Skip to main content
Log in

The Guidelines Management of Work-related Asthma as an example of necessary international collaboration

Die Leitlinien für arbeitsbedingtes Asthma als Beispiel internationaler Zusammenarbeit

  • Published:
Zentralblatt für Arbeitsmedizin, Arbeitsschutz und Ergonomie Aims and scope Submit manuscript

Abstract

It is a pleasure to write this in honour of Xaver Bauer’s Festschrift. Xaver Baur’s enthusiasm and persistence carried this project to a very successful conclusion, providing the first European evidence-based guidelines for the management of occupational asthma (Baur, Sigsgaard et.al. 2012). The problems to overcome were considerable; the project had 13 contributors from 8 political administrations, speaking 7 native languages with one leader. The guidelines define occupational asthma as “a disease characterised by variable airflow limitation and/or hyper-responsiveness associated with inflammation due to causes and conditions attributable to a particular occupational environment and not to stimuli encountered outside the workplace” (Baur, Sigsgaard et.al. 2012). European countries interpret this differently as reflected in national statistics. The numbers (per million workers/year) recorded with occupational asthma is shown in figure 1 (Baur, Aasen et al 2012). It is very unlikely that the incidence of occupational asthma differs more than twentyfold between European countries. The differences are much more likely to reflect the rules for compensation and access to specialist centres. Defining a disease legally rather than medically is a dangerous way forward and unlikely to lead to the best care for patients and the necessary control of exposures needed to reduce occupational asthma. Finland probably has the best services and standards of care for workers with occupational asthma, and some of the better working conditions. The high numbers (which they believe are an underestimate) are likely to reflect countrywide standards of diagnosis and care, rather than rely on pockets of enthusiasm which is the more common European approach.

Zusammenfassung

Es ist eine mir eine Freude, diesen Beitrag zur Festschrift zu Ehren von Xaver Baur zu schreiben. Sein Enthusiasmus und sein Durchhaltevermögen führten das Projekt zur Schaffung der ersten europäischen evidenzbasierten Leitlinien zum Umgang mit arbeitsbedingtem Asthma zu einem sehr erfolgreichen Abschluss (Baur, Sigsgaard et.al. 2012). Die Arbeit in einem Projekt mit 13 Autoren aus acht unterschiedlichen nationalen Berufskrankheitensystemen mit sieben verschiedenen Muttersprachen und einem Organisator verlief nicht ohne Probleme. Die Richtlinien definieren Berufsasthma als „eine Krankheit, die durch eine variable Atemwegsobstruktion und / oder bronchiale Überempfindlichkeit verbunden mit einer Entzündung, die auf Einwirkungen des berufliches Umfeldes und nicht auf Einflüsse außerhalb des Arbeitsplatzes zurückzuführen sind” (Baur, Sigsgaard et. al. 2012). Nationale Statistiken zeigen, dass die Europäischen Länder arbeitsbedingtes Asthma unterschiedlich definieren (Abbildung 1 (Baur, Aasen et al 2012)). Sie spiegeln eher den Zugang zu einer spezialisierten Diagnostik und die Kompenationsregularien wider, weil es sehr unwahrscheinlich ist, dass sich die Inzidenz von arbeitsbedingten Asthma um mehr als das Zwanzigfache zwischen den europäischen Ländern unterscheidet. Eine Krankheit rechtlich und nicht medizinisch zu definieren ist jedoch kein geeignetes Verfahren, da darüber die bestmögliche Versorgung der Patienten und die notwendige Kontrolle der Risiken und Erkrankungsreduktion höchstwahrscheinlich nicht erreicht werden können. Finnland verfügt wahrscheinlich über die qualifizierteste Betreuung von Arbeitnehmern mit Berufsasthma und vergleichsweise bessere Arbeitsbedingungen. Die hohe Zahl an Erkrankungen (die von finnischer Seite als Unterschätzung interpretiert werden) dürfte landesweit die hohen Standards der Diagnosestellung und Behandlung widerspiegeln, während ansonsten europaweit Absichtserklärungen vorherrschen.

This is a preview of subscription content, log in via an institution to check access.

Access this article

Price excludes VAT (USA)
Tax calculation will be finalised during checkout.

Instant access to the full article PDF.

Similar content being viewed by others

References

  • Baur X, Aasen TB, Burge PS, Heederik D, Henneberger PK, Maestrelli P, Schlunssen V, Vandenplas O, Wilken D on behalf of the ERS Task Force on the Management of Work-related Asthma, The management of work-related asthma guidelines: a broader perspective, Eur Respir Rev, 2012;21:125–139

    Article  PubMed  Google Scholar 

  • Baur X, Ammon J, Chen Z, Beckmann U, Czuppon AB, Health risk in hospitals through airborne allergens for patients presensitised to latex, Lancet, 1993;342:1148–1149

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  • Baur X, Barbinova L, Latex allergen exposure increases exhaled nitric oxide in symptomatic healthcare workers, Eur Respir J, 2005;25:309–316

