Advertisement

Il Nuovo Cimento (1943-1954)

, Volume 10, Issue 2, pp 151–156 | Cite as

Sul modo di vibrazione della superficie di una lamina di quarzo piezoelettrico

  • E. Grossetti
Article

Riassunto

Si estende lo studio della diffusione degli ultrasuoni nei liquidi ad un campo di frequenze molto più elevate. Con soluzioni colloidali di Ag e di S e per frequenze di 3,0 e di 4,2 MHz non si è rilevata nessuna variazione di distribuzione nell'intensità del fascio. Con soluzioni di acqua-zucchero caramellato e acqua-glicerina si osserva chiaramente una variazione di distribuzione di intensità. Si è inoltre usato un altro quarzo come sorgente e lo si è fatto oscillare su quattro frequenze diverse, ed i risultati mostrano che la forma dell'oscillazione del quarzo dipende dal liquido; si conferma ancora per questa via il risultato di Dye, secondo cui la superficie emittente della lamina non si mantiene piana nella vibrazione.

Summary

We extended our investigation of the diffusion of the supersonic waves in liquids to a much higher frequency field. We did not observe any variation with colloidal solutions of Ag and S at frequencies of 0,3 and 4,2 MHz. With solutions of waterburnt sugar and water-glycerin we observed clearly a variation of the intensity distribution. We used also a different quartz source and made it oscillate on four different frequencies. The results showed that the shape of oscillation of the quartz depends on the liquid. In this way we also verified the result of Dye according to which the emitting surface of the plate does not remain plane during the vibration.

Preview

Unable to display preview. Download preview PDF.

Unable to display preview. Download preview PDF.

References

  1. (1).
    E. Grossetti:Nuovo Cimento,8, 301 (1951).CrossRefGoogle Scholar
  2. (2).
    R. Lucas:Journ. de Phys. et le Radium,8, 41 (1937).CrossRefGoogle Scholar
  3. (3).
    W.D. Dye:The modes of vibration of quartz piezoelectric plates as reveled by an interferometer,A, 138 (1932).Google Scholar

Copyright information

© Società Italiana di Fisica 1953

Authors and Affiliations

  • E. Grossetti
    • 1
  1. 1.Istituto di Fisica dell'UniversitàNapoli

Personalised recommendations