Association between EU guidelines and vaccination in Germany between 2011 and 2017
- 28 Downloads
Abstract
Background
Every fourth citizen within the 28 European Union (EU) member states is over the age of 65 years. In connection with the increasing numbers of senior citizens, vaccinations have become even more important as preventive measures. Vaccines are an established preventive measure and help to ensure that many diseases no longer have a fatal outcome. With respect to the health economic as well as preventive advantages of vaccines, there is possibly a considerable benefit for the EU to support the vaccination program for older patients within the framework of the demographic shift. Since 2011 the EU addresses the demographic change and has thereby placed the possible chances and risks on the agenda.
Objective
By focussing on Germany as an EU member state, the question whether the EU guidelines had an influence on vaccination access for senior citizens in the years 2011–2017 was analyzed. It is discussed if a healthcare policy influence was pursued, regardless of not having a unified EU healthcare system.
Material and methods
The EUR-lex database was searched for relevant EU policies regarding vaccination and older patients between February 2011 and May 2017. Results were then discussed within four expert interviews, which were from industry, academia, politics and physician practice.
Results
Overall, four relevant EU policies since 2011 were selected. The discussion resolves that the initiative of the EU to promote the healthcare of senior citizens (EMA Geriatric Medicines Strategy) and the Clinical trials – Regulation EU from 2014 had a significant impact on vaccination access. Due to the EU national policies in Germany were initiated, which had an effect on national level to this specific risk group and vaccination access.
Conclusion
Other than expected, the EU has a passive influence on the healthcare policy transformation on a national level; however, it should be noted that initiatives in politics are always influenced by several impulses. Hereby, a deeper analysis should be considered, which includes the policy action campaigns by multinational stakeholders.
Keywords
Vaccination policies Vaccination rates European Union healthcare Demographic change Older patientsAbbreviations
- ALOHA
Active & Healthy Ageing Academy
- BMG
Federal Ministry of Health
- CHMP
Committee for Medicinal Products for Human Use
- CJEU
Court of Justice of the European Union
- Commission
European Commission
- ECDC
European Centre for Disease Prevention and Control
- EIP on AHA
European Innovation Partnership on Active and Healthy Ageing
- EMA
European Medicines Agency
- EU
European Union
- EUGMS
European Union Geriatric Medicine Society
- GMS
Geriatric Medicines Strategy
- HSC
Health Security Committee
- ICH
International Council for Harmonisation of Technical Requirements for Pharmaceuticals for Human Use
- IMI
Innovative Medicines Initiative
- MS
Member State
- PEI
Paul-Ehrlich-Institut, Bundesinstitut für Impfstoffe und biomedizinische Arzneimittel
- STIKO
Ständige Impfkommission
Zusammenhang zwischen EU-Richtlinien und Impfungen in Deutschland zwischen 2011 und 2017
Zusammenfassung
Hintergrund
Jeder 4. Bürger innerhalb der 28 EU-Mitgliedstaaten ist über 65 Jahre alt. Im Zusammenhang mit der wachsenden Zahl der älteren Bevölkerung sind Impfungen eine wichtige Präventionsmaßnahme. Sie gelten als etablierte Präventionsmaßnahme und tragen dazu bei, dass viele Krankheiten nicht mehr tödlich enden müssen. Bei der Betrachtung von gesundheitsökonomischen sowie präventiven Vorteilen von Impfungen, besteht möglicherweise ein Nutzen für die EU, die Impfversorgung für ältere Patienten im Rahmen des demografischen Wandels zu unterstützen. Seit 2011 thematisiert die EU den demografischen Wandel und hat somit die möglichen Chancen und Risiken auf die Agenda gesetzt.
Ziel der Arbeit
Mit dem Fokus auf Deutschland wird untersucht, inwiefern EU-Richtlinien einen Einfluss auf den Impfzugang für ältere Patienten in den Jahren 2011–2017 hatten. Es soll erörtert werden, ob ein gesundheitspolitischer Einfluss genommen wurde, obwohl kein einheitlich europäisches Gesundheitssystem besteht.
Material und Methoden
Es wurde in der EUR-Lex-Datenbank zwischen Februar 2011 und Mai 2017 nach relevanten EU-Richtlinien gesucht. Diese Ergebnisse wurden mit 4 Experteninterviews und deren Erfahrungsberichten aus Industrie, Wissenschaft, Politik und Ärzteschaft abgeglichen.
Ergebnisse
Insgesamt wurden 4 maßgebliche EU-Richtlinien seit 2011 ausgewählt. Es ist zu erkennen, dass die Initiative der EU zur Förderung der Gesundheit älterer Patienten (EMA Geriatric Medicines Strategy) und die Richtlinie für klinische Studien (Clinical trials – Regulation EU from 2014) den größten Einfluss auf den Impfzugang hatten. Durch die EU wurden Richtlinien auf nationaler Ebene angestoßen, welche wiederum einen Effekt auf die Versorgungsqualität von Impfungen für ältere Patienten haben konnten.
