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Präzisionsmedizin in der Thoraxonkologie

Precision medicine in thoracic oncology

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Zusammenfassung

Hintergrund

Mit der Verfügbarkeit multipler Optionen zur Behandlung von Patienten mit nicht-kleinzelligem Lungenkarzinom (NSCLC) rückt die Frage nach der besten Therapiestrategie in den Vordergrund. Hierbei werden verschiedene klinische und molekulare Faktoren bedeutsam, die die Behandlung des NSCLC grundlegend geändert haben und nun einen differenzierteren Ansatz erlauben als noch vor einigen Jahren.

Methoden

Selektive Auswahl aktueller Therapiestudien für NSCLC-Patienten im Stadium IV.

Ergebnisse

Multiple Studien konnten zeigen, dass ein differenzierter Ansatz basierend auf klinischen und molekularen Faktoren einer alleinigen Chemotherapie hinsichtlich Effektivität deutlich überlegen ist. Zunehmend darf ein Teil der Patienten auf ein Überleben über mehr als 5 Jahre nach Diagnose eines NSCLC im Stadium IV hoffen.

Schlussfolgerung

Anstatt eines allgemeinen Ansatzes einer systemischen Chemotherapie muss eine präzise Auswahl und Abstimmung von verschiedenen Behandlungsmodalitäten wie zytotoxischer Chemotherapie, zielgerichteter Therapie und immunmodulatorischer Therapie getroffen werden.

Abstract

Background

With the availability of multiple options for treatment of patients with non-small cell lung cancer (NSCLC), the question of the best treatment strategy arises. In this situation various clinical and molecular factors become important that have fundamentally changed the treatment planning of NSCLC. Moreover, these factors combined with the respective treatment options as identified in clinical studies allow a more sophisticated approach which is quite different to the previous situation some years ago.

Methods

Selected current studies of patients with metastatic stage IV NSCLC.

Results

Multiple studies have demonstrated that a sophisticated treatment choice based on clinical and molecular factors leads to a superior clinical efficacy compared to chemotherapy alone. As a result, a 5-year overall survival time becomes reality for some patients despite having stage IV NSCLC.

Conclusion

Instead of the general administration of systemic chemotherapy alone for all patients, the current treatment planning should consider various treatment approaches, such as cytotoxic chemotherapy, targeted treatment with tyrosine kinase inhibitors and immunomodulating agents.

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Literatur

  1. 1.

    Herbst RS, Morgensztern D, Boshoff C (2018) The biology and management of non-small cell lung cancer. Nature 553:446–454

  2. 2.

    Planchard D, Popat S, Kerr K et al (2019) Metastatic non-small cell lung cancer: ESMO Clinical Practice Guidelines for diagnosis, treatment and follow-up. Ann Oncol 30:863–870

  3. 3.

    Reinmuth N, Schumann C (2018) Fundamental changes in the treatment of lung cancer. Pneumologie 72:732–735

  4. 4.

    Deutsche Krebsgesellschaft DK, AWMF (2018) Leitlinienprogramm Onkologie. Prävention, Diagnostik, Therapie und Nachsorge des Lungenkarzinoms

  5. 5.

    Griesinger F, Eberhardt W, Früh M et al (2019) Lungenkarzinom, nicht-kleinzellig (NSCLC). Onkopedia

  6. 6.

    Ramalingam SS, Vansteenkiste J, Planchard D et al (2019) Overall survival with osimertinib in untreated, EGFR-mutated advanced NSCLC. N Engl J Med 382(1):41–50

  7. 7.

    Noronha V, Patil VM, Joshi A et al (2019) Gefitinib versus gefitinib plus pemetrexed and carboplatin chemotherapy in EGFR-mutated lung cancer. J Clin Oncol. https://doi.org/10.1200/JCO.19.01154

  8. 8.

    Zhou C, Imamura F, Cheng Y et al (2019) Early clearance of plasma EGFR mutations as a predictor of response to osimertinib and comparator EGFR-TKIs in the FLAURA trial. J Clin Oncol 37: (abstract 9020)

  9. 9.

