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Der Weg regionärer Lymphbahnmetastasen bei Weichgewebssarkomen

Pathways of regional lymph node metastases originating from soft tissue sarcomas

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Zusammenfassung

Die sehr seltenen regionären Lymphknotenmetastasen (RLKM) bei Weichgewebssarkomen (SA) sind unerklärt. Wir suchen nach einer Gesetzmäßigkeit, denn die heutigen rekonstruktiven SA-Radikaloperationen müssten die RLK berücksichtigen. Bei 1597 SA hatten 26 (1,62 %) RLKM. Heute sind Lymphgefäße (LG) spezifisch färbbar. SA werden jetzt nicht mehr histogenetisch, sondern besser auch topographisch im Zusammenhang mit den zwei von uns beschriebenen LG-Systemen betrachtet. Nur das LGS I trägt Lymphknoten (LK), es liegt oberflächlich, hat aber noch einen tieferliegenden Abschnitt an den großen Blutgefäßen der Extremitäten. Das LGS II ist zarter, liegt in der Muskulatur, dem Homing-Areal vieler Sarkome. Seine LG fließen LK-los in die Venen. SA in LGS I können schon in ihrem Homing-Areal RLKM bilden, SA im LGS II erst nach einer Rezidivoperation, die dabei das LGS I eröffnet hatte.

Abstract

Lymph node metastases originating from soft tissue sarcomas are very rare and the reason for this is unclear. While this observation was less important in former times when ultraradical excision and amputation were the norm, modern reconstructive surgical treatment options have to take the possibility of lymphatic metastases into account.

We attempted to identify parameters that may be predictive of lymphatic metastases in a cohort of 1,597 patients with soft tissue sarcomas of whom 26 patients (1.6  %) had regional lymph node (RLN) metastases. We studied these RLN metastases with recently described techniques that enabled us to histologically visualize lymphatic vessels.

We conclude that sarcomas should not be evaluated from a histogenetic perspective but more on the basis of regional topography of the lymphatic vasculature. As we described previously, two different lymphatic systems should be differentiated: lymphatic vessel system I (LGS I) contains RLN and lymph vessels are mostly superficial; however, there are also vessels near large blood vessels of the extremities. System LGS II is more delicate and its vessels run into the musculature, a metastatic homing area of many sarcomas. Lymph vessels of system LGS II drain directly into veins without intervening lymph nodes. Sarcomas with LGS I drainage will form RLN metastases. In contrast, sarcomas with LGS II drainage will do so only after surgical resection if system LGS I has been opened.

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Stelzner, F., Steinau, H., Friedrichs, N. et al. Der Weg regionärer Lymphbahnmetastasen bei Weichgewebssarkomen. Chirurg 84, 502–510 (2013). https://doi.org/10.1007/s00104-012-2363-1

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