Skip to main content
Log in

Beidseitige emphysematöse Pyelonephritis, ein seltener Grund für ein akutes Nierenversagen

Bilateral emphysematous pyelonephritis, a rare cause for acute renal insufficiency

  • Kasuistik
  • Published:
Medizinische Klinik Aims and scope Submit manuscript

Zusammenfassung

□ Hintergrund

Die emphysematöse Pyelonephritis ist eine lebensbedrohliche Komplikation einer bakteriellen interstitiellen Nephritis und tritt überwiegend bei Diabetikern auf. Die Infektion mit fakultativ anaeroben Mikroorganismen, die zur Gasbildung fähig sind, wird begünstigt durch eine Verminderung der Resistenzlage, einen hohen Glucosegehalt des Gewebes bei diabetischer Entgleisung und eine Ischämie des betreffenden Organs, zum Beispiel durch Niereninfarkt, oder durch eine obstruktive Uropathie. Meist tritt die Entzündung einseitig auf, lediglich in etwa 10% der Fälle sind beide Nieren betroffen. Die Computertomographie erlaubt durch den Nachweis einer Gasansammlung im Nierengewebe und perirenal eine rasche Diagnosestellung. Therapeutisch stehen neben der antibiotischen Therapie chirurgische Maßnahmen im Vordergrund.

□ Falldarstellung

An der Kasuistik eines 55jährigen Diabetikers mit beidseitiger emphysematöser Pyelonephritis werden die Diagnostik und die Therapie exemplarisch diskutiert. Nach rascher Diagnostik, sofortiger Hämodialyse bei akutem Nierenversagen mit Kreatininwerten von 5,5 mg/dl und prompter beidseitiger Nephrektomie hat der Patient trotz der prinzipiell hohen Sterblichkeitsrate die emphysematöse Pyelonephritis dialysepflichtig stabil überlebt.

Abstract

□ Background

The emphysematous pyelonephritis is a life-threatening complication of a bacterial interstitial nephritis, and it occurs mainly in diabetics. The infection with optional anaerobic microorganisms, which are able to produce gas, is supported by a reduced state of resistance, a high glucose level in the tissue in diabetic derailment and ischemia in the infected organ, for example by a kidney infarction or by an obstructive uropathy. Mostly the inflammation occurs unilateral, only in 10% of all cases both kidneys are affected. Computer tomography allows a fast diagnosis by demonstrating gas accumulation in the kidney. Surgical measures and antibiotic therapy are the principal therapeutic methods.

□ Case Report

The example of a 55-year-old diabetic man with bilateral emphysematous pyelonephritis demonstrates the diagnostic and therapeutic possibilities. After a fast diagnostic procedure, immediate hemodialysis in uremia and bilateral nephrectomy let the patient survive in a stable clinical condition dependent on regular dialysis treatment.

This is a preview of subscription content, log in via an institution to check access.

Access this article

Price excludes VAT (USA)
Tax calculation will be finalised during checkout.

Instant access to the full article PDF.

Literatur

  1. Angulo JC, Dehaini A, Escribano J. Successfull conservative management of emphysematous pyelonephritis, bilateral or in a solitary kidney. Scand J Urol Nephrol 1997;31:193–7.

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  2. George J, Chakravarthy S. Bilateral emphysematous Pyelonephritis. Am J Nephrol 1995;15:172–4.

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  3. Gillies C, Flocks R. Spontaneous renal and perirenal emphysema: report of case in a diabetic from Escherichia coli infection. Am J Roentgenol 1941;46:173–4.

    Google Scholar 

  4. Goyzueta JD, Katz R, Dumitrescu O, et al. The disappearing kidney. Arch Intern Med 1994;154:2613–5.

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  5. Grozel F, Berthezene Y, Guerin C. Bilateral emphysematous pyelonephritis resolving to medical therapy, demonstration by US and CT. Eur Radiol 1997;7:844–6.

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  6. Hore CT, Dobbinson TL. Emphysematous pyelonephritis. Med J Aust 1994;161:639–40.

    PubMed  CAS  Google Scholar 

  7. Jemal S, Bahloul A, Jelidi R, et al. Pyélonéphrite emphysémateuse à Candida albicans. J Urol (Paris) 1994;100: 159–62.

    CAS  Google Scholar 

  8. Jeng-Jong H, Kuan-Wen C, Mirug-Kuhn R. Mixed acid fermentation of glucose as a mechanism of emphysematous urinary tract infection. J Urol 1991;146:148–51.

    Google Scholar 

  9. Kalra O, Malik N, Minz M, et al. Emphysematous pyelonephritis and cystitis in a renal transplant recipient — computed tomographic appearance. Int J Artif Organs 1993;16:41–4.

    PubMed  CAS  Google Scholar 

  10. Koh KBH, Lam HS, Lee SH. Emphysematous pyelonephritis: drainage or nephrectomy? Br J Urol 1993;71: 609–11.

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  11. Lowe BA, Poage MD. Bilateral emphysematous pyelonephritis. Urology 1991;37:229–32.

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  12. Nagappan R, Kletchko S. Bilateral emphysematous pyelonephritis resolving to medical therapy. J Intern Med 1992;232:77–80.

    PubMed  CAS  Google Scholar 

  13. Pappas S, Peppas TA, Sotiropoulos A, et al. Emphysematous pyelonephritis: a case report and review of the literature. Diab Med 1993;10:574–6.

    Article  CAS  Google Scholar 

  14. Pontin AR, Barnes RD, Joffe J, et al. Emphysematous pyelonephritis in diabetic patients. Br J Urol 1995;75:71–4.

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  15. Schopp D, Kleinhans G. Emphysematöse Pyelonephritis. Fortschr Röntgenstr 1995;162:86–7.

    Article  CAS  Google Scholar 

  16. Shokeir AA, El-Azab M, Mohsen T. Emphysematous pyelonephritis: 15-year-experience with 20 cases. Urology 1997;49:343–6.

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  17. Stein JP, Spitz A, Elmajian DA, et al. Bilateral emphysematous pyelonephritis. A case report and review of the literature. Urology 1996;47:129–34.

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  18. Stewart Cameron AM, Davison D, Kerr J-P, et al. Oxford textbook of clinical nephrology, Vol 1. Oxford: Oxford University Press, 1993:531–2.

    Google Scholar 

Download references

Author information

Authors and Affiliations

Authors

Rights and permissions

Reprints and permissions

About this article

Cite this article

Ahlert, K., Hecking, E. & Schüller, J. Beidseitige emphysematöse Pyelonephritis, ein seltener Grund für ein akutes Nierenversagen. Med Klin 94, 695–698 (1999). https://doi.org/10.1007/BF03044761

Download citation

  • Received:

  • Accepted:

  • Issue Date:

  • DOI: https://doi.org/10.1007/BF03044761

Schlüsselwörter

Key Words

Navigation