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Hochdosischemotherapie bei soliden Tumoren

High-dose chemotherapy for solid tumours

  • Übersicht
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Zusammenfassung

□ Hintergrund

Die Anwendung hämatopoetischer Wachstumsfaktoren und die Retransfusion patienteneigener, aus dem Blut gewonnener peripherer Blutstammzellen (PBSZ) hat in den letzten Jahren die Option zur Durchführung einer Hochdosischemotherapie (HDT) auch bei fortgeschrittenen soliden Tumoren ermöglicht. Da mit der Transfusion von peripheren Blutstammzellen die Myelosuppression beherrschbar wurde, bestimmt die nichthämatologische Toxizität den Grad der Dosiseskalation.

□ Methodik

In der Regel wurden Hochdosischemotherapien nach vorausgegangener dosisintensivierter Chemotherapie durchgeführt. Durch die vorgeschaltete Chemotherapie soll einerseits die Chemosensibilität der Tumorerkrankung nachgewiesen und andererseits eine Stammzellmobilisierung bewirkt werden. Früher wurde die Hochdosischemotherapie durch eine autologe Knochenmarktransplantation (AKMT), heute fast ausnahmslos durch die Retransfusion von peripheren Blutstammzellen als spezifische Supportivmaßnahme begleitet. Die peripheren Blutstammzellen werden durch die Apherese der mononukleären Zellfraktion am Zellseparator gesammelt.

□ Ergebnisse

Nennenswerte Erfahrungen mit der Hochdosischemotherapie beim Erwachsenen liegen für das Mamma-, Hoden-, Ovarial-, kleinzellige Bronchialkarzinom (SCLC), Melanom, Glioblastom und Weichgewebssarkom vor. Die Studien belegen die Durchführbarkeit und Effektivität der Hochdosischemotherapie bei tolerabler Toxizität.

□ Schlußfolgerungen

Die Hochdosischemotherapie wird zukünftig eine zunehmende Bedeutung in dem primären Chemotherapiekonzept von soliden Tumoren bekommen.

Summary

□ Background

The availability of hemopoetic growth factors and the retransfusion of autologous peripheral blood stem cells (PBSC) have enabled high-dose chemotherapy (HDT) options for the treatment of advanced solid tumours, during recent years. Though the transfusion of PBSC can manage the myelosuppression, dose-escalation ist still limited by non-haematological toxicity.

□ Method

Usually, HDT has been given after a preceeding dose-intense chemotherapy that allowed the evaluation of chemosensitivity of the disease and resulted in a stem cell mobilization into the peripheral blood. The autologous bone marrow transplantation has almost completely been replaced by retransfusion of PBSC together with hemopoetic growth factors as specific supportive treatment. The PBSC are harvested by apheresis using a blood cell separator.

□ Results

Results on the efficacy of HDT are available for breast, testicular, ovarian, small cell lung cancer as well as melanoma, glioblastoma and soft-tissue sarcoma. The studies showed the feasibility and efficacy of HDT with tolerable toxicity.

□ Conclusion

High-dose chemotherapy will be of increasing importance in the treatment strategies of primary solid tumors, in the near future.

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Literatur

  1. Alberts, D. S., L. Young, N. Mason, S. E. Salmon: In vitro evaluation of anti-cancer drugs against ovarian cancer at concentrations achievable by intraperitoneal administration. Semin. Oncol. 12, Suppl. 4 (1985), 38–42.

    PubMed  CAS  Google Scholar 

  2. Bezwoda, W. R., L. Seymour, R. D. Dansey: High-dose chemotherapy with hematopoietic rescue as primary treatment for metastatic breast cancer: a randomized trial. J. clin. Oncol. 13 (1995), 2483–2489.

    PubMed  CAS  Google Scholar 

  3. Brugger, W., H. Frommhold, K. Pressler, R. Mertelsmann, L. Kanz: Use of high-dose etoposide/ifosfamide/carboplatin/epirubicin and peripheral blood progenitor cell transplantation in limited disease small cell lung cancer. Semin. Oncol. 22, Suppl. 2 (1995), 3–8.

    PubMed  CAS  Google Scholar 

  4. Drosz, J. P., S. Culine, P. Biron, A. Kramar: High-dose chemotherapy in germ-cell cancer. Ann. Oncol. 7 (1996), 997–1003.

    Google Scholar 

  5. Eddy, D. M.: High-dose chemotherapy with autologous bone marrow transplantation for the treatment of metastatic breast cancer. J. clin. Oncol. 10 (1992), 657–670.

    PubMed  CAS  Google Scholar 

  6. Frei, E., K. Antman, B. Teicher, P. Eder, L. Schnipper: Bone marrow autotransplantation for solid tumors-prospects. J. clin. Oncol. 7 (1989), 515–526.

