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Supportive und komplementäre Behandlung einer Fatigue

  • Juliane Poeck
  • Thorsten Schmidt
  • Christian Keinki
  • Jutta HübnerEmail author
Integrative Onkologie
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Zusammenfassung

Hintergrund

Fatigue ist eine der häufigsten Nebenwirkungen bei onkologischen Erkrankungen. Dabei sind Ursachen, Dauer und Intensität von Fatigue vielschichtig.

Ziel

Aktuelle Erkenntnisse aus der evidenzbasierten Medizin für die supportive und komplementäre Behandlung von Fatigue bei Patienten mit hämatoonkologischen Malignomen werden dargestellt.

Material und Methoden

Es wurde eine selektive Literaturrecherche und eine narrative Zusammenfassung derzeitiger Evidenz für die supportive und komplementäre Behandlung von Fatigue durchgeführt.

Ergebnisse

Vor Einleitung einer spezifischen Therapie sind die Differenzialdiagnosen auszuschließen. Medikamentöse Interventionen sind möglich. Besser geeignet ist allerdings körperliche Aktivität. Diese kann sowohl während der adjuvanten Therapie als auch nach Abschluss der Behandlung erfolgen. Auch eine gesunde Ernährung trägt zur Verbesserung von Fatigue bei. Ob psychoonkologische Interventionen hilfreich sind, lässt sich anhand der Datenlage nicht eindeutig beantworten. Aus dem komplementären Bereich konnte nur für Selen ein positiver Einfluss auf Fatigue nachgewiesen werden. Alle anderen bislang untersuchten ganzheitlichen oder substanzgebundenen Verfahren zeigten in der Regel widersprüchliche Ergebnisse.

Schlussfolgerung

Da Fatigue viele Domänen der gesundheitsbezogenen Lebensqualität beeinflusst, sollte die Behandlung nach Ausschluss von Differenzialdiagnosen grundsätzlich einen multimodalen Ansatz verfolgen. Integraler Bestandteil sollte dabei körperliche Aktivität sein. Diese zeigt, selbst nach Hochdosischemotherapie mit Stammzelltransplantation, bei entsprechender Adhärenz die nachhaltigsten Erfolge bei der Behandlung von Fatigue und hat darüber hinaus viele weitere positive Effekte auf die Lebensqualität der Patienten. Eine gesunde Ernährung unterstützt das Ergebnis.

Schlüsselwörter

Alternativmedizin Krebs Körperliche Aktivität Ernährung Komplementäre Medizin 

Supportive and complementary treatment of fatigue

Abstract

Background

Fatigue is one of the most common side effects in malignant diseases. The causes, duration and intensity of fatigue are complex.

Objective

Presentation of recent findings from evidence-based medicine for supportive and complementary treatment of fatigue in patients with hemato-oncological malignancies.

Methods

A selective literature review was carried out and a narrative summary of current evidence for supportive and complementary treatment of fatigue is presented.

Results

Prior to the initiation of a specific treatment, differential diagnoses should be excluded. Drug interventions are possible; however, physical activity is more suitable. This can be done during adjuvant therapy as well as after completion of treatment. In addition, a healthy diet helps to improve fatigue. Whether psycho-oncological interventions are helpful cannot be clearly answered on the basis of the available data. From the complementary field only selenium was found to have a positive influence on fatigue. All other holistic or substance-bound methods studied as a rule showed contradictory results.

Conclusion

Because fatigue affects many domains of health-related quality of life, treatment should always follow a multimodal approach after excluding differential diagnoses. An integral component should be physical activity. With appropriate adherence this shows the most sustainable success in the treatment of fatigue even after high-dose chemotherapy with stem cell transplantation and also has many other positive effects on the quality of life of patients. A healthy diet supports the result.

Keywords

Alternative medicine Cancer Physical activity Nutrition Complementary medicine 

Notes

Einhaltung ethischer Richtlinien

Interessenkonflikt

J. Poeck, T. Schmidt, C. Keinki und J. Hübner geben an, dass kein Interessenkonflikt besteht.

Für diesen Beitrag wurden von den Autoren keine Studien an Menschen oder Tieren durchgeführt. Für die aufgeführten Studien gelten die jeweils dort angegebenen ethischen Richtlinien.