    Gray JE, Okamoto I, Sriuranpong V et al (2019) Tissue and plasma EGFR mutation analysis in the FLAURA trial: osimertinib versus comparator EGFR tyrosine kinase inhibitor as first-line treatment in patients with EGFR-mutated advanced non-small cell lung cancer. Clin Cancer Res 25:6644–6652

  10. 10.

    Shaw AT, Solomon BJ, Besse B et al (2019) ALK resistance mutations and efficacy of lorlatinib in advanced anaplastic lymphoma kinase-positive non-small-cell lung cancer. J Clin Oncol 37:1370–1379

  11. 11.

    Gandhi L, Rodriguez-Abreu D, Gadgeel S et al (2018) Pembrolizumab plus chemotherapy in metastatic non-small-cell lung cancer. N Engl J Med 378:2078–2092

  12. 12.

    Socinski MA, Jotte RM, Cappuzzo F et al (2018) Atezolizumab for first-line treatment of metastatic nonsquamous NSCLC. N Engl J Med 378:2288–2301

  13. 13.

    Paz-Ares L, Luft A, Vicente D et al (2018) Pembrolizumab plus chemotherapy for squamous non-small-cell lung cancer. N Engl J Med 379:2040–2051

  14. 14.

    Reck M, Rodríguez-Abreu D, Robinson AG et al (2019) KEYNOTE-024 3‑Year Survival Update: Pembrolizumab vs Platinum-Based Chemotherapy for Advanced Non-Small-Cell Lung Cancer. J Thorac Oncol (suppl): (abstrat OA14.01)

  15. 15.

    Hellmann MD, Paz-Ares L, Bernabe Caro R et al (2019) Nivolumab plus Ipilimumab in advanced non-small-cell lung cancer. N Engl J Med 381:2020–2031

  16. 16.

    Astra Zeneca (2019) Imfinzi and Imfinzi plus tremelimumab delayed disease progression in Phase III POSEIDON trial for 1st-line treatment of Stage IV non-small cell lung cancer.

  17. 17.

    Bristol-Myers Squibb (2019) CheckMate-9LA, a phase 3 trial evaluating Opdivo (nivolumab) plus low-dose Yervoy (ipilimumab) combined with chemotherapy, meets primary endpoint demonstrating superior overall survival compared to chemotherapy alone in first-line lung cancer.

  18. 18.

    Rizvi NA, Cho BC, Reinmuth N et al (2019) Mutations associated with sensitivity or resistance to immunotherapy in mNSCLC: analysis from the MYSTIC trial. J Thorac Oncol (suppl): (OA 04.07)

  19. 19.

    Elkrief A, Derosa L, Kroemer G, Zitvogel L, Routy B (2019) The negative impact of antibiotics on outcomes in cancer patients treated with immunotherapy: a new independent prognostic factor? Ann Oncol 30:1572–1579

  20. 20.

    Routy B, Le Chatelier E, Derosa L et al (2018) Gut microbiome influences efficacy of PD-1-based immunotherapy against epithelial tumors. Science 359:91–97

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Correspondence to PD Dr. N. Reinmuth.

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N. Reinmuth erhielt Honoraria für Vorträge und Beratungstätigkeiten von Abbvie, Roche, MSD, Merck, BMS, Boehringer-Ingelheim, Astra-Zeneca, Pfizer, Takeda.

Für diesen Beitrag wurden von den Autoren keine Studien an Menschen oder Tieren durchgeführt. Für die aufgeführten Studien gelten die jeweils dort angegebenen ethischen Richtlinien.

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Redaktion

G. Rohde, Frankfurt

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Reinmuth, N. Präzisionsmedizin in der Thoraxonkologie. Pneumologe (2020). https://doi.org/10.1007/s10405-019-00293-6

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Schlüsselwörter

  • Nicht-kleinzelliges Lungenkarzinom
  • Proteinkinaseinhibitoren
  • Therapieplanung
  • Überleben
  • Zielgerichtete Therapie

Keywords

  • Non-small cell lung cancer
  • Protein kinase inhibitors
  • Treatment planning
  • Survival
  • Targeted molecular therapy