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Neue Entwicklungen der parameterorientierten röntgendensitometrischen Perfusionsanalyse im Rahmen von Herzkatheteruntersuchungen

New developments in X-ray densitometric evaluation of myocardial perfusion during cardiac catheterization

  • Neue Methoden zur Analyse der Myokardperfusion Teil II
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Zusammenfassung

Die röntgendensitometrische Analyse von digitalen Subtraktionsangiokardiogrammen erlaubt eine qualitative und quantitative Erfassung des Kontrastmitteldurchstroms durch das epikardiale, das kapilläre und das koronarvenöse Gefäßsystem. Aus den so gewonnenen Dichte-Zeit-Kurven (Densogrammen) können Parameter berechnet werden, welche eine Beurteilung der lokalen Myokardperfusion erlauben. Diese sehr zeit- und rechenintensiven Vorgänge erlaubten bisher nur eine Anwendung in wenigen Zentren und waren praktisch nicht in das Routinevorgehen im Rahmen von Herzkatheteruntersuchungen zu integrieren. Erst durch Verbesserung der Computerhardware (Prozessorgeschwindigkeit, Festplattenspeicher, Digitalisierkarten), insbesondere jedoch durch eine softwaregesteuerte Automatisierung des EKG-getriggerten Bilddigitalisiervorgangs mit deutlich verbesserter zeitlicher Auflösung, durch semiautomatische Meßfensterpositionierung inklusive Referenzmeßfensterpositionierung zur Erfassung von Hintergrunddichteschwankungen und durch qualitätskontrollierte Parameteranalyse der Densogramme ist eine routinemäßige Anwendung im Rahmen von Herzkatheteruntersuchungen möglich geworden. Tierexperimentelle Untersuchungen stellten eine enge Beziehung zwischen dem so gewonnenen Parameter „Anstiegszeit” der Densogramme und der mittels farbkodierter Mikrosphärentechnik bestimmten lokalen Myokardperfusion dar. Klinische Anwendungen dieser Technik konnten zeigen, daß die poststenotische myokardiale Perfusionreserve, definiert als Quotient aus der Anstiegszeit vor und während pharmakologisch (Papaverin) induzierter Hyperämie, nach koronarer Ballonangioplastie und nach zusätzlicher Gefäßstützen-implantation verbessert wird, diese aber erst nach Gefäßstützenimplantation das intraindividuelle Referenzniveau, welches von einer nicht stenosierten Koronararterie versorgt wird, erreicht. Diese Ergebnisse verdeutlichen den zusätzlichen funktionellen Aspekt der koronaren Gefäßstützen-implantation auf die poststenotische Myokardperfusion zusätzlich zu dem morphologischen Aspekt der optimierten Gefäßlumenweitung.

Summary

X-ray densitometric evaluation of digital subtraction coronary arteriograms allows a qualitative and quantitative detection of contrast medium propagation through the epicardial coronary arteries, the capillary system and the coronary venous system. So-called “time-density-curves” (TDCs) can be generated following Lambert-Beer’s law similar to indicator dilution curves by using contrast medium as the indicator. Several time and density parameters can be derived from these TDCs, which are related to local myocardial perfusion. Different animal validation studies have shown the applicability of this concept for in-vivo evaluation of coronary blood flow and myocardial perfusion. Nevertheless, absolute measurement of volumetric coronary blood flow or myocardial perfusion failed. Therefore, relative changes in coronary blood flow or myocardial perfusion in response to pharmacologically induced maximum hyperemia were measured and coronary or myocardial perfusion reserve was calculated as the ratio of hyperemic flow or perfusion devided by baseline values. Despite theoretical attractions for an application during routine cardiac catheterization, this densitometric approach did not get a wide acceptance. Primary reason for this limited use in specialized centers was the time consuming process of densitometric evaluation of the subtraction coronary arteriograms, which require digital cine angiography and necessitates enormous computer hard ware. This main limitation has been overcome since more powerful computer hard ware (processor speed, hard disk space, digitization boards) has become rapidly available during the last years at more moderate pricing and digital techniques today are state of the art in cardiac catheterization laboratories. In addition, soft ware program packages allowed an automatization of the digitization and densitometric evaluation process. These programs include ECG triggered cine image digitization with improved temporal resolution, semiautomatic definition of regions-of-interest including definition of reference regions-of-interest for the detection of background density changes and quality-controlled densitometric parameter analysis. This progress made an application during routine cardiac catheterization feasible.

In animal validation studies this improved X-ray densitometric approach for evaluation of local myocardial perfusion was validated versus colour-coded microsphere techniques. The time parameter “rise time”, defined as the time from the start of local contrast medium induced density change to its maximum, revealed a close correlation (r2=0,965) to the results of the microsphere technique over a wide range of perfusion.

We have applied this technique before and after coronary interventions such as balloon angioplasty and stenting. Results documented an improvement of poststenotic myocardial perfusion reserve immediately after coronary balloon angioplasty and an additional improvement after adjunct coronary stenting. Only after stenting but usually not after coronary balloon angioplasty alone poststenotic myocardial perfusion reserve gained the intraindividual reference level, measured in a perfusion bed supplied by an epicardial coronary artery without stenoses. These results documented the functional benefit of coronary stenting on poststenotic myocardial perfusion in addition to the well known morphologic benefit with the creation of a larger and more circular conduit.

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Haude, M., Caspari, G., Baumgart, D. et al. Neue Entwicklungen der parameterorientierten röntgendensitometrischen Perfusionsanalyse im Rahmen von Herzkatheteruntersuchungen. Herz 22, 72–86 (1997). https://doi.org/10.1007/BF03044306

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