Literatur

  1. 1.
    Barton DL, Soori GS, Bauer BA et al (2010) Pilot study of Panax quinquefolius (American ginseng) to improve cancer-related fatigue: a randomized, double-blind, dose-finding evaluation: NCCTG trial N03CA. Support Care Cancer 18:179CrossRefGoogle Scholar
  2. 2.
    Berger AM, Mooney K, Alvarez-Perez A et al (2015) Cancer-related fatigue, version 2.2015. J Natl Compr Canc Netw 13:1012–1039CrossRefGoogle Scholar
  3. 3.
    Campos MPD, Riechelmann R, Martins LC et al (2011) Guarana (Paullinia cupana) improves fatigue in breast cancer patients undergoing systemic chemotherapy. J Altern Complement Med 17:505–512CrossRefGoogle Scholar
  4. 4.
    Carayol M, Bernard P, Boiche J et al (2012) Psychological effect of exercise in women with breast cancer receiving adjuvant therapy: what is the optimal dose needed? Ann Oncol 24:291–300CrossRefGoogle Scholar
  5. 5.
    Castanhel FD, Liberali R (2018) Mindfulness-Based Stress Reduction on breast cancer symptoms: systematic review and meta-analysis. Einstein 16:eRW4383CrossRefGoogle Scholar
  6. 6.
    Cramer H, Lauche R, Klose P et al (2017) Yoga for improving health-related quality of life, mental health and cancer-related symptoms in women diagnosed with breast cancer. Cochrane Database Syst Rev 1:Cd10802Google Scholar
  7. 7.
    Del Giglio AB, Cubero DDIG, Lerner TG et al (2013) Purified dry extract of Paullinia cupana (guaraná) (PC-18) for chemotherapy-related fatigue in patients with solid tumors: an early discontinuation study. J Diet Suppl 10:325–334CrossRefGoogle Scholar
  8. 8.
    Du S, Hu L, Dong J et al (2015) Patient education programs for cancer-related fatigue: a systematic review. Patient Educ Couns 98:1308–1319CrossRefGoogle Scholar
  9. 9.
    Guest DD, Evans EM, Rogers LQ (2013) Diet components associated with perceived fatigue in breast cancer survivors. Eur J Cancer Care 22:51–59CrossRefGoogle Scholar
  10. 10.
    Hershman DL, Unger JM, Crew KD et al (2013) Randomized double-blind placebo-controlled trial of acetyl-L-carnitine for the prevention of taxane-induced neuropathy in women undergoing adjuvant breast cancer therapy. Clin Cancer Inform 31:2627Google Scholar
  11. 11.
    Hilfiker R, Meichtry A, Eicher M et al (2018) Exercise and other non-pharmaceutical interventions for cancer-related fatigue in patients during or after cancer treatment: a systematic review incorporating an indirect-comparisons meta-analysis. Br J Sports Med 52:651–658CrossRefGoogle Scholar
  12. 12.
    Iwase S, Kawaguchi T, Yotsumoto D et al (2016) Efficacy and safety of an amino acid jelly containing coenzyme Q10 and L‑carnitine in controlling fatigue in breast cancer patients receiving chemotherapy: a multi-institutional, randomized, exploratory trial (JORTC-CAM01). Support Care Cancer 24:637–646CrossRefGoogle Scholar
  13. 13.
    Kuhnt S (2017) Fatigue Therapiemanual. Deutsche Fatigue Gesellschaft e.v. [DFaG], KölnGoogle Scholar
  14. 14.
    Kummer F, Catuogno S, Perseus JM et al (2013) Relationship between cancer-related fatigue and physical activity in inpatient cancer rehabilitation. Anticancer Res 33:3415–3422Google Scholar
  15. 15.
    Larkin D, Lopez V, Aromataris E (2014) Managing cancer-related fatigue in men with prostate cancer: a systematic review of non-pharmacological interventions. Int J Nurs Pract 20:549–560CrossRefGoogle Scholar
  16. 16.
    Leitzmann M, Powers H, Anderson AS et al (2015) European code against cancer 4th edition: physical activity and cancer. Cancer Epidemiol 39(Suppl 1):S46–S55CrossRefGoogle Scholar
  17. 17.
    Marx W, Teleni L, Opie RS et al (2017) Efficacy and effectiveness of carnitine supplementation for cancer-related fatigue: a systematic literature review and meta-analysis. Nutrients 9:1224.  https://doi.org/10.3390/nu9111224 CrossRefGoogle Scholar
  18. 18.
    Meneses-Echavez JF, Gonzalez-Jimenez E, Ramirez-Velez R (2015) Effects of supervised multimodal exercise interventions on cancer-related fatigue: systematic review and meta-analysis of randomized controlled trials. Bio Med Res Int 2015:328636Google Scholar
  19. 19.
    Miranda VD, Trufelli DC, Santos J et al (2009) Effectiveness of guarana (Paullinia cupana) for postradiation fatigue and depression: results of a pilot double-blind randomized study. J Altern Complement Med 15:431–433CrossRefGoogle Scholar
