Advertisement

Der Schmerz

pp 1–8 | Cite as

Screening für kraniomandibuläre Dysfunktionen

Eine sinnvolle Maßnahme?
  • Jens Christoph TürpEmail author
  • Hans Jürgen Schindler
Originalien
  • 46 Downloads

Zusammenfassung

Hintergrund

Kraniomandibuläre Dysfunktionen (CMD) sind in erster Linie gekennzeichnet durch Schmerzen im Bereich von Kaumuskeln und Kiefergelenken und durch Bewegungseinschränkungen des Unterkiefers. Im Juni 2019 stellte die Deutsche Gesellschaft für Funktionsdiagnostik und -therapie einen Screening-Frage- und Befundbogen vor, mit dessen Hilfe Personen mit einer CMD erkannt werden sollen. Der Bogen besteht aus einem Anamnese- (drei schmerz- und eine unterkieferfunktionsbezogenen Frage) und einem Untersuchungsteil (fünf Erhebungen: Palpation von Kaumuskeln und Kiefergelenken; Bestimmung der maximalen Kieferöffnung; Beurteilung des Vorliegens von Okklusionsstörungen; Erfassung von Kiefergelenkgeräuschen).

Fragestellungen und Ziele

Der vorliegende Beitrag geht zwei Fragen nach: (1) Welche der neun Bestandteile des Bogens sind sinnvoll, welche nicht? (2) Ist grundsätzlich ein CMD-Screening empfehlenswert?

Schlussfolgerungen

Während die anamnestischen Fragen die klinisch relevanten Symptome von CMD-Patienten widerspiegeln und daher ebenso wie die Ermittlung der maximalen Kieferöffnung sinnreiche Maßnahmen sind, trifft dies für die vier anderen klinischen Erhebungen nicht zu. Dessen ungeachtet erscheint ein CMD-Screening für schmerzhafte CMD unnötig, weil ein Patient mit orofazialen Schmerzen und/oder eingeschränkter Unterkiefermobilität bei hohem Leidensdruck von selbst einen Therapeuten aufsuchen wird. Aus diesen Gründen birgt der Einsatz des hier vorgestellten CMD-Frage- und Befundbogens die Gefahr einer Überdiagnostik, verbunden mit der Einleitung nicht indizierter diagnostischer und therapeutischer Maßnahmen.

Schlüsselwörter

Klinische Entscheidungsfindung Kraniomandibuläre Dysfunktionen Gesichtsschmerz Massen-Screening Untersuchungen und Fragebögen 

Screening for temporomandibular disorders

A sensible approach?

Abstract

Background

Temporomandibular disorders (TMDs) are typically characterized by pain in the masticatory muscles and temporomandibular joints (TMJs) and by limitation of mandibular mobility. In June 2019, the German Society of Craniomandibular Function and Disorders presented a screening tool to identify individuals with TMDs. The assessment tool consists of patient history (three questions related to jaw pain, one question related to impaired mandibular mobility) and a clinical examination (palpation of masticatory muscles and TMJs; evaluation of maximum jaw opening; assessment of the presence of occlusal disturbances; documentation of TMJ noises).

Objectives

The present article focusses on two questions: (1) Which of the nine parts of the tool are appropriate, and which are not? (2) In general, can screening for TMDs be recommended?

Conclusion

While the anamnestic questions, as well as the assessment of maximum mandibular opening, reflect the clinically relevant symptoms and signs of TMD patients, the remaining four clinical measures do not. Furthermore, TMD screening for painful TMDs appears unnecessary because patients suffering from orofacial pain and/or restricted mandibular mobility are likely to consult a therapist by themselves. Therefore, the use of this screening tool may lead to overdiagnosis, possibly resulting in nonindicated diagnostic and therapeutic measures.

Keywords

Clinical decision-making Temporomandibular joint dysfunction syndrome Facial pain Mass screening Surveys and questionnaires 

Notes

Einhaltung ethischer Richtlinien

Interessenkonflikt

J.C. Türp und H.J. Schindler geben an, dass kein Interessenkonflikt besteht.

Für diesen Beitrag wurden von den Autoren keine Studien an Menschen oder Tieren durchgeführt. Für die aufgeführten Studien gelten die jeweils dort angegebenen ethischen Richtlinien.

