Operative Orthopädie und Traumatologie

, Volume 30, Issue 2, pp 87–97 | Cite as

Arthroskopische Dekompression des extraartikulären subspinalen Hüftimpingements

Operative Techniken

Zusammenfassung

Operationsziel

Vollständige arthroskopische Abtragung einer übermäßigen Verknöcherung unter – oder einer Hypertrophie – der Spina iliaca anterior inferior (SIAI) und Entfernung der hypertrophen einklemmenden Kapsel zwischen dem vorderen Schenkelhals und der Spina. Therapie typischer Begleitpathologien (femoroazetabuläres Cam-Impingement, Labrumläsion).

Indikation

Schmerzhafte Beugeeinschränkung des Hüftgelenks durch knöcherne oder weichteilige Einklemmung unter der Spina iliaca anterior inferior.

Kontraindikationen

Keine Schmerzsymptomatik oder Funktionseinschränkung vorhanden trotz radiologischer subspinaler Enge.

Operationstechnik

Lagerung auf dem Extensionstisch, ggf. Arthroskopie des Hüftgelenks und Beseitigung der intraartikulären Pathologie im zentralen und peripheren Kompartiment. Arthroskopische Darstellung der hypertrophen subspinalen Kapsel und Resektion derselben mittels Shaver und Radiofrequenzelektrode. Vollständige Abtragung der übermäßigen subspinalen Verknöcherung oder der hypertrophen Anteile der SIAI mit der Kugelfräse unter arthroskopischer Sicht und Durchleuchtung.

Weiterbehandlung

Frühfunktionelle Weiterbehandlung, Vollbelastung und freie Beweglichkeit; 3 Wochen Ossifikationsprophylaxe und 8 Wochen Sportpause für Lauf- und Sprungsportarten.

Ergebnisse

Zur arthroskopischen SIAI-Dekompression liegen in der Literatur keine vergleichenden Studien sowie mittel- bzw. langfristige Studienergebnisse vor. Aktuell publizierte Fallserien zeigen eine Verbesserung der ermittelten Scorewerte.

Schlüsselwörter

Hüftgelenk Weichteilgewebe Arthroskopie Operative Dekompression Femoroazetabuläres Impingement 

Arthroscopic decompression of extra-articular subspinal hip impingement

Abstract

Objective

Complete arthroscopic decompression of the impinging subspinal soft tissues and resection of the hypertrophic bone formation between the anterior hip capsule and the anterior inferior iliac spine (AIIS) or decompression of a hypertrophic AIIS.

Indications

Painful anterior hip impingement and decreased hip flexion following a hypertrophic osseous subspinal deformation.

Contraindications

No clinical symptoms or decreased anterior hip function despite radiological osseous subspinal hip impingement.

Surgical technique

Hip arthroscopy in supine position on an extension table. Treatment of possible intraarticular hip pathologies in the central or peripheral compartment. Arthroscopic visualization of the hypertrophic impinging soft tissues below the AIIS and decompression using a shaver or radiofrequency device. Complete arthroscopic resection of the hypertrophic AIIS parts and the osseous subspinal deformation using a high speed burr under fluoroscopic control.

Postoperative management

Early functional rehabilitation with full weight-bearing and unlimited hip motion; 3 weeks ossification prophylaxis and 8 weeks of limitation for jumping and running sports activities.

Results

There are no comparative studies or medium- and long-term study results in the literature for arthroscopic AIIS decompression. However, currently published case series show an improvement of the determined scores.

Keywords

Hip joint Soft tissue Arthroscopy Surgical decompression Femoroacetabular impingement 

Notes

Einhaltung ethischer Richtlinien

Interessenkonflikt

M. Bohnsack gibt an, dass kein Interessenkonflikt besteht.

Dieser Beitrag beinhaltet keine von den Autoren durchgeführten Studien an Menschen oder Tieren.

