Skip to main content
Log in

Prophylaxe und Therapie akuter Strahlenfolgen an Haut und Schleimhaut

Prophylactic and therapeutic management of acute radiation related morbidity of the skin and mucosa. Part I: Results of a german multicenter questionnaire

Teil I: Ergebnisse einer bundesweiten Erhebung

  • Originalarbeit
  • Published:
Strahlentherapie und Onkologie Aims and scope Submit manuscript

Zusammenfassung

Hintergrund

Die akute therapieassoziierte Morbidität stellt für das Gesamtergebnis einer Strahlenbehandlung einen bedeutsamen Faktor dar. Die Prophylaxe und die Therapie akuter Strahlenfolgen an. Haut und Schleimhaut werden dabei in verschiedenen Behandlungszentren häufig sehr unterschiedlich durchgeführt. Ziel der vorliegenden Arbeit ist es, diese, Varianz der bevorzugt zur Prophylaxe und Therapie typischer akuter Strahlenfolgen an Haut-und Schleimhaut (Mundhöhle, Ösophagus, Dünndarm, dickdarm, Enddarm, Scheide) eingesetzten Medikamente und Verfahren qualitativ zu erfassen.

Methode

An 130 strahlentherapeutische Einrichtungen im Gesamtgebiet der Bundesrepublik. Deutschland wurde im Juli 1995 ein Fragebogen versandt. Der Fragebogen, welcher insgesamt 22 offene Fragen zum prophylaktischen und therapeutischen Management akuter Strahlenfolgen an Haut und Schleimhaut enthielt, war an der Einteilung der EORTC/RTOG bzw. an der deutschsprachigen Modifikation nach Seegenschmiedt u. Sauer angelehnt. Die Auswertung erfolgte anonym.

Ergebnisse

Von insgesamt 130 Fragebögen wurden 89 Bögen (68,4%) bis August 1995 zurückgesandt. Alle 89 Bögen waren auswertbar. Das Spektrum der Therapieansätze war für jede Entität sehr groß, insbesondere wurden für die Mukositisprophylaxe der Mundhöhle viele unterschiedliche Präparate, als Monotherapie oder in verschiedenen Kombinationen, eingesetzt. Als gemeinsames Prinzip ist die Vermeidung bzw. Behandlung komplizierender Infektionen erkennbar.

Schlußfolgerung

Das Management akuter Strahlenfolgen an der Haut und an verschiedenen Schleimhautlokalisationen hängt ausgeprägt von der subjektiven Präferenz des jeweiligen Therapiezentrums ab. Systematische, prospektive Untersuchungen erscheinen notwendig. Zu diesem Zweck wurde eine Multicenterarbeitsgruppe gegründet.

Abstract

Background

The acute radiation related morbidity is an essential factor for the patient’s outcome in radiotherapy. The prophylactic and therapeutic management of acute side effects has a wide clinical range between different radiation oncology departments. In this work, it was to evaluate the remedies, which are used for prevention and therapeutic management of acute radiation related morbidity of the skin and mucosa (mouth, pharynx. esophagus, small and large bowel, rectum and vagina).

Methods

A questionnaire was sent to 130 radiotherapeutic departments in Germany in July 1995. The questionnaire had been designed with 22 open questions concerning the preventive and therapeutic management of acute radiation related morbidity of skin and mucosal sites. It has been correlated to the scoring system of the RTOG/ EORTC and its German modification according to Seegenschmiedt and Sauer. The evaluation was performed anonymously.

Results

From 130 questionnaires, 89 (68.4%) were sent back till August 1995. All of them were evaluable. The recommendations showed a broad spectrum for each site. Especially the oral mucositis was treated in many different ways and combinations. The prevention, and therapy of complicating superinfections seem to be the joint principle of most of the recommendations.

Conclusions

The management of the acute radiation related morbidity has a wide clinical spectrum among different radiation therapy centers. Systematic prospectively designed investigations are necessary in order to achieve a further reduction in the radiation related acute morbidity. Therefore, a multicenter collaborative working group has been founded.

This is a preview of subscription content, log in via an institution to check access.

Access this article

Price excludes VAT (USA)
Tax calculation will be finalised during checkout.

Instant access to the full article PDF.

Institutional subscriptions

Literatur

  1. Dische S, Saunders MI. Continous hyperfractionated, accelerated radiotherapy (chart). Radiother Oncol 1989;16:65–72.

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  2. Forman JD, Duclos M, Shamsa F, Porter AT, Orton C. Hyperfractionated conformal radiotherapy in locally advanced prostate cancer: results of a dose escalation study. Int J Radiat Oncol Biol Phys 1996;34:655–62.

