Der Chirurg

, Volume 89, Issue 4, pp 274–280 | Cite as

Präkanzerosen und Frühkarzinome des Gallengangsystems

  • H.-M. Tautenhahn
  • S. Brückner
  • F. Rauchfuß
  • F. Donndorf
  • M. Ardelt
  • R. Fahrner
  • A. Tannapfel
  • U. Settmacher
Leitthema
  • 155 Downloads

Zusammenfassung

Frühkarzinome des Gallengangsystems sind auch heute noch schwer zu diagnostizieren. Bei Verdacht sollte daher eine Stufendiagnostik mit Computertomographie (CT), Magnetresonanztomographie (MRT) mit Magnetresonanzcholangiographie (MRC) und ggf. eine endoskopisch retrograde Cholangiopankreatikographie (ERCP) mit Bürstenzytologie erfolgen. Besteht ein hinreichender Verdacht auf das Vorliegen einer Präkanzerose oder eines Frühkarzinoms ergibt sich die Indikation zur radikalen Operation, da nur so die Rezidivrate gesenkt und das Langzeitüberleben verbessert werden können. Beim Vorliegen der funktionellen Nichtresektabilität kann auch bei Frühkarzinomen die Indikation zur Lebertransplantation bedacht werden.

Schlüsselwörter

Klassifikation Bildgebung Diagnostik Therapie Risikofaktoren 

Precancerous and early stage cancer of the bile duct system

Abstract

Early stage cancer of the bile duct system is still difficult to diagnose. In cases of suspect lesions a stepwise diagnostic procedure consisting of computed tomography (CT), magnetic resonance imaging (MRI) with MR cholangiography (MRC) and possibly endoscopic retrograde cholangiopancreatography (ERCP) with brush cytology should immediately be carried out. If there is a sufficient suspicion for premalignancy or early stage cancer the indications for surgical intervention should clearly be defined. Only resection can lead to a decrease in the recurrence rate and a better long-term outcome. If the patient is in a functionally nonresectable condition the possibility of liver transplantation should be considered.

Keywords

Classification Imaging Diagnostics Therapy Risk factors 

Notes

Danksagung

Wir bedanken uns herzlich bei Frau Prof. Tannapfel (Institut für Pathologie der Ruhr-Universität Bochum) für das Überlassen der histologischen Schnitte.

Einhaltung ethischer Richtlinien

Interessenkonflikt

H.-M. Tautenhahn, S. Brückner, F. Rauchfuß, F. Donndorf, M. Ardelt, R. Fahrner, A. Tannapfel und U. Settmacher geben an, dass kein Interessenkonflikt besteht.

Dieser Beitrag beinhaltet keine von den Autoren durchgeführten Studien an Menschen oder Tieren. Alle Patienten, die über Bildmaterial oder anderweitige Angaben innerhalb des Manuskripts zu identifizieren sind, haben hierzu ihre schriftliche Einwilligung gegeben.

