD2 associated with susceptibility to Crohn’s disease. Nature 411:603–606. https://doi.org/10.1038/35079114

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  19. Hugot JP, Chamaillard M, Zouali H, Lesage S, Cézard JP, Belaiche J et al (2001) Association of NOD2 leucine-rich repeat variants with susceptibility to Crohn’s disease. Nature 411:599–603. https://doi.org/10.1038/35079107

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  20. Staub J, Pfannschmidt N, Strohal R, Braun-Falco M, Lohse P, Goerdt S, Leverkus M (2015) Successful treatment of PASH syndrome with infliximab, cyclosporine and dapsone. J Eur Acad Dermatol Venereol 29:2243–2247. https://doi.org/10.1111/jdv.12765

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  21. Rusmini M, Federici S, Caroli F, Grossi A, Baldi M, Obici L et al (2016) Next-generation sequencing and its initial applications for molecular diagnosis of systemic auto-inflammatory diseases. Ann Rheum Dis 75:1550–1557. https://doi.org/10.1136/annrheumdis-2015-207701

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  22. Marzano AV, Damiani G, Ceccherini I, Berti E, Gattorno M, Cugno M (2017) Autoinflammation in pyoderma gangrenosum and its syndromic form (pyoderma gangrenosum, acne and suppurative hidradenitis). Br J Dermatol 176:1588–1598. https://doi.org/10.1111/bjd.15226

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  23. Niv D, Ramirez JA, Fivenson DP (2017) Pyoderma gangrenosum, acne, and hidradenitis suppurativa (PASH) syndrome with recurrent vasculitis. JAAD Case Rep 3:70–73. https://doi.org/10.1016/j.jdcr.2016.11.006

    Article  PubMed  PubMed Central  Google Scholar 

  24. Edrees AF, Kaplan DL, Abdou NI (2002) Pyogenic arthritis, pyoderma gangrenosum, and acne syndrome (PAPA syndrome) associated with hypogammaglobulinemia and elevated serum tumor necrosis factor-alpha levels. J Clin Rheumatol 8:273–275

    Article  Google Scholar 

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Correspondence to Holger Schäffler.

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Interessenkonflikt

H. Schäffler, T. Blattmann, A. Findeisen, F.G. Meinel, A. Meyer-Bahlburg, G. Lamprecht, L. Steinmüller-Magin, R. Trauzeddel und S. Emmert geben an, dass kein Interessenkonflikt besteht.

Alle Patienten, die über Bildmaterial oder anderweitige Angaben innerhalb des Manuskripts zu identifizieren sind, haben hierzu ihre schriftliche Einwilligung gegeben. Im Falle von nicht mündigen Patienten liegt die Einwilligung eines Erziehungsberechtigten oder des gesetzlich bestellten Betreuers vor. Alle im vorliegenden Manuskript beschriebenen Untersuchungen am Menschen wurden mit Zustimmung der zuständigen Ethik-Kommission, im Einklang mit nationalem Recht sowie gemäß der Deklaration von Helsinki von 1975 (in der aktuellen, überarbeiteten Fassung) durchgeführt. Von allen beteiligten Patienten liegt eine Einverständniserklärung vor.

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Schäffler, H., Blattmann, T., Findeisen, A. et al. PAPA-Syndrom mit Morbus Crohn und primär sklerosierender Cholangitis/Autoimmunhepatitis-Overlap-Syndrom. Hautarzt 70, 116–122 (2019). https://doi.org/10.1007/s00105-018-4312-5

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