    PubMed  Google Scholar 

  7. Fruehauf, S., R. Haas, C. Conradt, S. Murea, B. Witt, R. Mohle, W. Hunstein: Peripheral blood progenitor cell (PBPC) counts during steady-state hematopoiesis allow to estimate the yield of mobilized PBPC after filgrastim (R-metHuG-CSF)-supported cytotoxic chemotherapy. Blood 85 (1995), 2619–2626.

    PubMed  CAS  Google Scholar 

  8. Henderson, I. C., D. F. Hayes, R. Gelman: Dose-response in the treatment of breast cancer: a critical review. J. clin. Oncol. 6 (1988), 1501–1515.

    PubMed  CAS  Google Scholar 

  9. Jones, S. E., T. E. Moon, G. Bonadonna, P. Vlagussa, S. Rivkin, A. Buzdar, E. Montague, T. Powles: Comparison of different trials of adjuvant chemotherapy in stage II breast cancer using a natural history data base. Amer. J. clin. Oncol. 10 (1987), 387–395.

    Article  CAS  Google Scholar 

  10. Kirkwood, J. M., M. H. Strawderman, M. S. Ernstoff, T. J. Smith, E. C. Borden, R. H. Blum: Interferon alfa-2b adjuvant therapy of high-risk resected cutaneous melanoma: the Eastern Cooperative Oncology Group Trial EST 1684. J. clin. Oncol. 14 (1996), 7–17.

    PubMed  CAS  Google Scholar 

  11. Kanz, L., W. Brugger: Hochdosischemotherapie beim Mammakarzinom. Onkologe 1 (1995), 229–232.

    Google Scholar 

  12. Ladenstein, R., H. Gadner, O. Hartmann, J. Pico, P. Biron, P. Thierry: The European experience with megadose therapy and autologous bone marrow transplantation in solid tumors with poor prognosis Ewing sarcoma, germ cell tumors and brain tumors. Wien. med. Wschr. 145 (1995), 55–57.

    PubMed  CAS  Google Scholar 

  13. Link, H., H. J. Kolb, D. Niethammer, D. K. Hossfeld, B. Kubanek, H. Heimpel: Voraussetzungen für die Transplantation von hämatopoetischen Stammzellen. Dtsch. Ärztebl. 91 (1994), A 2592–2594.

    Google Scholar 

  14. Meisenberger, B. R., M. Ross, R. J. Vredenburgh, E. J. Shpall, S. H. F., D. M. Coniglio, K. Wu, W. P. Peters: Randomized trial of high-dose chemotherapy with bone marrow support as adjuvant therapy for high-risk, multinode-positive malignant melanoma. J. nat. Cancer Inst. 85 (1993), 1080–1085.

    Article  Google Scholar 

  15. Nichols, C. R., J. Andersen, H. M. Lazarus, H. Fisher, J. Greer, E. A. Stadtmauer, P. J. Loehrer, D. L. Trump: High-dose carboplatin and etoposide with autologous bone marrow transplantation in refractory gern cell cancer: an Eastern Cooperative Oncology Group protocol. J. clin. Oncol. 10 (1992), 558–563.

    PubMed  CAS  Google Scholar 

  16. Peters, W. P., M. Ross, R. J. Vredenburgh, B. Meisenberg, L. B. Marks, E. Winer, J. Kurtzberg, R. J. Bast, R. Jones, E. Shpall et al.: High-dose chemotherapy and autologous bone marrow support as consolidation after standard-dose adjuvant therapy for high-risk primary breast cancer. J. clin. Oncol. 11 (1993), 1132–1143.

    PubMed  CAS  Google Scholar 

  17. Siegert, W., J. Beyer, I. Strohscheer, H. Baurmann, H. Oettle, J. Zingsem, R. Zimmermann, C. Bokemeyer, H. J. Schmoll, D. Huhn: High-dose treatment with carboplatin, etoposide, and ifosfamide followed by autologous stem-cell transplantion in relapsed or refractory germ cell cancer: a phase I/II study. The German Testicular Cancer Cooperative Study Group. J. clin. Oncol. 12 (1994), 1223–1231.

    PubMed  CAS  Google Scholar 

  18. Stiff, P., R. Bayer, M. Camarda, S. Tan, J. Dolan, R. Potkul, S. Loutfi, L. Kinch, J. Sosman, D. Peace et al.: A phase II trial of high-dose mitoxantrone, carboplatin, and cyclophosphamide with autologous bone marrow rescue for recurrent epithelial ovarian carcinoma: analysis of risk factors for clinical outcome. Gynec. Oncol. 57 (1995), 278–285.

    Article  CAS  Google Scholar 

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Herrn Professor Dr. Hans-Peter Schuster zum sechzigsten Geburtstag

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Höffken, K., Kath, R., Fricke, HJ. et al. Hochdosischemotherapie bei soliden Tumoren. Med. Klin. 92, 410–414 (1997). https://doi.org/10.1007/BF03042572

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