Literatur

  1. 1.
    Bair E, Ohrbach R, Fillingim RB, Greenspan JD, Dubner R, Diatchenko L, Helgeson E, Knott C, Maixner W, Slade GD (2013) Multivariable modeling of phenotypic risk factors for first-onset TMD: the OPPERA prospective cohort study. J Pain 14:T102–T115PubMedPubMedCentralCrossRefGoogle Scholar
  2. 2.
    BEMA Einheitlicher Bewertungsmaßstab für zahnärztliche Leistungen gemäß § 87 Abs. 2 und 2h SGB V. Anlage A zum Bundesmantelvertrag – Zahnärzte (BMV-Z). Stand: 1. Juli 2019Google Scholar
  3. 3.
    de Leeuw R, Klasser GD (Hrsg) (2018) Orofacial pain. Guidelines for assessment, diagnosis, and management, 6. Aufl. Quintessence, Chicago, S 27–28 (57, 144)Google Scholar
  4. 4.
    Dworkin SF, LeResche L, DeRouen T, Von Korff M (1990) Assessing clinical signs of temporomandibular disorders: reliability of clinical examiners. J Prosthet Dent 63:574–579PubMedCrossRefGoogle Scholar
  5. 5.
    Farella M, Michelotti A, Steenks MH, Romeo R, Cimino R, Bosman F (2000) The diagnostic value of pressure algometry in myofascial pain of the jaw muscles. J Oral Rehabil 27:9–14PubMedCrossRefGoogle Scholar
  6. 6.
    Fonseca DM, Bonfate G, Valle AL, Freitas SFT (1994) Diagnóstico pela anamnese da disfunção craniomandibular. Rev Gaucha Odontol 42:23–28Google Scholar
  7. 7.
    Gesch D, Bernhardt O, Kocher T, John U, Hensel E, Alte D (2004) Association of malocclusion and functional occlusion with signs of temporomandibular disorders in adults: results of the population-based study of health in Pomerania. Angle Orthod 74:512–520PubMedGoogle Scholar
  8. 8.
    Gomes MB, Guimarães JP, Guimarães FC, Neves AC (2008) Palpation and pressure pain threshold: reliability and validity in patients with temporomandibular disorders. Cranio 26:202–210PubMedCrossRefGoogle Scholar
  9. 9.
    Gonçalves DA, Dal Fabbro AL, Campos JA, Bigal ME, Speciali JG (2010) Symptoms of temporomandibular disorders in the population: an epidemiological study. J Orofac Pain 24:270–278PubMedGoogle Scholar
  10. 10.
    Gonzalez YM, Schiffman E, Gordon SM, Seago B, Truelove EL, Slade G, Ohrbach R (2011) Development of a brief and effective temporomandibular disorder pain screening questionnaire: reliability and validity. J Am Dent Assoc 142:1183–1191PubMedPubMedCentralCrossRefGoogle Scholar
  11. 11.
    Guarda-Nardini L, Piccotti F, Ferronato G, Manfredini D (2012) Myositis ossificans traumatica of the temporalis muscle: a case report and diagnostic considerations. Oral Maxillofac Surg 16:221–225PubMedCrossRefGoogle Scholar
  12. 12.
    Hensel E, Born G, Korber V, Altvater T, Gesch D (2003) Prevalence of defined symptoms of malocclusion among probands enrolled in the Study of Health in Pomerania (SHIP) in the age group from 20 to 49 years. J Orofac Orthop 64:157–166PubMedCrossRefGoogle Scholar
  13. 13.
    Hugger A, Lange M, Schindler HJ, Türp JC (2016) Begriffsbestimmungen. Funktionsstörung, Dysfunktion, kraniomandibuläre Dysfunktion (CMD), Myoarthropathie des Kausystems (MAP). Dtsch Zahnärztl Z 71:165Google Scholar
  14. 14.
    John M, Wefers K‑P (1999) Orale Dysfunktionen bei den Erwachsenen. In: Micheelis W, Reich E (Hrsg) Dritte Deutsche Mundgesundheitsstudie (DMS III). Deutscher Ärzte-Verlag, Köln, S 316–329Google Scholar
  15. 15.
    Kirveskari P (2001) Prediction of demand for treatment of temporomandibular disorders. J Oral Rehabil 28:572–575PubMedCrossRefGoogle Scholar
  16. 16.
    Lövgren A, Visscher CM, Häggman-Henrikson B, Lobbezoo F, Marklund S, Wänman A (2016) Validity of three screening questions (3Q/TMD) in relation to the DC/TMD. J Oral Rehabil 43:729–736PubMedCrossRefGoogle Scholar
  17. 17.
