Abstract
Objective
Since their introduction in 1945, tooth positioners have been used to treat a range of malpositions. Although the original appliance was made of natural rubber, today’s tooth positioners are fabricated from various elastic, transparent materials. It was the aim of this study to evaluate the forces and moments produced by current positioners on various upper canine malpositions.
Material and methods
Seven positioners of different materials were tested on 11 upper canine malpositions: 0.25, 0.5, 1 mm supraposition; 0.25, 0.5, 1 mm infraposition; 5°, 10°, 20° mesiorotation; 5° mesioinclination, 5° buccal root torque. We measured forces and moments in vitro after bite closure by 0.5 mm, and opening by 1 mm using a three-dimensional robotic device. All measurements were taken in a temperature-controlled environment at 36 °C.
Results
The forces and moments measured at the canine varied greatly among the different positioners, with the thermoformed EVA positioner showing much greater forces and moments in almost all malpositions. At initial closure, we observed intrusive forces of 6–32 N for suprapositions, 0–11 N intrusive forces for infrapositions, 0–20 Nmm for mesiorotations, 6–12 Nmm for mesioinclinations, and − 23 Nmm to 5 Nmm for buccal root torque. All positioners were most effective on suprapositioned teeth. Very low or negligible correctional forces and moments in conjunction with all infrapositions and 5° with rotation were noted. Labial root torque led to unpredictable moments.
Conclusion
Positioner material plays a major role in delivering forces to the teeth. However, tooth positioners did not induce corrective forces in all the malpositions tested. Clinically relevant correctional forces or moments in conjunction with all suprapositions, rotations of 10° and 20° as well as mesial tipping of the canine were observed.
Zusammenfassung
Ziel
Seit ihrer Einführung 1945 sind Zahnpositioner zur Behandlung einer Reihe von Fehlstellungen eingesetzt worden. Die ursprüngliche Apparatur bestand aus Naturgummi; heute dagegen werden Zahnpositioner aus verschiedenen elastischen, transparenten Materialien hergestellt. Ziel der vorliegenden Arbeit war die Bewertung der Kräfte und Drehmomente, mit denen die derzeit verwendeten Positioner auf verschiedene Fehlstellungen eines oberen Eckzahns einwirken.
Material und Methodik
Sieben Positioner aus verschiedenen Materialien wurden an 11 Fehlstellungen eines oberen Eckzahns getestet: 0,25, 0,5, 1 mm Supraposition; 0,25, 0,5, 1 mm Infraposition; 5°, 10°, 20° Mesiorotation; 5° Mesioinklination, 5° bukkaler Wurzeltorque. Die Kräfte und Drehmomente nach einer Schließung des Bisses um 0,5 mm und einer Öffnung um 1 mm wurden in einer In-vitro-Versuchsanordnung unter Verwendung einer dreidimensionalen robotisierten Vorrichtung getestet. Alle Messungen wurden in einer Umgebung mit einer kontrollierten Temperatur von 36°C vorgenommen.
Ergebnisse
Die am Eckzahn gemessenen Kräfte und Drehmomente wichen für die verschiedenen Positioner stark voneinander ab, wobei der thermogeformte EVA-Positioner für fast alle Fehlstellungen eine erheblich größere Kraft- und Momentabgabe zeigte. Beim initialen Kieferschluss wurden für Suprapositionen Intrusionskräfte von 6–32 N, für Infrapositionen Intrusionskräfte von 0−11 N, für Mesioinklinationen 0−20 Nmm und für bukkalen Wurzeltorque − 23−5 Nmm gemessen. Alle Positioner zeigten sich bei Zähnen mit Suprapositionen am wirksamsten. Sehr geringe oder vernachlässigbare Kräfte/Drehmomente wurden bei allen Infrapositionen und 5° Rotation festgestellt. Beim labialen Wurzeltorque ergaben sich nicht vorhersagbare Drehmomente.
Schlussfolgerung
Die für Positioner verwendeten Materialien spielen eine wichtige Rolle bei der Kraftabgabe an die Zähne. Jedoch wurden durch die Positioner nicht bei allen getesteten Fehlstellungen Korrekturkräfte induziert. Klinisch relevante Korrekturkräfte oder Drehmomente fanden sich für alle Suprapositionen, Rotationen von 10° und 20° sowie für Mesialkippungen des Eckzahns.
