Zusammenfassung
Intrathorakale Hernierung des Magens nach laparoskopischer Antirefluxchirurgie ist ein seltenes, aber bekanntes Phänomen. Es kann in der frühen und späten postoperativen Phase auftreten. Wir berichten über einen Patienten mit direkt postoperativ aufgetretener Dysphagie bedingt durch eine zu enge Manschette. In der Folge kam es zu Erbrechen und zur Zunahme der Schluckstörung durch die Ausbildung eines Thoraxmagens. Im Anschluss an eine Gastroskopie und Bougierung bildete sich ein Spannungspneumothorax aus. Die Zusammenhänge werden dargestellt und anhand der aktuellen Literatur diskutiert.
Abstract
Intrathoracic gastric herniation after laparoscopic antireflux surgery is a rare but well known phenomenon. It may occur during the early and late postoperative period. We report on a patient with early onset of dysphagia after surgery due to a tight wrap. Subsequent vomiting and dysphagia increased due to a gastric herniation. After gastroscopy and bougienage, tension pneumothorax developed. The context and relationships are illustrated and discussed referring to the current literature.
Literatur
Boggi U, Bellini R, Pietrabissa A, Mosca F (1999) Laparoscopic Nissen fundoplication complicated by late gastroesophageal herniation and intrathoracic perforation: a case report with review of the literature. Surg Laparosc Endosc 9: 57–59
Granderath FA, Schweiger UM, Kamolz T, Pointner R (2005) Dysphagia after laparoscopic antireflux surgery: a problem of hiatal closure more than a problem of the wrap. Surg Endosc 19: 1439–1446
Hunter JG, Swanstrom L, Waring JP (1996) Dysphagia after laparoskopic antireflux surgery – The impact of operative technique. Ann Surg 224: 51
Hainaux B, Sattari A, Coppens E et al. (2002) Intrathoracic migration of the wrap after laparoscopic Nissen fundoplication: Radiologic evaluation. AJR 178: 859–862
O’Boyle CJ, Heer K, Smith A et al. (2000) Iatrogenic thoracic migration of the stomach complicating laparoscopic Nissen fundoplication. Surg Endosc 14: 540–542
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Wieckenberg, M., Schahmirzadi, F. & Fleischer, B. Dysphagie und akute Dyspnoe nach laparoskopischer Fundoplikatio. Chirurg 79, 180–182 (2008). https://doi.org/10.1007/s00104-007-1320-x
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DOI: https://doi.org/10.1007/s00104-007-1320-x