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Therapeutische Strategie bei Frühkarzinomen im Rektum (T1‑Karzinom)

Treatment strategy for early stage rectal cancer (T1 carcinoma)

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coloproctology Aims and scope

Zusammenfassung

Hintergrund

Der Begriff Rektumfrühkarzinom ist nicht einheitlich definiert und wird je nach Autor und Region innerhalb der Kategorien Tis, T1 und T2 gebraucht. In der aktuellen S3-Leitlinie Kolorektales Karzinom wird der Begriff „Frühkarzinom“ nicht verwendet. Die pTis-Tumoren sind auf die Mukosaschicht begrenzt und haben praktisch keine Metastasierungsneigung. Dagegen bergen T2-Tumoren ein hohes Metastasierungspotenzial und können deshalb nicht zu den Frühkarzinomen gerechnet werden.

Ziel der Arbeit

Dieser Artikel beschäftigt sich mit der T1-Kategorie des Rektumkarzinoms. Das T1-Karzinom des Rektums ist ein Adenokarzinom und ist auf die Mukosa und Submukosa der Darmwand beschränkt.

Ergebnisse und Diskussion

Je nach Risikoprofil (Größe, Grading, Invasionsstatus des Lymph- und Blutgefäßsystems, Invasionstiefe nach Kikuchi) werden lokale Maßnahmen (endoskopisch, chirurgisch) oder onkologische resezierende Verfahren empfohlen. Zunehmende Bedeutung wird in diesem Zusammenhang dem Phänomen des „Tumorbuddings“ zugewiesen. Je nach Schweregrad (bd1–bd3) besteht eine Assoziation mit einem gehäuften Auftreten von Lymphknotenmetastasen und sollte deshalb zukünftig in der Therapieentscheidung berücksichtigt werden.

Abstract

Backround

A common consensus for the definition for early rectal cancer does not exist. This item is used in cases of histological findings including pTis, pT1 or pT2 tumors. The term early rectal cancer is not mentioned in the German S3 guidelines on colorectal cancer. The pTis tumors are located at the mucosa level of the intestinal wall and they have nearly no tendency to develop metastases but pT2 tumors have a high risk of local metastases; therefore, the term early rectal cancer is not adequate for pT2 tumors.

Objective

This focus of this article is exclusively on pT1 rectal cancer. Following the histological definition, pT1 tumors of the rectum are located at the level of the mucosa and submucosa of the intestinal wall.

Conclusion

With respect to the nature of the tumor (e.g. size, grading, invasion of lymphatic and/or blood vessels, Kikuchi classification) local methods (endoscopic procedure, surgical techniques) or radical resections are recommended. Tumor budding is of increasing interest and importance. Depending on the severity of the tumor budding classification (bd1–bd3) there is an association with a more frequent occurrence of lymph node metastases and should therefore be taken into consideration in treatment decisions in the future.

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Literatur

  1. Bach SP, Hill J, Monson JR, Simson JN, Lane L, Merrie A, Warren B, Mortensen NJ, Association of coloproctology of Great Britain and Ireland Transanal Endoscopic Microsurgery(TEM) Collaboration (2009) A predictive model for local recurrence after transanal endoscopic microsurgery for rectal cancer. Br J Surg 96(3):280–290. https://doi.org/10.1002/bjs.6456

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  2. Bentrem DJ, Okabe S, Wong WD, Guillem JG, Weiser MR, Temple LK, Ben-Porat LS, Minsky BD, Cohen AM, Paty PB (2005) T1-adenocarcinoma of the rectum: transanal excision or radical surgery? Ann Surg 242:472

    PubMed  PubMed Central  Google Scholar 

  3. Bosch SL, Teerenstra S, De Wilt JH et al (2013) Predicting lymph node metastasis in pT1 colorectal cancer: a systematic review of risk factors providing rationale for therapy decisions. Endoscopy 45:827–834

    Article  PubMed  Google Scholar 

  4. Buess G, Theiss R, Hutterer F et al (1983) Transanal endoscopic surgery of the rectum-testing a new method in animal experiments. Leber Magen Darm 13(2):73–77

    CAS  PubMed  Google Scholar 

  5. Dawson H, Lugli A (2017) Tumor Budding beim kolorektalen Karzinom: Konsensus für den klinischen Einsatz coloproctology. coloproctology 39:374. https://doi.org/10.1007/s00053-017-0198-4