References
Bourauel C, Drescher D, Wolter H (1997) Können die Kraftsysteme von Positionern durch den zusätzlichen Einsatz von Attachments beeinflusst werden? Eine experimentelle Studie. Kieferorthop 11:183–190
Bowman SJ, Carano A (2002) Short-term, intensive use of the tooth positioner in case finishing. J Clin Orthod 36:216–219
Cottingham LL (1969) Gnathologic clear plastic positioner. Am J Orthod 55:23–31
Craig RG, Godwin WC (1967) Physical properties of materials for custom-made mouth protectors. J Mich State Dent Assoc 49:34–40
Elsasser WA (1950) Some observations of the history and uses of the Kesling positioner. Am J Orthod 36:368–374
Kamada K, Tamura T, Hama Y et al (1984) Case reports on tooth positioners using LTV vinyl silicone rubber. J Nihon Univ Sch Dent 26:11–29
Kesling HD (1946) Coordinating the predetermined pattern and tooth positioner with conventional treatment. Am J Orthod Oral Surg 32:285–293
Kesling HD (1945) The philosophy of the tooth positioning appliance. Am J Orthod Oral Surg 31:297–304
Lee BW (1965) Relationship between tooth-movement rate and estimated pressure applied. J Dent Res 44:1053–1057
Moore DJ, Glaser ZR, Tabacco MJ, Linebaugh MG (1977) Evaluation of polymeric materials for maxillofacial prosthetics. J Prosthet Dent 38:319–326
Nishiyama M, Kamada K, Horiuchi S (1977) A new construction of tooth positioner with LTV vinyl silicone rubber. J Nihon Univ Sch Dent 19:93–102
Park Y, Hartsfield JK, Katona TR, Roberts WE (2008) Tooth positioner effects on occlusal contacts and treatment outcomes. Angle Orthod 78(6):1050–1056
Permann I, Bantleon HP, Muchitsch AP, Droschl H (1989) Der Positioner – eine Möglichkeit zur Feineinstellung der Okklusion, objektiviert durch Kondymetermessungen der Diskrepanz zwischen IKP und RKP. Fortschr Kieferorthop 50:530–539
Posselt U (1956) Hinge opening axis of the mandible. Acta Odontol Scand 57(14):49–63
Prestel B, Drescher D, Bourauel C (1995) Kräfte und Drehmomente beim Einsatz von Positionern. Kieferorthopädie 9:117–120
Reitan K (1957) Some factors determining the evaluation of forces in orthodontics. Am J Orthod 43:32–45
Rost D, Schwarze CW, Hilgers RD (1995) Die Kraftabgabe von Positionern bei unter-schiedlicher Schneidezahnprotrusion. Eine In-vitro-Untersuchung. Fortschr Kieferorthop 56:104–109
Sander FG, Fröhls H (1989) Qualitative and quantitative Bestimmung des settling-Effekts durch die Positioner-Therapie. Inf Orthod Kieferorthop 21:311–318
Smith R, Storey E (1952) The importance of force in orthodontics. Aust J Dent 56:291–304
Vorhies JM (1960) Short, intensive use of tooth positioners and an appraisal of the results. Angle Orthod 30:248–54
Warunek SP, Sorensen SE, Cunat JJ, Green LJ (1989) Physical and mechanical properties of elastomers in orthodontic positioners. Am J Orthod Dentofacial Orthop 95:388–400
Wells NE (1970) Application of the positioner appliance in the orthodontic treatment. Am J Orthod 58:351–366
Wichelhaus A, Hüffmeier S, Sander FG (2003) Dynamic functional force measurements on an anterior bite plane during the night. J Orofac Orthop 64:417–425
Interessenkonflikt
Der korrespondierende Autor gibt an, dass kein Interessenkonflikt besteht.
Conflict of interest
The corresponding author states that there are no conflicts of interest.
Author information
Authors and Affiliations
Corresponding author
Rights and permissions
About this article
Cite this article
Lochmatter, D., Steineck, M. & Brauchli, L. Influence of material choice on the force delivery of bimaxillary tooth positioners on canine malpositions. J Orofac Orthop 73, 104–115 (2012). https://doi.org/10.1007/s00056-011-0067-7
Received:
Accepted:
Published:
Issue Date:
DOI: https://doi.org/10.1007/s00056-011-0067-7