Advertisement

Arbeitsbedingte Infektionen bei Mitarbeitern des Gesundheitswesens: Kinderkrankheiten

  • Sabine Wicker
  • Holger F. Rabenau
  • David Groneberg
  • René Gottschalk
Article

Zusammenfassung

Einführung

Obwohl der Begriff Kinderkrankheit Harmlosigkeit suggeriert, können diese Erkrankungen bei nichtimmunen Beschäftigten des Gesundheitswesens zu schwerwiegenden Erkrankungen mit ernsthaften Komplikationen führen. Insbesondere schwangere Mitarbeiterinnen sind u.U. besonders gefährdet.

Methoden und Ergebnisse

Selektive Literaturaufarbeitung der Autoren zu den Kinderkrankheiten Masern, Mumps, Röteln, Varizellen sowie Parvovirus B 19.

Die Literaturrecherche zeigt, dass durch präventive Maßnahmen die Infektionsgefährdung der Mitarbeiter im Gesundheitswesen signifikant verringert werden kann.

Diskussion

Jede beruflich bedingte Übertragung einer Kinderkrankheit auf einen Mitarbeiter des Gesundheitswesens wirft die Frage nach ihrer Vermeidbarkeit auf. Durch eine kontinuierliche arbeitsmedizinische Betreuung mit begleitender Gefährdungsanalyse und Kontrolle des Impfstatus sowie der Verabreichung notwendiger Impfungen, kann das Risiko einer Infektionsübertragung sowohl auf den Mitarbeiter als auch auf die u.U. immuninkompetenten Patienten weitestgehend vermieden werden.

Schlüsselwörter

Masern Mumps Röteln Varizellen Parvovirus B19 

Occupationally acquired infections among health care workers: Children’s disease

Abstract

Introduction

Although, the term children’s diseases suggest harmlessness, these infections can cause substantial illness and complications among non immune healthcare workers (HCWs). Particularly pregnant employees are possibly at significant risk.

Methods and Results

Selective literature review of children’s diseases measles, mumps, rubella, varicella, and parvovirus B19.

Currently available data demonstrate that preventive measures can reduce the risk for transmission of infectious diseases among HCWs.

Discussion

Every occupationally acquired children’s disease poses the question of avoidance of this transmission. By continuous occupational medical attendance with accompanying risk analysis and check- up of vaccination status as well as application of required vaccinations, the risk of occupationally acquired infections can be minimized, this will ensure maximum protection for HCWs and immune- incompetent patients.

Key words

Measles Mumps Rubella Varizella Parvovirus B19 

Preview

Unable to display preview. Download preview PDF.

Unable to display preview. Download preview PDF.

