Advertisement

Una legge di strouhal universale

  • Enzo Levi
Conferenze
  • 32 Downloads

Sunto

L'esame di una numerosa serie di esempi relativi a disparate situazioni consente di porre in evidenza come un complesso di processi idrodinamici aventi carattere di periodicità possono essere inquadrati da una “legge di Strouhal universale”; a norma di essa, la frequenzaf di tali processi è legata a una velocitàU e a una dimensioned caratteristiche del moto da un valore del numero di Strouhal δ=fd/U=0,16 all'incirca.

Di tale fatto viene data una giustificazione in base a condizioni energetiche. Viene fatto infine un tentativo per ricavare da queste considerazioni un abbozzo di interpretazione ondulatoria della turbolenza.

Summary

The examination of a long series of different situations allows to point out the fact that a set of periodic hydrodynamics processes can be represented by an universal Strouhal law.

According to this rule, the frequencef of these processes is related with a particular velocityU and a dimensiond, wich are characteristics of the motion, though a value of Strouhal number δ=fd/U≃0,16.

This fact can be explained with energetic considerations. Finally the author tries to obtain from these considerations an interpretation of the turbolence by a rough ondulatory model.

Preview

Unable to display preview. Download preview PDF.

Unable to display preview. Download preview PDF.

Copyright information

© Birkhäuser-Verlag 1982

Authors and Affiliations

  • Enzo Levi
    • 1
  1. 1.Istituto di IngegneriaUniversidad Nacional Autonoma de MéxicoMéxico

Personalised recommendations