Literatur

  1. 1.
    Amar E et al (2013) The anterior inferior iliac spine: size, position and location. An anthropometric and sex survey. Arthroscopy 29:874–881CrossRefPubMedGoogle Scholar
  2. 2.
    Amar E et al (2016) Pathological findings in patients with low anterior inferior iliac spine impingement. Surg Radiol Anat 5:569–575CrossRefGoogle Scholar
  3. 3.
    Balazs GC et al (2017) Morphological distribution of the anterior inferior Iliac spine in patients with and without hip impingement: reliability, validity, and relationship to the Intraoperative assessment. Am J Sports Med 5:1117–1123CrossRefGoogle Scholar
  4. 4.
    Bardakos NV (2015) Hip impingement: beyond femoroacetabular. J Hip Preserv Surg 3:206–223CrossRefGoogle Scholar
  5. 5.
    Carton P, Filan D (2016) Anterior Inferior Iliac Spine (AIIS) and subspine hip impingement. Muscles Ligaments Tendons J 3:324–336Google Scholar
  6. 6.
    Devitt BM et al (2015) Avulsion of the direct head of rectus femoris following arthroscopic subspine impingement resection: a case report. J Hip Preserv Surg 1:56–60Google Scholar
  7. 7.
    Hammoud S et al (2014) The recognition and evaliuation of patterns of compensatory injury in patients with mechanical hip pain. Sports Health 6:108–118CrossRefPubMedPubMedCentralGoogle Scholar
  8. 8.
    Hapa O et al (2013) Anatomic footprint of the direct head of the rectus femoris origin: cadaveric study and clinical series of hips after arthroscopic anterior inferior iliac spine/subspine decompression. Arthroscopy 29:1932–1940CrossRefPubMedGoogle Scholar
  9. 9.
    Hetseroni I et al (2012) Anterior inferior iliac spine deformity as an extra-articular source for hip impingement: a series of 10 patients treated with arthroscopic decompression. Arthroscopy 28:1644–1653CrossRefGoogle Scholar
  10. 10.
    Hetseroni I et al (2013) Anterior inferior iliac spine morphology correlates with hip range of motion: a classification system and dynamic model. Clin Orthop 471:2497–2503CrossRefGoogle Scholar
  11. 11.
    Hufeland M et al (2013) Arthroscopic correction of extra-articular subspinal impingement in the hip joint. Orthopäde 10:879–883CrossRefGoogle Scholar
  12. 12.
    Ilizaliturri VM et al (2016) Arthroscopic decompression of a type III subspine impingement. Arthrosc Tech 6:1425–1431CrossRefGoogle Scholar
  13. 13.
    Krueger DR et al (2017) Radiologic presentation in subspine impingement and correlation with intraarticular impingement in the hip. Z Orthop Unfall.  https://doi.org/10.1055/s-0043-103413 Google Scholar
  14. 14.
    Krueger DR et al (2017) Is the evaluation of the anterior inferior iliac spine (AIIS) in the AP pelvis possible? Analysis of conventional X‑rays and 3D-CT reconstructions. Arch Orthop Trauma Surg 7:975–980CrossRefGoogle Scholar
  15. 15.
    Larson CM et al (2014) Arthroscopic hip revision surgery for residual femoroacetabular impingement (FAI): surgical outcomes compared with a matched cohort after primary arthroscopic FAI correction. Am J Sports Med 8:1785–1790CrossRefGoogle Scholar
  16. 16.
    Larson CM et al (2011) Making a case for anterior inferior iliac spine/subspine hip impingement: three representative case reports and proposed concept. Arthroscopy 27:1732–1737CrossRefPubMedGoogle Scholar
  17. 17.
    Matsuda DK et al (2012) Adolescent femoroacetabular impingement from malunion of the anteroinferior iliac spine apophysis treated with arthroscopic spinoplasty. Orthopedics 35:e460–e463CrossRefPubMedGoogle Scholar
  18. 18.
    Nabhan DC et al (2016) Subspine hip impingement: an unusual cause of hip pain in an elite weightlifter. Curr Sports Med Rep 5:315–319CrossRefGoogle Scholar
  19. 19.
    Nakano N, Yip G, Khanduja V (2017) Current concepts in the diagnosis and management of extra-articular hip impingement syndromes. Int Orthop 7:1321–1328CrossRefGoogle Scholar
  20. 20.
    Nawabi DH et al (2017) Anterior inferior Iliac spine morphology and outcomes of hip arthroscopy in soccer athletes: a comparison to nonkicking athletes. Arthroscopy 4:758–765CrossRefGoogle Scholar
  21. 21.
    Pan H et al (2008) Operative treatment of hip impingement caused by hypertrophy of the anterior inferior iliac spine. J Bone Joint Surg Br 90:677–679CrossRefPubMedGoogle Scholar
  22. 22.
    Ryan JM et al (2014) Origin of the direct and reflected head of the rectus femoris; an anatomic study. Arthroscopy 30:796–802CrossRefPubMedGoogle Scholar
  23. 23.
    Yoo JI et al (2017) No difference in prevalence of radiographic subspinal impingement of the hip between symptomatic and asymptomatic subjects. Knee Surg Sports Traumatol Arthrosc 6:1951–1957CrossRefGoogle Scholar

Copyright information

© Springer Medizin Verlag GmbH, ein Teil von Springer Nature 2018

Authors and Affiliations

  1. 1.Klinik für Orthopädie und UnfallchirurgieDIAKO BremenBremenDeutschland

Personalised recommendations