    PubMed  CAS  Google Scholar 

  3. France HG Jr, Jirtle RL, Mansbach CM 2nd. Intracolonic WR 2721 protection of the rat colon from acute radiation injury. Gastroenterology 1986;91:644–50.

    PubMed  CAS  Google Scholar 

  4. Hansen O, Ovvergaard J, Hansen HS, et al. Importance of overall treatment time for the outcome of radiotherapy of advanced head and neck carcinoma: dependency on tumor differentiation. Radiother Oncol 1997;43:47–51.

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  5. Herrmann T, Knorr A, Dörner K. Die RTOG/EORTC-Klassifizierungskriterien für frühe und späte Strahlenreaktionen. Radiobiol Radiother 1987;28:519–28.

    CAS  Google Scholar 

  6. Hopewell JW, Robbins MEC, van den Aardweg GJMJ, et al. The modulation of radiation-induced damage to pig skin by essential fatty acids. Br J Cancer 1993;68:1–7.

    PubMed  CAS  Google Scholar 

  7. Lavery BA. Skin care during radiotherapy: a survey of UK practice. Clin Oncol 1995;7:184–7.

    Article  CAS  Google Scholar 

  8. Leibel SA, Heimann R, Kutcher GJ, et al. Three-dimensional conformal radiation therapy in locally advanced carcinoma of the prostate: preliminary results of a phase I dose escalation study. Int J Radiat Oncol Biol Phys 1994;28:55–65.

    PubMed  CAS  Google Scholar 

  9. Meyer, R. Wie Nebenwirkungen Kosten hochtreiben. Dtsch Ärztebl 1997;94:708.

    Google Scholar 

  10. Parsons JT, Bova FJ, Million RR. A re-evaluation of split course technique for squamous cell carcinoma of the head and neck. Int J Radiat Oncol Biol Phys 1980;6:1645–52.

    PubMed  CAS  Google Scholar 

  11. Peracchia G, Salti C. Radiotherapy with thrice a day fractionation in a short overall time: Clinical experience. Int J Radiat Oncol Biol Phys 1981;7:99–104.

    PubMed  CAS  Google Scholar 

  12. Perez CA, Bauer M, Edelstein S. Impact of tumor control on survival in cancer of the lung treated with radiation. Int J Radiat Oncol Biol Phys 1986;12:539–47.

    PubMed  CAS  Google Scholar 

  13. RTOG/EORTC: Acute radiation morbidity. Scoring criteria and late morbidity scoring scheme. Radiation Therapy Oncology Group (RTOG), American College of Radiology, 925 Chestnut Street, Philadelphia, Pennsylvania 19107.

  14. Seegenschmiedt MH, Sauer R. Systematik der akuten und chronischen Strahlenfolgen. Strahlenther Onkol 1993;169:83–95.

    PubMed  CAS  Google Scholar 

  15. Seegenschmiedt MH, Haase W, Schnabel K, Müller R-P. Leitlinien zur Dokumentation von Nebenwirkungen in der Radioonkologie. Strahlenther Onkol 1996;172:9–12.

    Google Scholar 

  16. Smith PP, Leith JT. Effects of topically applied olive, oil on the response of hamster skin to single or multiple doses of 230 kV X-rays. Int J Radiat Biol 1977;31:467–75.

    Article  CAS  Google Scholar 

  17. Zimmermann JS, Niehoff P, Wilhelm R, Schneider R, Kovacs G, Kimmig B. Prophylaxe und Therapie akuter Strahlenfolgen an Haut und Schleimhaut (Mundhöhle, Ösophagus, Intestinum, Rektum, Scheide) — Teil II: Empfehlungen der Literatur. Strahlenther Onkol 174:1998;(Nr.4).

Download references

Author information

Authors and Affiliations

Authors

Rights and permissions

Reprints and permissions

About this article

Cite this article

Zimmermann, J.S., Wilhelm, R., Niehoff, P. et al. Prophylaxe und Therapie akuter Strahlenfolgen an Haut und Schleimhaut. Strahlenther Onkol 174, 142–148 (1998). https://doi.org/10.1007/BF03038497

Download citation

  • Received:

  • Accepted:

  • Issue Date:

  • DOI: https://doi.org/10.1007/BF03038497

Schlüsselwörter

Key Words

Navigation