Zusammenfassung
Hintergrund
Die Messung biologischer Signale direkt am Patienten (Point-of-care-Testung, POCT) gehört in der Notfallmedizin seit langem zum Standard. Sie wird vom Anwender nachgefragt, wenn Ergebnisse schnell und planbar vorliegen müssen bzw. eine Einsendung der Probe einen unverhältnismäßig hohen Aufwand erfordert.
Fragestellung
Neben der als Schnelltest etablierten β-HCG-Bestimmung im Urin, sowie der Messung von Laktat, Blutgasen, kardialem Troponin, Hämoglobin und Hämatokrit sind Copeptin, fettsäurebindendes Protein („fatty acid-binding protein“,-FABP), Prokalzitonin, Gerinnungswerte, natriuretische Peptide, D-Dimer und toxikologische Substanzen für zukünftige POCT besonders interessant. Der Artikel erörtert den sinnvollen Einsatz von Point-of-care-Messverfahren in der präklinischen Notfallmedizin.
Ergebnis
Der Einsatz von POCT ist von verschiedenen Faktoren, wie dem strukturellen Umfeld, der Verfügbarkeit eines geeigneten Instruments sowie der entsprechenden Referenzverfahren im Zentrallabor, abhängig. Darüber hinaus spielen ökonomische Fragen und Qualitätsaspekte eine Rolle.
Schlussfolgerung
POCT entwickelt sich aktuell insbesondere in den Rettungsstellen für zahlreiche Marker zum Standardverfahren, da Krankenhauslabore zunehmend fusionieren und für Notfallanalytik immer weniger Ressourcen zur Verfügung stehen. In Ländern mit hoher Krankenhausdichte sollte die präklinische POCT jedoch auf das notwendige Mindestmaß beschränkt werden.
Abstract
Background
Measurement of biological signals directly at the patient (point-of-care testing, POCT) is an established standard in emergency medicine when test results are needed quickly and within a reliable time frame or if external testing requires a disproportionate effort.
Objectives
Currently, the rapid test for β-HCG in urine and POCT measurement of lactate, blood gases, cardiac tropinin, haemoglobin, and hematocrit are well established in emergency medicine. POCT of copeptin, fatty acid-binding proteins (FABP), procalcitonin, coagulation values, natriuretic peptides, D-dimer, and toxicological substances are of future interest. In this article, the appropriate use of point-of-care testing in prehospital emergency medicine is discussed.
Results
Application of POCT is dependent of the underlying conditions, the availability of appropriate devices, and of suitable reference methods in a central laboratory. In addition, economical and quality aspects play an important role.
Conclusion
In emergency departments, POCT is currently developing into a standard measuring method for a number of markers because hospital laboratories are increasingly being merged and consequently reduce their emergency-analytic services. In countries with a high density of hospitals, however, preclinical POCT should be reduced to the minimum necessary.
Literatur
Barnes-Jewish Hospital (2013) Barnes-Jewish Hospital applies lean methodology to acute stroke care, maximizing resources and slashing door-to-needle times. ED Manag 25:13–17
Bundesärztekammer (2008) Richtlinie der Bundesärztekammer zur Qualitätssicherung laboratoriumsmedizinischer Untersuchungen. Dtsch Ärztebl 105:341–355
Di Serio F, Petronelli MA, Sammartino E (2010) Laboratory testing during critical care transport: point-of-care testing in air ambulances. Clin Chem Lab Med 48:955–961
Di Serio F, Lovero R, Leone M et al (2006) Integration between the tele-cardiology unit and the central laboratory: methodological and clinical evaluation of point-of-care testing cardiac marker in the ambulance. Clin Chem Lab Med 44:768–773
Ecollan P, Collet JP, Boon G et al (2007) Pre-hospital detection of acute myocardial infarction with ultra-rapid human fatty acid-binding protein (H-FABP) immunoassay. Int J Cardiol 119:349–354
Gjerde H, Langel K, Favretto D, Verstraete AG (2013) Detection of 4 benzodiazepines in oral fluid as biomarker for presence in blood. Ther Drug Monit (Epub ahead of print)
Herlitz J, Svensson L (2008) The value of biochemical markers for risk stratification prior to hospital admission in acute chest pain. Acute Card Care 10:197–204
Ilva T, Lund J, Porela P et al (2009) Early markers of myocardial injury: cTnI is enough. Clin Chim Acta 400:82–85
Jousi M, Reitala J, Lund V et al (2010) The role of pre-hospital blood gas analysis in trauma resuscitation. World J Emerg Surg 5:10
Junker R, Schlebusch H, Luppa PB (2010) Point-of-care testing in hospitals and primary care. Dtsch Arztebl Int 107:561–567
Klemen P, Golub M, Grmec S (2009) Combination of quantitative capnometry, N-terminal pro-brain natriuretic peptide, and clinical assessment in differentiating acute heart failure from pulmonary disease as cause of acute dyspnea in pre-hospital emergency setting: study of diagnostic accuracy. Croat Med J 50:133–142
Leick J, Ham C, Böning A et al (2013) „Standard operating procedures“ zur Diagnostik und Therapie des akuten Aortensyndroms. Kardiologe 7:326–345
Maisel A, Neath SX, Landsberg J et al (2012) Use of procalcitonin for the diagnosis of pneumonia in patients presenting with a chief complaint of dyspnoea: results from the BACH (Biomarkers in Acute Heart Failure) trial. Eur J Heart Fail 14:278–286
Schellhaas A, Walther A, Konstantinides S, Bottiger BW (2010) The diagnosis and treatment of acute pulmonary embolism. Dtsch Arztebl Int 107:589–595
Searle J, Danne O, Muller C, Mockel M (2011) Biomarkers in acute coronary syndrome and percutaneous coronary intervention. Minerva Cardioangiol 59:203–223
Shah A, Guyette F, Suffoletto B et al (2013) Diagnostic accuracy of a single point-of-care prehospital serum lactate for predicting outcomes in pediatric trauma patients. Pediatr Emerg Care 29:715–719
Shah K, Terracciano GJ, Jiang K et al (2010) Comparability of results between point-of-care and automated instruments to measure B-type natriuretic peptide. West J Emerg Med 11:44–48
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Interessenkonflikt. M. Möckel und J. Searle geben an, dass kein Interessenkonflikt besteht.
Dieser Beitrag beinhaltet keine Studien an Menschen oder Tieren.
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Möckel, M., Searle, J. Point-of-care-Testung in der präklinischen Notfallmedizin. Med Klin Intensivmed Notfmed 109, 100–103 (2014). https://doi.org/10.1007/s00063-013-0299-y
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DOI: https://doi.org/10.1007/s00063-013-0299-y