  20. 20.
    Murtezani A, Ibraimi Z, Bakalli A et al (2014) The effect of aerobic exercise on quality of life among breast cancer survivors: a randomized controlled trial. J Cancer Res Ther 10:658Google Scholar
  21. 21.
    Oberoi S, Robinson PD, Cataudella D et al (2018) Physical activity reduces fatigue in patients with cancer and hematopoietic stem cell transplant recipients: a systematic review and meta-analysis of randomized trials. Crit Rev Oncol Hematol 122:52–59CrossRefGoogle Scholar
  22. 22.
    Poort H, Peters M, Bleijenberg G et al (2017) Psychosocial interventions for fatigue during cancer treatment with palliative intent. Cochrane Database Syst Rev.  https://doi.org/10.1002/14651858.CD012030.pub2 Google Scholar
  23. 23.
    Sánchez-Lara K, Turcott JG, Juárez-Hernández E et al (2014) Effects of an oral nutritional supplement containing eicosapentaenoic acid on nutritional and clinical outcomes in patients with advanced non-small cell lung cancer: randomised trial. Clin Nutr 33:1017–1023CrossRefGoogle Scholar
  24. 24.
    Schmitz KH, Courneya KS, Matthews C et al (2010) American College of Sports Medicine roundtable on exercise guidelines for cancer survivors. Med Sci Sports Exerc 42:1409–1426CrossRefGoogle Scholar
  25. 25.
    Seiler A, Klaas V, Troster G et al (2017) eHealth and mHealth interventions in the treatment of fatigued cancer survivors: a systematic review and meta-analysis. Psychooncology 26:1239–1253CrossRefGoogle Scholar
  26. 26.
    Tian L, Lu HJ, Lin L et al (2016) Effects of aerobic exercise on cancer-related fatigue: a meta-analysis of randomized controlled trials. Support Care Cancer 24:969–983CrossRefGoogle Scholar
  27. 27.
    Tomlinson D, Robinson PD, Oberoi S et al (2018) Pharmacologic interventions for fatigue in cancer and transplantation: a meta-analysis. Curr Oncol 25:e152–e167CrossRefGoogle Scholar
  28. 28.
    Van Waart H, Stuiver MM, Van Harten WH et al (2015) Effect of low-intensity physical activity and moderate-to high-intensity physical exercise during adjuvant chemotherapy on physical fitness, fatigue, and chemotherapy completion rates: results of the PACES randomized clinical trial. J Clin Oncol 33:1918–1927CrossRefGoogle Scholar
  29. 29.
    Vieira MLDS, Fonseca FLA, Costa LG et al (2015) Supplementation with selenium can influence nausea, fatigue, physical, renal, and liver function of children and adolescents with cancer. J Med Food 18:109–117CrossRefGoogle Scholar
  30. 30.
    Voskuil D, Van Nes J, Junggeburt J et al (2010) Maintenance of physical activity and body weight in relation to subsequent quality of life in postmenopausal breast cancer patients. Ann Oncol 21:2094–2101CrossRefGoogle Scholar
  31. 31.
    Wagner L, Cella D (2004) Fatigue and cancer: causes, prevalence and treatment approaches. Br J Cancer 91:822CrossRefGoogle Scholar
  32. 32.
    Yennurajalingam S, Reddy A, Tannir NM et al (2015) High-dose Asian ginseng (Panax ginseng) for cancer-related fatigue: a preliminary report. Integr Cancer Ther 14:419–427CrossRefGoogle Scholar
  33. 33.
    Yennurajalingam S, Tannir NM, Williams JL et al (2017) A double-blind, randomized, placebo-controlled trial of Panax ginseng for cancer-related fatigue in patients with advanced cancer. J Natl Compr Canc Netw 15:1111–1120CrossRefGoogle Scholar
  34. 34.
    Zeng Y, Luo T, Finnegan-John J et al (2014) Meta-analysis of randomized controlled trials of acupuncture for cancer-related fatigue. Integr Cancer Ther 13:193–200CrossRefGoogle Scholar
  35. 35.
    Zick SM, Colacino J, Cornellier M et al (2017) Fatigue reduction diet in breast cancer survivors: a pilot randomized clinical trial. Breast Cancer Res Treat 161:299–310CrossRefGoogle Scholar

Copyright information

© Springer Medizin Verlag GmbH, ein Teil von Springer Nature 2019

Authors and Affiliations

  • Juliane Poeck
    • 1
  • Thorsten Schmidt
    • 2
  • Christian Keinki
    • 1
  • Jutta Hübner
    • 1
    Email author
  1. 1.Universitätsklinikum Jena, Klinik für Innere Medizin IIJenaDeutschland
  2. 2.Krebszentrum Nord, CCCUniversitätsklinikum Schleswig-Holstein, Campus KielKielDeutschland

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