    Lövgren A, Marklund S, Visscher CM, Lobbezoo F, Häggman-Henrikson B, Wänman A (2017) Outcome of three screening questions for temporomandibular disorders (3Q/TMD) on clinical decision-making. J Oral Rehabil 44:573–579PubMedCrossRefGoogle Scholar
  18. 18.
    Lövgren A, Parvaneh H, Lobbezoo F, Häggman-Henrikson B, Wänman A, Visscher CM (2018) Diagnostic accuracy of three screening questions (3Q/TMD) in relation to the DC/TMD in a specialized orofacial pain clinic. Acta Odontol Scand 76:380–386PubMedCrossRefGoogle Scholar
  19. 19.
    Magnusson T, Egermark I, Carlsson GE (2000) A longitudinal epidemiologic study of signs and symptoms of temporomandibular disorders from 15 to 35 years of age. J Orofac Pain 14:310–319PubMedGoogle Scholar
  20. 20.
    Maixner W, Fillingim RB, Williams DA, Smith SB, Slade GD (2016) Overlapping chronic pain conditions: implications for diagnosis and classification. J Pain 17:T93–T107PubMedPubMedCentralCrossRefGoogle Scholar
  21. 21.
    Manfredini D, Guarda-Nardini L, Winocur E, Piccotti F, Ahlberg J, Lobbezoo F (2011) Research diagnostic criteria for temporomandibular disorders: a systematic review of axis I epidemiologic findings. Oral Surg Oral Med Oral Pathol Oral Radiol Endod 112:453–462PubMedCrossRefPubMedCentralGoogle Scholar
  22. 22.
    Ohrbach R, Gale EN (1989) Pressure pain thresholds, clinical assessment, and differential diagnosis: reliability and validity in patients with myogenic pain. Pain 39:157–169PubMedCrossRefPubMedCentralGoogle Scholar
  23. 23.
    Ohrbach R, Fillingim RB, Mulkey F, Gonzalez Y, Gordon S, Gremillion H, Lim PF, Ribeiro-Dasilva M, Greenspan JD, Knott C, Maixner W, Slade G (2011) Clinical findings and pain symptoms as potential risk factors for chronic TMD: Descriptive data and empirically identified domains from the OPPERA case-control study. J Pain 12:T27–T45PubMedPubMedCentralCrossRefGoogle Scholar
  24. 24.
    Ohrbach R, Bair E, Fillingim RB, Gonzalez Y, Gordon SM, Lim PF, Ribeiro-Dasilva M, Diatchenko L, Dubner R, Greenspan JD, Knott C, Maixner W, Smith SB, Slade GD (2013) Clinical orofacial characteristics associated with risk of first-onset TMD: the OPPERA prospective cohort study. J Pain 14:T33–T50PubMedCrossRefGoogle Scholar
  25. 25.
    Okeson JP (2014) Bell’s oral and facial pain, 7. Aufl. Quintessence, Chicago, S 137Google Scholar
  26. 26.
    Ottl P, Peroz I, Lange M, Mentler C, Wolowski A, Ahlers O (2019) CMD-Screening (CMD-Basisdiagnostik) der Deutschen Gesellschaft für Funktionsdiagnostik und -therapie (DGFDT). https://www.dgfdt.de/richtlinien_formulare (dann auf „CMD Screening 2019“ klicken). Zugegriffen: 25. Nov. 2019
  27. 27.
    Peck CC, Murray GM, Gerzina TM (2008) How does pain affect jaw muscle activity? The Integrated Pain Adaptation Model. Aust Dent J 53:201–207PubMedCrossRefPubMedCentralGoogle Scholar
  28. 28.
    Pereira LJ, Steenks MH, de Wijer A, Speksnijder CM, van der Bilt A (2009) Masticatory function in subacute TMD patients before and after treatment. J Oral Rehabil 36:391–402PubMedCrossRefGoogle Scholar
  29. 29.
    Porta M (Hrsg) (2016) A Dictionary of Epidemiology, 6. Aufl. Oxford University Press, New YorkGoogle Scholar
  30. 30.
    Pschyrembel (2017) Pschyrembel. Klinisches Wörterbuch, 267. Aufl. de Gruyter, BerlinGoogle Scholar
  31. 31.
    Raff A, Wissing P, Raff H, Wissing KH (Hrsg) (2019) Liebold/Raff/Wissing. DER Kommentar BEMA und GOZ. Asgard-Verlag, SiegburgGoogle Scholar
  32. 32.
    Reißmann DR, John MT (2007) Ist Kiefergelenkknacken ein Risikofaktor für Schmerzen im Kiefergelenk? Schmerz 21:131–138PubMedCrossRefGoogle Scholar
  33. 33.
    Reißmann DR, John MT, Schierz O, Hirsch C (2009) Eine Kurzversion der RDC/TMD. Schmerz 23:618–627PubMedCrossRefGoogle Scholar
  34. 34.
