Abstract
From 1969 to 1973 171 peroral intestinal biopsies were carried out at the Children's Hospital Tübingen using the Crosby-Kugler capsule and the Watson intestinal biopsy capsule of paediatric size. The dissecting microscope findings were compared with the histological findings. The former correlated in stage II and III, according to the Shmerling scale, with the histological findings. Findings under the dissecting microscope, stage I, did not correlate in all cases with the histological findings. It is supposed that this results from either an inaccurate orientation or from inadequate sectioning. The plane of sectioning must be parallel to the villi. If the plane of sectioning is not parallel to the villi, the slender villi under the dissecting microscope look like plump villi when examined histologically. It is supposed that this results in a greater number of plump villi and a smaller number of slender villi in the histological findings compared with the dissecting microscope findings. The correspondence of slender villi examined under the dissecting microscope and those which are histologically examined is about 25 to 100%.
Zusammenfassung
1969 bis 1973 wurden an der Universitäts-Kinderklinik Tübingen 171 Dünndarmschleimhautsaugbiopsien mit der Crosby-Kugler-Kapsel und der pädiatrischen Watson-Kapsel durchgeführt. Die lupenmikroskopischen Befunde wurden mit den histologischen Befunden verglichen. Sie korrelierten bei lupenmikroskopischen Befunden im Stadium II und III nach Shmerling mit den histologischen Befunden. Im lupenmikroskopischen Stadium I korrelierten sie nicht immer. Ursächlich wird eine nicht parallel zur Zottenhöhe geführte Schnittebene angenommen. Eine nicht parallel zur Zottenhöhe geführte Schnittebene läßt die lupenmikroskopisch schlanken Zotten histologisch verplumpt erscheinen. Es wird angenommen, daß sich hierdurch eine größere Zahl von verplumpten Zotten und eine kleinere Zahl von schlanken Zotten im histologischen Befund verglichen mit dem lupenmikroskopischen Befund ergibt. Die Übereinstimmung von lupenmikroskopisch und histologisch als schlank bezeichneter Zotten liegt zwischen 25 und 100%.
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Literatur
Antonowicz, J., Reddy, U., Khaw, K. T., Shwachmann, H.: Lactase deficiency in patients with cystic fibrosis. Pediatrics 42, 492 (1968)
Antonowicz, J., Lloyd-Still, J. D., Khaw, K. T., Shwachmann, H.: Congenital sucraseisomaltase deficiency. Pediatrics 49, 847 (1972)
Asquith, P., Thompson, R. A., Cooke, W. T.: Serumimmunglobulins in adult coeliac disease. Lancet 1969 I, 129
Beale, A. J., Douglas, A. P., Parish, W. E., Hobbs, J. R.: Impaired IgA responses in coeliac disease. Lancet 1971 I, 1198
Becker, M.: Universitäts-Kinderklinik Düsseldorf: Persönliche Mitteilung
Carswell, F., Logan, R. W.: Plasma β1C-β1A globulins and immunglobulins in coeliac disease. Arch. Dis. Childh. 48, 587 (1973)
Frézal, J. F., Rey, J., Lamy, M.: Disaccharide malabsorption. In: Shmerling, D. H., Berger, H., Prader, A., Intestinal absorption and malabsorption. Modern prolems in pediatrics 11, S. 182. Basel: Karger 1968
Goodschild, M. C., Nelson, R., Anderson, Ch. M.: Cystic fibrosis and coeliac disease: coexistence in two children. Arch. Dis. Childh. 48, 684 (1973)
Governa, M., Franchini, I., Della Cella, G., Durand, P.: Serum anti-reticulin antibody as further evidence of the increased immune response to dietary antigens in coeliac children. Helv. paediat. Acta 28, 267 (1973)
Grüttner, R.: Differentialdiagnose der Mucoviscidose zur Zöliakie. In: Windorfer, A., Stephan, U., Mucoviscidose, S. 78. Stuttgart: Thieme 1968