Literatur

  1. Almuneef Ma, Memish ZA, Balkhy HH, Otaibi B, Helmi M (2006). Seroprevalence survey of varicella, measles, rubella, and hepatitis A und B viruses in a multinational healthcare workforce in Saudi Arabia. Infect Control Hosp Epidemiol 27 (11): 1178–1183PubMedCrossRefGoogle Scholar
  2. Aly NY, Obaid IA, Al-Qulooshi N, Zahed Z (2007). Occupationally Related Outbreak of Chickenpox in an Intensive Care Unit. Med Princ Pract 16: 399–401PubMedCrossRefGoogle Scholar
  3. Arya SC, Agarwal N (2004). Rubella immunity and immunization of male hospital personnel. J Hosp Infect 58: 306–307PubMedCrossRefGoogle Scholar
  4. Apisarnthanarak A, Kitphati R, Tawatsupha P, Thongphubeth K, Apisarnthanarak P, Mundy LM (2007). Outbreak of varicella-zoster virus infection among Thai healthcare workers. Infect Control Hosp Epidemiol 28: 430–434PubMedCrossRefGoogle Scholar
  5. Bell LM, Naides SJ, Stoffmann P, Hodinka RL, Plotkin SA (1989). Human parvovirus B19 infection among hospital staff members after contact with infected patients. N Engl J Med 321: 485–491PubMedCrossRefGoogle Scholar
  6. Breuer J (2005). Varicella vaccination for healthcare workers. BMJ 330: 433–434PubMedCentralPubMedCrossRefGoogle Scholar
  7. Bundesamt für Gesundheit (BAG), Eidgenössische Kommission für Impffragen (EKIF), Schweizerische Gesellschaft für Gynäkologie und Geburtshilfe (SGGG) (2006). Impfung von Frauen im gebärfähigen Alter gegen Röteln, Masern, Mumps und Varizellen. Ladbar unter: http://www.bag.admin.ch/themen/medizin/00682/00684/02535/index.html?lang=de
  8. Buxbaum S, Doerr HW, Allwinn R (2001). Untersuchungen zur Immunitätslage der impfpräventablen Kinderkrankheiten Röteln, Masern, Mumps und Windpocken. Dtsch Med Wochenschrift 126: 1289–1293CrossRefGoogle Scholar
  9. Celikbas A, Ergonul O, Aksaray S, Tuygun N, Esener H, Tanir G, Eren S, Baykam N, Guvener E, Dokuzoguz B (2006). Measles, rubella, mumps, and varicella seroprevalence among health care workers in Turkey: is prevaccination screening cost-effective? Am J Infect Control 34(9): 583–587PubMedCrossRefGoogle Scholar
  10. Chan PK, Li CY, Tam JS, Cheng AF (1999). Rubella immune status among healthcare workers in the Department of Obstetrics and Gynaecology of a regional hospital in Hong Kong: the need for a vaccination policy. J Hosp Infect 42: 239–242PubMedCrossRefGoogle Scholar
  11. Chodick G, Ashkenazi S, Livni G, Lerman Y (2005). Cost-effectiveness of varicella vaccination of healthcare workers. Vaccine 23: 5064–5072PubMedCrossRefGoogle Scholar
  12. De Juanes JR, Gil A, San-Martin M, Gonzales A, Esteban J, Garcia de Codes A (2005). Seroprevalence of varicella antibodies in healthcare workers and health sciences students. Reliability of self-reported history of varicella. Vaccine 23: 1434–1436PubMedCrossRefGoogle Scholar
  13. Deutsche Vereinigung zur Bekämpfung von Viruskrankheiten (DVV) (2006). Virale Infektionen und Infektionsschutz in der Schwangerschaft. Ladbar unter: http://fp-www.med.unijena.de/dvv/konferenzberichte/de/DVV_Jahrestagung2005_060523.pdf
  14. Dos Santos AM, Ono E, Lobato RT, do Prado SI, Kopelman BI, Cavalcanti CM, Monomi MK, Weckx Ly, de Moraes-Pinto MI (2008). Diphtheria, tetanus, and varicella immunity in health care workers in neonatal units. Am J Infect Control 36: 142–147PubMedCrossRefGoogle Scholar
  15. Enders G (2003). Infektionsgefährdung: Mutterschutz im Krankenhaus. Arbeitsmed Sozialmed Umweltmed 38: 324–335Google Scholar
  16. Facanha MC, Monroe AC (2006). Occupational and nosocomial transmission of varicella. Braz J Infect Dis 10: 156–158PubMedCrossRefGoogle Scholar
  17. Fedeli U, Zanetti C, Saia B (2002). Susceptibility of healthcare workers to measles, mumps, rubella and varicella. J Hosp Infect 51(2): 133–135PubMedCrossRefGoogle Scholar
  18. Hamprecht K, Jahn G (2007). Humanes Cytomegalievirus und kongenitale Infektion. Bundesgesundheitsbl Gesundheitsforsch Gesundheitsschutz 50: 1379–1392CrossRefGoogle Scholar
  19. Haiduven DJ, Hench CP, Simpkins SM, Scott KE, Stevens DA (2003). Management of Varicella-Vaccinated Patients and Employees Exposed to Varicella in the Healthcare Setting. Infect Control Hosp Epidemiol 24: 538–543PubMedCrossRefGoogle Scholar
  20. Hofmann F, Sydow B, Michaelis M (1994). Mumps: Berufliche Gefährdung und Aspekte der epidemiologischen Entwicklung. Gesundheitswesen 56: 453–455PubMedGoogle Scholar
  21. Lewis RF, Braka F, Mbabazi W, Makumbi I, Kasasa S, Nanyunja M (2006). Exposure of Ugandan health personnel to measles and rubella: evidence of the need for health worker vaccination. Vaccine 17: 6924–6929CrossRefGoogle Scholar
  22. Martin SD (2007). Infection control matters in home healthcare: Mumps update. Home Healthc Nurse 25: 15–17PubMedCrossRefGoogle Scholar