    Riera-Punet N, Martinez-Gomis J, Willaert E, Povedano M, Peraire M (2018) Functional limitation of the masticatory system in patients with bulbar involvement in amyotrophic lateral sclerosis. J Oral Rehabil 45:204–210PubMedCrossRefGoogle Scholar
  35. 35.
    Schiffman E, Ohrbach R, Truelove E, Look J, Anderson G, Goulet JP, List T, Svensson P, Gonzalez Y, Lobbezoo F, Michelotti A, Brooks SL, Ceusters W, Drangsholt M, Ettlin D, Gaul C, Goldberg LJ, Haythornthwaite JA, Hollender L, Jensen R (2014) Diagnostic criteria for temporomandibular disorders (DC/TMD) for clinical and research applications: recommendations of the international RDC/TMD Consortium Network and Orofacial Pain Special Interest Group. J Oral Facial Pain Headache 28:6–27PubMedPubMedCentralCrossRefGoogle Scholar
  36. 36.
    Sendur OF, Gurer G (2006) Severe limitation in jaw movement in a patient with fibrodysplasia ossificans progressiva: a case report. Oral Surg Oral Med Oral Pathol Oral Radiol Endod 102:312–317PubMedCrossRefGoogle Scholar
  37. 37.
    Slade GD, Bair E, Greenspan JD, Dubner R, Fillingim RB, Diatchenko L, Maixner W, Knott C, Ohrbach R (2013) Signs and symptoms of first-onset TMD and sociodemographic predictors of its development: the OPPERA prospective cohort study. J Pain 14:T20–T32 (e21–e23)PubMedCrossRefGoogle Scholar
  38. 38.
    Slade GD, Sanders AE, Ohrbach R, Fillingim RB, Dubner R, Gracely RH, Bair E, Maixner W, Greenspan JD (2014) Pressure pain thresholds fluctuate with, but do not usefully predict, the clinical course of painful temporomandibular disorder. Pain 155:2134–2143PubMedPubMedCentralCrossRefGoogle Scholar
  39. 39.
    Slade GD, Ohrbach R, Greenspan JD, Fillingim RB, Bair E, Sanders AE, Dubner R, Diatchenko L, Meloto CB, Smith S, Maixner W (2016) Painful temporomandibular disorder: decade of discovery from OPPERA Studies. J Dent Res 95:1084–1092PubMedPubMedCentralCrossRefGoogle Scholar
  40. 40.
    Suvinen T (2010) TMD as chronic pain disorder. In: Manfredini D (Hrsg) Current concepts on temporomandibular disorders. Quintessence, London, S 41–58Google Scholar
  41. 41.
    Trautmann F, Moura P, Fernandes TL, Gondak RO, Castilho JC, Filho EM (2010) Myositis ossificans traumatica of the medial pterygoid muscle: a case report. J Oral Sci 52:485–489PubMedCrossRefPubMedCentralGoogle Scholar
  42. 42.
    Türp JC, Strub JR (1996) Gelenkgeräusche aus der Sicht der Orthopädie – eine Fragebogenstudie unter Lehrstuhlinhabern. Dtsch Zahnärztl Z 51:345–349Google Scholar
  43. 43.
    Türp JC, Vach W, Strub JR (1996) Abhängigkeit des Ausmaßes der maximalen Mundöffnung von der Anzahl der Meßwiederholungen. Quintessenz 47:101–110Google Scholar
  44. 44.
    Türp JC (1998) Diskusverlagerungen neu überdacht. Dtsch Zahnärztl Z 53:369–373Google Scholar
  45. 45.
    Türp JC, Schindler HJ, Antes G (2013) Kraniomandibuläre Dysfunktionen: Überprüfung der Eignung eines Selbsttest-Fragebogens. Z Evid Fortbild Qual Gesundhwes 107:285–290PubMedCrossRefPubMedCentralGoogle Scholar
  46. 46.
    Türp JC, Schmutzer G, Brahler E, Häuser W (2016) Prevalence of self-reported jaw pain in Germany: two cross-sectional surveys of the general German population. Clin Oral Investig 20:1895–1901PubMedCrossRefGoogle Scholar
  47. 47.
    DGFDT (2019) Befundbögen. https://www.dgfdt.de/richtlinien_formulare. Zugegriffen: 25. Nov. 2019

Copyright information

© Springer Medizin Verlag GmbH, ein Teil von Springer Nature 2019

Authors and Affiliations

  • Jens Christoph Türp
    • 1
    Email author
  • Hans Jürgen Schindler
    • 2
  1. 1.Abteilung Myoarthropathien/Orofazialer Schmerz, Klinik für Oral Health & MedicineUniversitäres Zentrum für Zahnmedizin BaselBaselSchweiz
  2. 2.Poliklinik für Zahnärztliche ProthetikUniversitätsklinikum WürzburgWürzburgDeutschland

Personalised recommendations