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coloproctology

, Volume 23, Issue 1, pp 26–31 | Cite as

The Usefulness of Tumor Markers in Patients with Colorectal Carcinoma for the Detection of Local Recurrences and Distant Metastases

  • Lubos Holubec Jr
  • Richard Pikner
  • Ondrej Topolcan
  • Jindrich Finek
  • Lubos Holubec Sen
  • Ladislav Pecen
Original Article

Abstract

Aim: The aim of the study was to evaluate the usefulness of serum tumor marker assessment in patients with colorectal carcinoma for the early detection of local recurrences and distant metastases.

Patients and Method: Tumor markers were examined in a group of 517 patients with clinically diagnosed and histologically verified colorectal carcinoma. The following tumor markers were assessed: CEA, CA 19-9, CA 72-4 and thimidinkinase. The statistical evaluation was performed using S.A.S.software (USA).

Results: Serum values of all tumor markers were significantly increased in progression of the disease in comparison with those in remission. For detection of local recurrences the highest sensitivities were achieved by CA 19-9 (SN 57%, SP 90%), followed by CEA (SN 48%, SP 90%). For the detection of distant metastases the best seemed to be CEA (SN 63%, SP 90%) followed by CA 72-4 (SN 42%, SP 90%) and CA 19-9 (SN 37%, SP 90%). For the detection of liver metastases in progression the highest sensitivities were shown by CEA (SN 95%, SP 90%) followed by CA 19-9 (SN 72%, SP 90%). For the detection of lung metastases in progression the highest sensitivities were shown by CEA (SN 52%, SP 90%) followed by CA 19-9 (SN 33%, SP 90%).

Conclusions: The classification of remission and the prediction of disease progression in patients during follow-up is possible with a high degree of probatility. For the detection of local recurrences CA 19-9 serum values seem to be the best. CEA showed the highest sensitivity for the detection of liver and lung metastases.

Key Words: Colorectal carcinoma Tumor markers CEA CA 19-9 CA 72-4 Local recurrence Distant metastasis 

Zusammenfassung

Zielsetzung: Ziel dieser Untersuchung war die Bewertung der Nützlichkeit von Serumtumormarkern bei Patienten mit kolorektalen Karzinomen für die frühe Entdeckung von Lokalrezidiven und Fernmetastasen.

Patienten und Methode: Wir untersuchten die Tumormarker bei einer Gruppe von 517 Patienten mit klinisch diagnostizierten und histologisch verifizierten kolorektalen Karzinomen. Die folgenden Tumormarker wurden dabei bewertet: CEA, CA 19-9, CA 72-4 und Thimidinkinase. Die statistische Auswertung erfolgte mittels S.A.S.Software.

Ergebnisse: Die Serumspiegel aller Tumormarker waren bei fortschreitender Erkrankung signifikant erhöht im Vergleich zu jenen im Remissionsstadium. Zur Entdeckung von Lokalrezidiven wurde die höchste Sensitivität mit dem CA 19-9 (SN 57%, SP 90%) erzielt, gefolgt von CEA (SN 48%, SP 90%). Zum Nachweis von Fernmetastasen schien das CEA die besten Ergebnisse zu bringen (SN 63%, SP 90%), gefolgt von CA 72-4 (SN 42%, SP90%) und CA 19-9 (SN 37%, SP 90%). Bei der Entdeckung von fortgeschrittenen Lebermetastasen zeigte CEA die höchste Sensitivität (SN 52%, SP 90%), gefolgt von CA 19-9 (SN 33%, SP 90%).

Schlussfolgerungen: Die Klassifikation der Remission und die Verhersage der Erkrankungsprogression bei Patienten während der Nachuntersuchung ist mit hoher Wahrscheinlichkeit möglich. Zur Entdeckung von Lokalrezidiven zeigen CA 19-9-Serumspiegel die besten Ergebnisse. Das CEA zeigte dagegen bei der Entdeckung von Leber- und Lungenmetastasen die höchste Sensitivität.

Schlüsselwörter Kolorektales Karzinom Tumormarker CEA CA 19-9 CA 72-4 Rezidive Metastasen 

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Copyright information

© Urban & Vogel, München 2001

Authors and Affiliations

  • Lubos Holubec Jr
    • 1
  • Richard Pikner
    • 1
  • Ondrej Topolcan
    • 1
  • Jindrich Finek
    • 2
  • Lubos Holubec Sen
    • 3
  • Ladislav Pecen
    • 1
  1. 1.2nd Department of Internal Medicine, Hospital Faculty of Charles University Pilsen, Czech RepublicCZ
  2. 2.Department of Clinical Oncology, Hospital Faculty of Charles University Pilsen, Czech RepublicCZ
  3. 3.Department of Surgery, Hospital Faculty of Charles University Pilsen, Czech RepublicCZ

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