Literatur

  1. 1.
    Ainechi S, Lee H (2016) Updates on precancerous lesions of the Biliary tract: Biliary precancerous lesion. Arch Pathol Lab Med 140:1285–1289CrossRefPubMedGoogle Scholar
  2. 2.
    Aloia TA, Jarufe N, Javle M et al (2015) Gallbladder cancer: expert consensus statement. HPB (Oxford) 17:681–690CrossRefPubMedCentralGoogle Scholar
  3. 3.
    Blechacz B (2017) Cholangiocarcinoma: current knowledge and new developments. Gut Liver 11:13–26CrossRefPubMedGoogle Scholar
  4. 4.
    Blechacz B, Komuta M, Roskams T et al (2011) Clinical diagnosis and staging of cholangiocarcinoma. Nat Rev Gastroenterol Hepatol 8:512–522CrossRefPubMedPubMedCentralGoogle Scholar
  5. 5.
    Brierley J, Gospodarowicz MK, Wittekind C (2017) TNM classification of malignant tumours. John Wiley & Sons, Chichester, HobokenGoogle Scholar
  6. 6.
    Ehlken H, Zenouzi R, Schramm C (2017) Risk of cholangiocarcinoma in patients with primary sclerosing cholangitis: diagnosis and surveillance. Curr Opin Gastroenterol 33(2):78–84PubMedGoogle Scholar
  7. 7.
    Esnaola NF, Meyer JE, Karachristos A et al (2016) Evaluation and management of intrahepatic and extrahepatic cholangiocarcinoma. Cancer 122:1349–1369CrossRefPubMedGoogle Scholar
  8. 8.
    Hashimoto K, Miller CM (2015) Liver transplantation for intrahepatic cholangiocarcinoma. J Hepatobiliary Pancreat Sci 22:138–143CrossRefPubMedGoogle Scholar
  9. 9.
    Hou YJ, Dong LW, Tan YX et al (2011) Inhibition of active autophagy induces apoptosis and increases chemosensitivity in cholangiocarcinoma. Lab Invest 91:1146–1157CrossRefPubMedGoogle Scholar
  10. 10.
    International Agency for Research on Cancer Working Group on the Evaluation of the Carcinogenic Risks to Humans (2006) Cobalt in hard metals and cobalt sulfate, gallium arsenide, indium phosphide and vanadium pentoxide. Monographs on the evaluation of carcinogenic risks to humans, Bd. 86. IARC, Lyon, FranceGoogle Scholar
  11. 11.
    Joo I, Lee JM (2013) Imaging bile duct tumors: pathologic concepts, classification, and early tumor detection. Abdom Imaging 38:1334–1350CrossRefPubMedGoogle Scholar
  12. 12.
    Kanthan R, Senger JL, Ahmed S et al (2015) Gallbladder cancer in the 21st century. J Oncol.  https://doi.org/10.1155/2015/967472 PubMedPubMedCentralGoogle Scholar
  13. 13.
    Liang B, Zhong L, He Q et al (2015) Diagnostic accuracy of serum CA19-9 in patients with cholangiocarcinoma: a systematic review and meta-analysis. Med Sci Monit 21:3555–3563CrossRefPubMedPubMedCentralGoogle Scholar
  14. 14.
    Liu F, Lin Y, He X et al (2015) Survival outcome comparative analysis of liver transplantation and radical resection surgery for Klatskin tumor. Zhonghua Yi Xue Za Zhi 95:2109–2113PubMedGoogle Scholar
  15. 15.
    Mantel HT, Westerkamp AC, Adam R et al (2016) Strict selection alone of patients undergoing liver transplantation for hilar cholangiocarcinoma is associated with improved survival. PLOS ONE 11:e156127CrossRefPubMedPubMedCentralGoogle Scholar
  16. 16.
    Minagawa N, Sato N, Mori Y et al (2013) A comparison between intraductal papillary neoplasms of the biliary tract (BT-IPMNs) and intraductal papillary mucinous neoplasms of the pancreas (P-IPMNs) reveals distinct clinical manifestations and outcomes. Eur J Surg Oncol 39(6):554–558CrossRefPubMedGoogle Scholar
  17. 17.
    Nakanuma Y, Uesaka K, Miyayama S et al (2017) Intraductal neoplasms of the bile duct. A new challenge to biliary tract tumor pathology. Histol Histopathol 32:1001–1015PubMedGoogle Scholar
  18. 18.
    Razumilava N, Gores GJ (2013) Classification, diagnosis, and management of cholangiocarcinoma. Clin Gastroenterol Hepatol 11:13–21e11 (quiz e13–14)CrossRefPubMedGoogle Scholar
  19. 19.
    Rizvi S, Gores GJ (2013) Pathogenesis, diagnosis, and management of cholangiocarcinoma. Gastroenterology 145:1215–1229CrossRefPubMedGoogle Scholar
  20. 20.
  21. 21.
    Sommer CM, Kauczor HU, Pereira PL (2016) Locoregional therapies of Cholangiocarcinoma. Visc Med 32:414–420CrossRefPubMedPubMedCentralGoogle Scholar
  22. 22.
    Vogel A, Wege H, Caca K et al (2014) The diagnosis and treatment of cholangiocarcinoma. Dtsch Arztebl Int 111:748–754PubMedPubMedCentralGoogle Scholar
  23. 23.
    Zeng X, Tao H (2015) Diagnostic and prognostic serum marker of cholangiocarcinoma (Review). Oncol Lett 9:3–8CrossRefPubMedGoogle Scholar

Copyright information

© Springer Medizin Verlag GmbH 2017

Authors and Affiliations

  • H.-M. Tautenhahn
    • 1
  • S. Brückner
    • 2
  • F. Rauchfuß
    • 1
  • F. Donndorf
    • 1
  • M. Ardelt
    • 1
  • R. Fahrner
    • 1
  • A. Tannapfel
    • 3
  • U. Settmacher
    • 1
  1. 1.Klinik für Allgemein‑, Viszeral- und GefäßchirurgieUniversitätsklinikum JenaJenaDeutschland
  2. 2.AG Zelltransplantation & Molekulare Hepatologie, Klinik und Poliklinik für Viszeral‑, Transplantations‑, Thorax- und GefäßchirurgieUniversitätsklinikum LeipzigLeipzigDeutschland
  3. 3.Institut für PathologieRuhr-Universität BochumBochumDeutschland

Personalised recommendations