    Article  Google Scholar 

  6. Fang WL, Chang SC (2005) Metastatic potential in T1 and T2 colorectal cancer. Hepatogastroenterology 52(66):1688–1691

    PubMed  Google Scholar 

  7. Garcia-Aguilar J, Mellgren A, Sirivongs P, Buie D, Madoff RD, Rothenberger DA (2000) Local excision of rectal cancer without adjuvant therapy:a word of caution. Ann Surg 231:345–351

    Article  CAS  PubMed  PubMed Central  Google Scholar 

  8. Hakiman H, Pendola M, Fleshman J (2015) Replacing transanal excision with transanal endoscopic microsurgery and/or transanal minimally invasive surgery for early rectal. Clin Colon Rectal Surg 28:38–42

    Article  PubMed  PubMed Central  Google Scholar 

  9. Huh JW, Kim HR (2010) Lymphovascular or perineural invasion may predict lymph node metastasis in patients with T1 and T2 colorectal cancer. J Gastroenterol Surg 14:1074–1080

    Article  Google Scholar 

  10. Kikuchi R, Takano M (1995) Management of early invasive colorectal cancer risk of recurrence and clinical guidelines. Dis Colon Rectum 38(12):1286–1295

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  11. Nascimbeni R, Burgart LJ (2002) Risk of lymph node metastasis in T1 carcinoma of the colon and rectum. Dis Colon Rectum 45:200–206

    Article  PubMed  Google Scholar 

  12. Nash GM, Weiser MR (2009) Long term survival after Transanal excision of T1 rectal cancer. Dis Colon Rectum 52:577–582

    Article  PubMed  Google Scholar 

  13. Okabe S, Shia J, Nash G, Wong WD et al (2004) Lymph node metastasis in T1-aenocarcinoma of the colon and rectum. J Gastrointest Surg 8:1032

    Article  PubMed  Google Scholar 

  14. Peng J, Chen W (2010) Oncological outcome of T1 rectal cancer undergoing standard resection and local excision. Colorectal Dis 13:e14–e19

    Article  Google Scholar 

  15. S3-Leitlinien Kolorektales Karzinom Version 1.1 2014 AWMF-Registriernummer 021/0070L

  16. Scheidl S, Öfner D, Margreiter C (2016) Management und Therapie des kolorektalen Frühkarzinoms. coloproctology 38:199. https://doi.org/10.1007/s00053-016-0090-7

    Article  Google Scholar 

  17. Seitz U, Bohnacker S, Seewald S, Thonke F, Brand B, Bräutigam T, Soehendra N (2004) Is endoscopic polypectomy an adequat therapy for malignant colorectal adenomas? Dis Colon Rectum 47:1789

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  18. Sengupta S, Tjandra JJ (2001) Local exzision of rectal cancer: what is the evidence? Dis Colon Rektum 44:1345–1361

    Article  CAS  Google Scholar 

  19. Yamamoto S, Watanabe M, Hasegawa H, Baba H, Yoshinare K, Shiraishi J, Kitajima M (2004) The risk of lymph node metastasis in T1colorectal carcinoma. Hepatogastroenterology 51:998

    PubMed  Google Scholar 

  20. You YN, Baxter NN, Stewart A, Nelson H (2007) Is the increasing rate of local excision for stage I rectal cancer in the united states justified? A nationwide cohort study. Ann Surg 245:726–733

    Article  PubMed  PubMed Central  Google Scholar 

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Correspondence to A. Fürst.

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Interessenkonflikt

G. Liebig-Hörl, C. Puchner, M. Gerken, M. Klinkhammer-Schalke und A. Fürst geben an, dass kein Interessenkonflikt besteht.

Dieser Beitrag beinhaltet keine von den Autoren durchgeführten Studien an Menschen oder Tieren.

Additional information

Dieser Beitrag wurde erstpubliziert in Der Chirurg (2018) 89:358–364. https://doi.org/10.1007/s00104-018-0603-8

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Liebig-Hörl, G., Puchner, C., Gerken, M. et al. Therapeutische Strategie bei Frühkarzinomen im Rektum (T1‑Karzinom). coloproctology 40, 445–451 (2018). https://doi.org/10.1007/s00053-018-0311-3

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