Hide, D. W., Burman, D.: An infant with both cystic fibrosis and coeliac disease. Arch. Dis. Childh. 44, 533 (1969)
Hobbs, J. R., Hepner, G. W., Douglas, A. P., Crabbé, P. A., Johannson, S. G. O.: Immunological mystery of coeliac disease. Lancet 1969 II, 649
Jos, J., Rey, J., Frézal, J.: Effets precoses de la reintroduction du gluteu sur la muqueuse intestinale dans la maladie coeliaque en remission. Arch. franç. Pédiat. 26, 849 (1969)
Kuitunen, P., Visakorpi, J. K., Hallmann, N.: Histopathology of duodenal mucosa in malabsorption syndrome induced by cow's milk. Ann. pediat. 205, 54 (1965)
Lancaster-Smith, M. J., Strickland, I. D.: Autoantibodies in adult coeliac disease. Lancet 1971 I, 1244
Mietens, C.: Untersuchungen der Immunglobuline bei Patienten mit Coeliakie. Mschr. Kinderheilk. 117, 284 (1969)
Niessen, K. H., Schmidt, K., Brügmann, G.: Laktasemangel bei Kindern mit Mucoviscidose. Klin. Wschr. 50, 390 (1972)
Niessen, K. H., Schmidt, K., Brügmann, G.: Sekundärer Enterokinasemangel der Duodenalschleimhaut bei partieller und totaler Zottenatrophie. Mschr. Kinderheilk. 121, 49 (1973)
Niessen, K. H., Osswald, P., Brügmann, G., Hartmann, F., Droste, E., Schmidt, K.: Untersuchung der Pankreas- und Gallenfunktion bei Säuglingen und Kindern. II. Befunde bei Patienten mit Cöliakie, Mucoviscidose und exokriner Pankreasinsuffizienz. Z. Kinderheilk. 116, 291 (1974)
Osswald, P., Niessen, K. H., Hartmann, F., Droste, E., Brügmann, G., Schmidt, K.: Üntersuchungen der Pankreas- und Gallenfunktion bei Säuglingen und Kindern. I. Methodik. Z. Kinderheilk. 116, 281 (1974)
Partin, J. C., Schubert, W. K.: Precautionary note on the use of the intestinal-biopsy capsule in infants and emaciated children. New Engl. J. Med. 274, 94 (1966)
Porus, R. L.: Epithelial hyperplasia following massive small bowel resection in man. Gastroenterology 48, 753 (1965)
Read, A. E.: Malignancy and steatorrhea. In: Shmerling, D. H., Berger, H., Prader, A., Intestinal absorption and malabsorption. Modern problems in pediatrics 11, S. 182. Basel: Karger 1968
Rieken, E. O.: Dünndarmschleimhautveränderungen bei Hauterkrankungen. Internist 12, 29 (1971)
Rubin, C. E., Dobbins, III, W. O.: Peroral biopsy of the small intestine. Gastroenterology 49, 676 (1965)
Sheldon, W.: Prognosis in early adult life of eoeliac children treated with a gluten-free diet. Brit. med. J. 11, 401 (1969)
Shiner, M.: Duodenalbiopsy. Lancet 1956a I, 17
Shiner, M.: Jejunal biopsy tube. Lancet 1956 b I, 85
Shmerling, D. H.: Die Saugbiopsie des Dünndarms bei Säuglingen und Kindern. Schweiz. med. Wschr. 98, 295 (1968)
Shmerling, D. H.: An analysis of controlled relapses in gluten-induced coeliac disease (abstract). Acta Paediat. scand. 58, 311 (1969)
Shmerling, D. H.: Coeliakierezidive. In: Rossi, E. (Hrsg.), Pädiatrische Fortbildungskurse für die Praxis 30, S. 86. Basel: Karger 1971
Shuster, S., Marks, I.: Dermatogenetic enteropathy. Lancet 1965 I, 1367
Spichtin, H., Fahrländer, H.: Katamnestische Untersuchungen bei Patienten mit glutenin-induzierter Enteropathie. Schweiz. med. Wschr. 103, 593 (1973)
Visakorpi, I. K.: Diabetes and coeliac disease. Lancet II, 1193
Walker-Smith, I. A., Vines, R., Grigor, W.: Coeliac disease and diabetes. Lancet 1969 II, 650
Witzel, K.: Paspertin® (Metoclopramid) als Ursache des dyston-hyperkinetischen Syndroms bei Kindern. Mschr. Kinderheilk. 120, 61 (1972)
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Schmidt, K., Schöll, A. Perorale Dünndarmschleimhautsaugbiopsien. Z. Kinder-Heilk. 119, 37–45 (1975). https://doi.org/10.1007/BF00464694
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DOI: https://doi.org/10.1007/BF00464694