Advertisement

Der Nephrologe

, Volume 14, Issue 5, pp 332–337 | Cite as

Neue Entwicklungen bei schwierigen Zugangsmöglichkeiten: früh punktierbare Prothesen, Surfacer® und HeRO®-Graft

  • T. M. MeyerEmail author
  • E. Mündlein
Leitthema
  • 68 Downloads

Zusammenfassung

Internationale Guidelines empfehlen als Hämodialysezugang der Wahl eine native arteriovenöse (AV-)Fistel und erst als zweite Zugangsform einen Prothesenshunt. Gleichzeitig sollte die Anlage von Hämodialyse(HD)-Kathetern unbedingt vermieden werden. In den letzten Jahrzehnten ist nicht nur die Anzahl der dialysepflichtigen Patienten weltweit angestiegen, gleichzeitig nahm auch das Alter bei inzidenten und prävalenten Dialysepatienten zu. Zudem haben sich die Gefäßzugangsvoraussetzungen für die Hämodialyse deutlich verändert, sodass die Wahl des HD-Gefäßzugangs, die zeitgerechte Shuntreifung und das Vermeiden von Komplikationen komplexe Probleme darstellen. In dieser Übersicht stellen die Autoren wichtige Innovationen im Bereich des Gefäßzugangs zur HD vor.

Schlüsselwörter

Nierenersatzverfahren Areteriovenöse Fistel Shunt Innovationen Inside-out-Technik 

New developments in difficult vascular access options: early cannulation graft, Surfacer® and HeRO® graft

Abstract

International guidelines recommend the use of native arteriovenous (AV) fistulas for hemodialysis (HD) vascular access over prosthetic AV grafts and discourage the application of central venous HD catheters; however, the creation and maintenance of AV fistulas can cause problems and complications. In the last few decades not only the number of patients needing dialysis has increased but the age of incident and prevalent dialysis patients has also increased. In addition, the conditions for creation of a vascular access for HD have greatly changed so that the selection of the HD vascular access, the timely fistula maturation and avoidance of complications can be more complex than assumed. This manuscript focuses on new developments in the field of vascular access for HD.

Keywords

Renal replacement therapy Arteriovenous fistula Shunt Innovations Inside-out technique 

Notes

Einhaltung ethischer Richtlinien

Interessenkonflikt

T.M. Meyer und E. Mündlein geben an, dass kein Interessenkonflikt besteht.

Für diesen Beitrag wurden von den Autoren keine Studien an Menschen oder Tieren durchgeführt. Für die aufgeführten Studien gelten die jeweils dort angegebenen ethischen Richtlinien.

Literatur

  1. 1.
    MNC Jahresbericht 2017 zur Qualität in der Dialyse. https://www.g-ba.de/downloads/17-98-4613/2018-07-19_QSD-RL_MNC-Jahresbericht-2017_Bericht.pdf. Zugegriffen: 23.03.2019
  2. 2.
    Brescia MJ, Cimino JE, Appel K et al (1966) Chronic hemodialysis using venipuncture and a surgically created arteriovenous fistula. N Engl J Med 275(20):1089–1092CrossRefGoogle Scholar
  3. 3.
    Almasri J, Alsawas M, Mainou M et al (2016) Outcomes of vascular access for hemodialysis: a systematic review and meta-analysis. J Vasc Surg 64:236–246CrossRefGoogle Scholar
  4. 4.
    Vazquez-Padron RI, Allon M (2016) New insights into dialysis vascular access: impact of preexisting arterial and venous pathology on AVF and AVG outcomes. Clin J Am Soc Nephrol 11(8):1495–1503CrossRefGoogle Scholar
  5. 5.
    Al Shakarchi J, Inston N (2019) Early cannulation grafts for hemodialysis: an updated systematic review. J Vasc Access 20(2):123–127CrossRefGoogle Scholar
  6. 6.
    Allon M (2017) Arteriovenous grafts: much maligned but in need of reconsideration? Semin Dial 30(2):125–133CrossRefGoogle Scholar
  7. 7.
    Nassar GM, Glickman MH, McLafferty RB et al (2014) A comparison between the HeRO graft and conventional arteriovenous grafts in hemodialysis patients. Semin Dial 27(3):310–318CrossRefGoogle Scholar
  8. 8.
    Hunter JP, Knight SR, Inston N (2019) The United Kingdom and Ireland experience of the haemodialysis reliable outflow graft for vascular access. J Vasc Access 20(1):12–18CrossRefGoogle Scholar
  9. 9.
    Raatikainen MJP, Arnar DO, Zeppenfeld K (2017) A decade of information on the use of cardiac implantable electronic devices and international eletrophysiological precedures in the european society of cardiology countries: 2017 report from the european heart rhythm association. Europace 19(suppl_2):ii1–ii90CrossRefGoogle Scholar
  10. 10.
    Drew DA, Meyer KB, Weiner DE (2011) Transvenous cardiac device wires and vascular access in hemodialysis patients. Am J Kidney Dis 58(3):494–496CrossRefGoogle Scholar
  11. 11.
    Saad TF, Ahmed W, Davis K et al (2015) Cardiovascular implantable electronic devices in hemodialysis patients: prevalence and implications for arteriovenous hemodialysis access interventions. Semin Dial 28(1):94–100CrossRefGoogle Scholar
  12. 12.
    Kusztal M, Nowak K (2018) Cardiac implantable electronic device and vascular access: strategies to overcome problems. J Vasc Access 19(6):521–527CrossRefGoogle Scholar
  13. 13.
    Elayi CS, Allen CL, Leung S et al (2011) Inside-out access: a new method of lead placement for patients with central venous occlusion. Heart Rhythm 8(6):851–857CrossRefGoogle Scholar

Copyright information

© Springer Medizin Verlag GmbH, ein Teil von Springer Nature 2019

Authors and Affiliations

  1. 1.Medizinische Klinik V, Klinik für Nephrologie, Rheumatologie, Blutreinigungsverfahren, DialysezugangszentrumStädtisches Klinikum Braunschweig gGmbHBraunschweigDeutschland
  2. 2.Klinik für Nieren- und Hochdruckkrankheiten, Diabetologie und ShuntchirurgieOrtenau KlinikumOffenburg-KehlDeutschland

Personalised recommendations