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Coloproctology

, Volume 20, Issue 3, pp 85–89 | Cite as

The reflex effects of rectal distension on heart rate, arterial blood pressure and electrocardiogram

  • Ahmed Shafik
Article
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Abstract

To investigate the effect of rectal distension on the heart rate, arterial blood pressure and electrocardiogram, 50 volunteers (25 test and 25 controls) were studied. Test volunteers comprised 15 men and 10 women who had a mean age of 38.7 years. Two catheters: balloon-tipped and manometric, were introduced into the rectum. The balloon was filled with saline in increments of 50 ml until it was spontaneously expelled. The heart rate (HR), arterial blood pressure (BP) and electrocardiogram (ECg) were monitored before, during and after rectal distension. The test was repeated while the rectum was anesthetized. For the controls, the 2 aforementioned catheters were introduced into the rectum without performance of rectal distension, and the preceding variables were recorded. The HR, BP and ECG showed no significant changes upon rectal distension with 40 and 100 ml of saline (p>0.05). At rectal distension with 150 ml, HR and ECG frequencies exhibited a significant rise (p<0.05) while the BP did not (p>0.05). Rectal distension with 200 ml effected a significant rise in all the parameters. They returned to the predistension values within 1 to 2 minutes after distension release. The rectal pressure rose with 150 ml distension and above. Rectal distension of the anesthetized rectum did not effect significant changes in the parameters. The control subjects showed no significant changes in the aforementioned parameters. In conclusion, rectal distension effected an increase of the heart rate, blood pressure and ECG rhythm. These parameters returned to normal shortly after rectal deflation. It is postulated that the hemodynamic changes are reflex. The effect of the chronic rectal distension, which occurs, in constipation, on the aforementioned parameters needs to be studied.

Key Words

Constipation Defecation Heart rate Rectum 

Die Reflexwirkung der rektalen Distension auf Pulsrate, arteriellen Blutdruck und Elektrokardiogramm

Zusammenfassung

Zur Feststellung der Auswirkungen einer rektalen Distension auf die Pulsrate, den arteriellen Blutdruck und das EKG wurden 50 Probanden (25 in der Testgruppe, 25 in der Kontrollgruppe) untersucht. Die Testgruppe bestand aus 15 Männern und zehn Frauen mit einem Durchschnittsalter von 38,7 Jahren. Zwei Katheter (einer mit Ballonspitze, einer manometrisch) wurden in das Rektum eingeführt. Der Ballon wurde dann mit Kochsalzlösung in 50-ml-Schritten gefüllt, bis er spontan ausgeschieden wurde. Die Pulsrate, der arterielle Blutdruck und ein EKG wurden vor, während und nach rektaler Distension aufgezeichnet. Der Test wurde bei anästhesiertem Rektum wiederholt. Bei der Kontrollgruppe wurden die beiden vorgenannten Katheter in das Rektum ohne Rektumdistension eingeführt und die bekannten Variablen aufgezeichnet.

Puls, Blutdruck und EKG zeigten keine signifikanten Veränderungen bei einer Rektumdistension mit 50 bzw. 100 ml Kochsalzlösung (p>0,05). Bei der Rektumdistension mit 150 ml zeigten Puls- und EKG-Frequenz einen signifikanten Anstieg (p<0,05), während der Blutdruck gleich blieb (p>0,05). Die Rektumdistension mit 200 ml führte zu einem signifikanten Anstieg aller Parameter. Sie kehrten innerhalb von ein bis zwei Minuten nach Beendigung der Distension auf die Normalwerte zurück. Der Rektumdruck stieg bei einer Distension von 150 ml und mehr an. Die Rektumdistension bei anästhesiertem Rektum zeigte keine signifikante Veränderung der Parameter. In der Kontrollgruppe konnten ebenfalls keine signifikanten Veränderungen der vorgenannten Parameter festgestellt werden.

Schlußfolgernd kann festgestellt werden, daß die Rektumdistension zu einer Erhöhung von Pulsrate, Blutdruck und EKG-Rhythmus führt. Diese Parameter gehen kurz nach Ablassen der Luft aus dem Ballon auf normale Werte zurück. Damit steht fest, daß die hämodynamischen Veränderungen reflektorisch ablaufen. Die Auswirkungen der chronischen Rektumdistension, die bei Obstipation auftritt, sollten im Zusammenhang mit den vorgenannten Parametern noch untersucht werden.

Schlüsselwörter

Obstipation Defäkation Pulsrate Rektum 

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Copyright information

© Urban & Vogel 1998

Authors and Affiliations

  • Ahmed Shafik
    • 1
  1. 1.Department of Surgery and Experimental ResearchFaculty of Medicine Cairo UniversityCairoEgypt

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