Skip to main content
Log in

Instrumentelle Dehnung einer kolorektalen Anastomosenstenose unter flexibler endoskopischer Kontrolle

Instrumental dilatation of a colorectal anastomosis under flexible endoscopic control

  • Kasuisiken
  • Published:
coloproctology Aims and scope

Zusammenfassung

In diesem Beitrag wird der Fall eines Patienten vorgestellt, bei welchem es im postoperativen Verlauf zum Verschluss der kolorektalen Anastomose kam. Mit einem Kombinationsverfahren von gleichzeitig flexibel-endoskopischer Sicht und klassisch-chirurgischer instrumenteller Dilatation wurde dieser erfolgreich behandelt.

Abstract

In this paper, we report the case of a rectal cancer patient who experienced complete membranous closure of a colorectal anastomosis. The technique of reopening it by combining a flexible endoscopic technique and synchronous instrumental dilatation using surgical instruments under endoscopic control is presented. The intervention was a long-term success.

This is a preview of subscription content, log in via an institution to check access.

Access this article

Price excludes VAT (USA)
Tax calculation will be finalised during checkout.

Instant access to the full article PDF.

Abb. 1
Abb. 2
Abb. 3
Abb. 4

Author information

Authors and Affiliations

Authors

Corresponding authors

Correspondence to E. Haffner or B. Eibl-Eibesfeldt.

Ethics declarations

Interessenkonflikt

E. Haffner und B. Eibl-Eibesfeldt geben an, dass kein Interessenkonflikt besteht.

Dieser Beitrag beinhaltet keine von den Autoren durchgeführten Studien an Menschen oder Tieren.

Rights and permissions

Reprints and permissions

About this article

Check for updates. Verify currency and authenticity via CrossMark

Cite this article

Haffner, E., Eibl-Eibesfeldt, B. Instrumentelle Dehnung einer kolorektalen Anastomosenstenose unter flexibler endoskopischer Kontrolle. coloproctology 40, 452–454 (2018). https://doi.org/10.1007/s00053-018-0289-x

Download citation

  • Published:

  • Issue Date:

  • DOI: https://doi.org/10.1007/s00053-018-0289-x

Schlüsselwörter

Keywords

Navigation