  23. Miyamoto K, Ogami M, Takahashi Y, Mori T, Akimoto S, Terashita H, Terashita T (2000). Outbreak of human parvovirus B19 in hospital workers. J Hosp Infect 45: 238–241PubMedCrossRefGoogle Scholar
  24. Modrow S, Gärtner B (2006). Parvovirus-B19-Infektion in der Schwangerschaft. Dtsch Arztebl 103 (43): A2869–2876Google Scholar
  25. Noyola DE, Padilla-Ruiz ML, Obregön-Ramos MG, Zayas P, Pérez-Romano B (2004). Parvovirus B 19 infection in medical students during a hospital outbreak. J Med Microbiol 53: 141–146PubMedCrossRefGoogle Scholar
  26. Pillay D, Patou G, Hurt S, Kibbler CC, Griffiths PD (1992). Parvovirus B19 outbreak in a children’ward. Lancet 339: 107–109PubMedCrossRefGoogle Scholar
  27. Polk BF, White JA, DeGirolami PC, Modlin JF (1980). An outbreak of rubella among hospital personnel. N Engl J Med 303: 341–545CrossRefGoogle Scholar
  28. Rajasundari TA, Chandrasekar K, Vijayalakshmi P, Muthukkaruppan V (2006). Immune status of health care personnel & post vaccination analysis of immunity against rubella in an eye hospital. Indian J Med Res 124: 488–490Google Scholar
  29. Ray SM, Erdmann DD, Berschling JD, Cooper JE, Török TJ, Blumberg HM (1997). Nosocomial exposure to parvovirus B19: low risk of transmission to healthcare workers. Infect Control Hosp Epidemiol 18(2): 109–114PubMedCrossRefGoogle Scholar
  30. Robert Koch-Institut (RKI) http://www.rkir.de
  31. Schöneberg I (2008). In Deutschland selten auftretende Infektionskrankheiten. Bundesge-sundheitsbl Gesundheitsforsch Gesundheitsschutz 51: 539–546CrossRefGoogle Scholar
  32. Schoenhoff DD, Lane TW, Hansen CJ (1997). Primary prevention and rubella immunity: overlooked issues in the outpatient obstetric setting. Infect Control Hosp Epidemiol 18: 633–636PubMedCrossRefGoogle Scholar
  33. Seo SK, Malak SF, Lim S, Eagan J, Sepkowitz KA (2002). Prevalence of measles antibody among young adult healthcare workers in a cancer hospital: 1980s versus 1998–1999. Infect Control Hosp Epidemiol 23(5): 276–278PubMedCrossRefGoogle Scholar
  34. Sepkowitz KA (1996). Occupationally acquired infections in health care workers. Part I. Ann Intern Med 125: 826–834PubMedCrossRefGoogle Scholar
  35. Serdula MK, Marks JS, Herrmann KL, Orenstein WA, Hall AD, Bomgaars MR (1984). Therapeutic Abortions following Rubella Infection in Pregnancy: The Potential Impact on the Incidence of Congenital Rubella Syndrome. Am J Public Health 74: 1249–1251PubMedCentralPubMedCrossRefGoogle Scholar
  36. Steingart KR, Thomas AR, Dykewicz CA, Redd SC (1999). Transmission of measles virus in healthcare settings during a community outbreak. Infect Control Hosp Epidemiology 2: 115–119CrossRefGoogle Scholar
  37. Takei-Suzuki M, Hayashi Y, Kimura A, Nagasawa M, Koumura A, Sakurai T, Tanaka Y, Hozumi I, Inuzuka T (2008). Case of Varizella myelitis in nursing care workers. Brain Nerve 60: 79–83PubMedGoogle Scholar
  38. Terada K, Niizuma T, Ogita S, Kataoka N, Niki Y (2001). Outbreak of measles in a hospital and measures taken against hospital infection — evidence of cost and benefits. Kansenshogaku Zasshi 75(6): 480–484PubMedGoogle Scholar
  39. Weir E (2006). Measles, again — and its implications for occupational health. CMAJ 174(9): 1259PubMedCentralPubMedCrossRefGoogle Scholar
  40. Wicker S, Rabenau HF, Gottschalk R, Doerr HW, Allwinn R (2007). Seroprevalence of vaccine preventable and blood transmissible viral infections (measles, mumps, rubella, polio, HBV, HCV and HIV) in medical students. Med Microbiol Immunol 196(3): 145–150PubMedCrossRefGoogle Scholar
  41. Wicker S, Allwinn R, Gottschalk R, Rabenau HF (2008). Reliability of medical students’ vaccination histories for immunizable diseases BMC Public Health, Apr 15, 8: 121PubMedCentralPubMedCrossRefGoogle Scholar
  42. World Health Organisation (WHO). http://www.who.int/wer/2007/wer8207.pdf
  43. Ziegler E, Roth C, Wreghitt T (2003). Prevalence of measles susceptibility among health care workers in a UK hospital. Does the UK need to introduce a measles policy for its health care workers? Occup Med 53: 398–402CrossRefGoogle Scholar

Copyright information

© Springer 2009

Authors and Affiliations

  • Sabine Wicker
    • 1
    • 2
  • Holger F. Rabenau
    • 2
  • David Groneberg
    • 3
  • René Gottschalk
    • 2
  1. 1.Betriebsärztlicher DienstKlinikum der Johann Wolfgang Goethe-Universität FrankfurtFrankfurt am MainDeutschland
  2. 2.Institut für Medizinische VirologieKlinikum der Johann Wolfgang Goethe-Universität FrankfurtFrankfurt am MainDeutschland
  3. 3.Institut für Arbeitsmedizin, Charité - Universitätsmedizin BerlinFreie Universität Berlin & Humboldt-Universität zu BerlinBerlinDeutschland

Personalised recommendations