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  • Baur X, Huber H, Degens PO, Allmers H, Ammon J, Relation Between Occupational Asthma Case History, Bronchial Methacholine Challenge, and Specific Challenge Test In Patients With Suspected Occupational Asthma, Am J Ind Med, 1998;33:114–122

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  • Baur X, Jager D, Engelke T, Rennert S, Czuppon AB, Latex proteins as the trigger of respiratory and systemic allergies, Deutsche Med Wochenschr, 1992;117:1269–1273

    Article  CAS  Google Scholar 

  • Baur X, Sigsgaard T, Aasen TB, Burge PS, Heederik D, Henneberger P, Maestrelli P, Rooyackers J, Schlunssen V, Vandenplas O, Wilken D on behalf of the ERS Task Force on the Management of Work-related Asthma, Guidelines for the management of work-related asthma, Eur Respir J, 2012;39:529–545

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  • Beach J, Russell K, Blitz S, Hooton N, Spooner C, Lemiere C, Tarlo SM, Rowe BH, A Systematic Review of the Diagnosis of Occupational Asthma, Chest, 2007;131:569–578

    Article  PubMed  Google Scholar 

  • de Groene GJ, Pal TM, Beach J, Tarlo SM, Spreeuwers D, Frings-Dresen MH, Mattioli S, Verbeek JH, Workplace interventions for treatment of occupational asthma, Cochrane Database of Systematic Reviews, 2011;5:1–93

    Google Scholar 

  • Heederik D, Henneberger PK, Redlich CA on behalf of the ERS Task Force on the Management of Work-related Asthma, Primary prevention: exposure reduction, skin exposure and respiratory protection, Eur Respir Rev, 2012; 21:112–124

    Article  PubMed  Google Scholar 

  • Jaeger D, Kleinhans D, Czuppon AB, Baur X, Latex-specific proteins causing immediatetype cutaneous, nasal, bronchial, and systemic reactions, J Allergy Clin Immunol, 1992; 89:759–768

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  • Mackie J, Effective health surveillance for occupational asthma in motor vehicle repair, Occup Med (London), 2008;58:551–555

    Article  Google Scholar 

  • Maestrelli P, Schlünssen V, Mason P, Sigsgaard T, on behalf of the ERS Task Force on the Management of Work-related Asthma, Contribution of host factors and workplace exposure to the outcome of occupational asthma, Eur Respir Rev, 2012;21:88–96

    Article  PubMed  Google Scholar 

  • McDonald JC, Keynes HL, Meredith SK, Reported Incidence of Occupational Asthma in the United Kingdom 1989–97, Occup Environ Med, 2000; 57: 823–829

    Article  CAS  PubMed Central  PubMed  Google Scholar 

  • Moore VC, Jaakkola MS, Burge PS, A Systematic Review of Serial Peak Expiratory Flow Measurements in the Diagnosis of Occupational Asthma, Annals of Respiratory Medicine, 2010;1: 31–44

    Google Scholar 

  • Nicholson PJ, Cullinan P, Burge PS, Concise guidance: diagnosis, management and prevention of occupational asthma, Clinical Medicine, 2012; 12:156–159

    Article  PubMed  Google Scholar 

  • Nicholson PJ, Cullinan P, Newman Taylor AJ, Burge PS, Boyle C, Evidence based guidelines for the prevention, identification, and management of occupational asthma, Occup Environ Med, 2005;62:290–299

    Article  CAS  PubMed Central  PubMed  Google Scholar 

  • Vandenplas O, Dressel H, Wilken D, Jamart J, Heederik D, Maestrelli P, Sigsgaard T, Henneberger P, Baur X, Management of occupational asthma: cessation or reduction of exposure? A systematic review of available evidence, Eur Respir J, 2011;38:804–811

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  • Wilken D, Baur X, Barbinova L, Preisser A, Meijer E, Rooyackers J, Heederik D on behalf of the ERS Task Force, What are the benefits of medical screening and surveillance? Eur Respir Rev, 2012;21:105–111

    Article  PubMed  Google Scholar 

Download references

Author information

Authors and Affiliations

Authors

Corresponding author

Correspondence to Peter Sherwood Burge.

Additional information

Nach einem Vortrag zur akademischen Verabschiedung von Herrn Univ.-Prof. Dr. med. Xaver Baur aus seinem Amt als Direktor des Zentralinstituts für Arbeitsmedizin und Maritime Medizin des Universitätsklinikums Hamburg-Eppendorf am 21.09.2012

Rights and permissions

Reprints and permissions

About this article

Check for updates. Verify currency and authenticity via CrossMark

Cite this article

Burge, P.S. The Guidelines Management of Work-related Asthma as an example of necessary international collaboration. Zbl Arbeitsmed 63, 148–151 (2013). https://doi.org/10.1007/BF03350833

Download citation

  • Published:

  • Issue Date:

  • DOI: https://doi.org/10.1007/BF03350833

Key words

Schlüsselwörter

Navigation