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Strahlentherapie und Onkologie

, 174:629 | Cite as

Radiotherapy of glioblastoma multiforme

Feasibility of increased fraction size and shortened overall treatment
  • Oliver Lang
  • Erhard Liebermeister
  • Jürgen Liesegang
  • Marie-Luise Sautter-Bihl
Originalarbeit

Abstract

Purpose

With regard to the poor prognosis of patients with glioblastoma multiforme, the aspect of life quality with a minimal treatment time becomes essential. The purpose of the present study is to evaluate whether the results of a radiotherapy schedule using increased single fractions applied over a shortened treatment time is feasible without compromising treatment efficiency or providing more side effects than a conventionally fractionationed treatment.

Patients and Methods

A total of 38 patients (f=21, m=17, mean age 58 years) with histologically proven glioblastoma multiforme were irradiated after (partial) resection (n=29) or stereotactic surgery (n=9) with single doses of 3.5 Gy (ICRU) 5 fractions a week up to a total dose of 42 Gy following individual treatment planning.

Results

Median survival was 45.7 weeks, survival rate after 6 months was 80.9% and decreased to 34.2% after 12 months. Radiotherapy was tolerated without any important acute toxicity or any late side effects during the follow-up period.

Conclusions

The increase of the dose per fraction using a fraction size of 3.5 Gy enhanced neither acute nor late toxicity. The survival rate compared well to those described in the literature. Thus the shortened treatment schedule seems as efficient as conventional radiotherapy. Moreover, it seems preferable with regard to quality of life.

Key Words

Radiotherapy Glioblastoma Increased fraction size 

Radiotherapie des Glioblastoma multiforme: Die Möglichkeit erhöhter Einzeldosen und einer verkürzten Gesamtbehandlungszeit

Zusammenfassung

Hintergrund

Im Hinblick auf die schlechte Prognose des Glioblastoma multiforme gewinnt die Erhaltung der Lebensqualität besondere Bedeutung. In der vorliegenden Studie wird untersucht. ob eine Verkürzung der Behandlungszeit durch Erhöhung der Einzeldosen ohne Einbuße an Effektivität und ohne gesteigerte Nebenwirkungen (im Vergleich zu einer konventionellen Fraktionierung) möglich ist.

Patienten und Methode

Es wurden 38 Patienten (w=21, m=17, Durchschnittsalter 58 Jahre) mit histologisch gesichertem Glioblastoma multiforme nach Tumor-(teil-)Resektion (n=29) oder stereotaktischer Biopsie (n=9) nach individueller Planung in Einzeldosen von 3,5 Gy fünfmal pro Woche bis zu einer Gesamtdosis von 42 Gy bestrahlt.

Ergebnisse

Die mediane Überlebenszeit betrug 45,7 Wochen, nach sechs Monaten lebten noch 80,9%, nach zwölf Monaten 34,2% der Patienten. Die Therapie wurde ohne behandlungsbedürftige akute Nebenwirkungen toleriert; auch relevante Spätkomplikationen wurden nicht beobachtet.

Schlußfolgerungen

Da die verkürzte Strahlentherapie mit erhöhten Einzeldosen ohne gesteigerte Toxizität applizierbar und die Überlebensraten mit denen der Literatur bei konventioneller Bestrahlung vergleichbar waren, erscheint dieses Therapieregime unter dem Aspekt der Lebensqualität sinnvoll und empfehlenswert.

Schlüsselwörter

Strahlentherapie Glioblastom Erhöhte Einzeldosen 

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Copyright information

© Urban & Vogel 1998

Authors and Affiliations

  • Oliver Lang
    • 1
  • Erhard Liebermeister
    • 1
  • Jürgen Liesegang
    • 2
  • Marie-Luise Sautter-Bihl
    • 1
  1. 1.Department of RadiooncologyStädtisches Klinikum Karisruhe gGmbHKarlsruhe
  2. 2.Department of NeurosurgeryStädtisches Klinikum KarlsruheGermany

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