Schlussfolgerung
Anders als vermutet, hat die EU passiven Einfluss auf gesundheitspolitische Umsetzungen auf der nationalen Ebene. Jedoch zeigte sich, dass Initiativen auf politischer Ebene von verschiedensten Impulsen gesetzt werden können. Weitere Untersuchungen können dabei die globale Vernetzung der Themen Impfungen und Risikopatientengruppen näher beleuchten.
Schlüsselwörter
Impfpolitik Demografischer Wandel EU-Gesundheitspolitik Ältere Patienten ImpfquotenNotes
Acknowledgements
The author thanks Prof. Dr. Frederic Bouder for guiding this paper as well as Carina Oedingen, M.Sc. for giving critical and reflective input.
Compliance with ethical guidelines
Conflict of interest
B. Azadi declares that he has no competing interests.
This study does not include any experiments on humans or animals performed by the author.
Supplementary material
References
- 1.Aloha https://ec.europa.eu/eip/ageing/repository/aloha-active-and-healthy-ageing-academy_en. Accessed 4 Aug 2017
- 2.
- 3.Azzopardi-Muscat N, Sorensen K, Aluttis C, Pace R, Brand H (2016) Europeanisation of health systems: a qualitative study of domestic actors in a small state. BMC Public Health. https://doi.org/10.1186/s12889-016-2909-0 CrossRefPubMedPubMedCentralGoogle Scholar
- 4.Baeyens J (2011) The European medicines agency discovers the geriatric patient. Drugs Aging 28(11):849–851CrossRefGoogle Scholar
- 5.
- 6.BMG https://www.bundesgesundheitsministerium.de/ministerium/meldungen/2016/4-amg-novelle-verabschiedet.html. Accessed 12 Aug 2017
- 7.Bundeskonferenz (2017) https://www.gesund-aktiv-aelter-werden.de/bzga-veranstaltungen/bundeskonferenzen/bundeskonferenz-2012/. Accessed 13 June 2017
- 8.Bundesrat COM (2011) http://www.europarl.europa.eu/RegData/docs_autres_institutions/parlements_nationaux/com/2011/0866/DE_BUNDESRAT_CONT1-COM Accessed 12 Aug 2017
- 9.Deutscher Bundestag Informationen zu den gesetzlichen Regelungen über die Durchführung von klinischen Prüfungen mit nicht einwilligungsfähigen Patientinnen und Patienten in einzelnen EU-Mitgliedstaaten. https://www.bundestag.de/blob/485822/133765f4d7ee84b6bbc393ddb8dbb3ca/wd-9-066-16-pdf-data.pdf. Accessed 4 Aug 2017
- 10.EC Vaccination https://ec.europa.eu/health/vaccination/policy_en. Accessed 4 Aug 2017
- 11.ECDC-Influenza (2010) http://ecdc.europa.eu/en/activities/sciadvice/_layouts/forms/Review_DispForm.aspx?List?=a3216f4c-f040-4f51-9f77-a96046dbfd72&&ID=394. Accessed 4 Aug 2017
- 12.EMA – Clinical Trials. http://www.chcuk.co.uk/ema-general-principles-for-baseline-categorisation-of-older-patients-enrolled-in-clinical-trials/. Accessed 4 Aug 2017
- 13.European Commission – Health & others (2017) http://ec.europa.eu/programmes/horizon2020/en/h2020-section/health-demographic-change-and-wellbeing. Accessed 4 Aug 2017
- 14.European Parliament, Council of the EU (2013) Decision on cross-border threats (1082/2013)Google Scholar
- 15.Eurostat http://ec.europa.eu/eurostat/de. Accessed 13 May 2017
- 16.Földes ME (2016) Health Policy and health systems: a growing relevance for the EU in the context of the economic crisis. J Eur Integr 38(3):295–309CrossRefGoogle Scholar
- 17.Greer SL (2006) Uninvited Europeanization: neofunctionalism and the EU in health policy. J Eur Public Policy 13(1):134–152CrossRefGoogle Scholar
- 18.Greer SL, Fahy N, Elliott HA, Wismar M, Jarman H, Palm W (2014) Everything you always wanted to know about European Union health policies but were afraid to ask. Obs Stud Ser 34:1–131Google Scholar
- 19.Horizon 2020 – Impact http://ec.europa.eu/research/horizon2020/pdf/proposals/horizon_2020_impact_assessment_report.pdf#view=fit&pagemode=none. Accessed 4 Aug 2017
- 20.Innovative Medicines Initiative (IMI) http://www.imi.europa.eu/. Accessed 4 Aug 2017
- 21.Kostera T (2008) Europeanizing Healthcare: cross-border patient mobility and its consequences for the German and Danish Healthcare systems. Bruges Polit Res Pap 1(7):38Google Scholar
- 22.Martinsen DS, Vrangbaek K (2008) The Europeanization of health care governance: implementing the market imperatives of Europe. Public Adm 86(1):169–184CrossRefGoogle Scholar
- 23.Martinsen DS, Mayoral JA (2016) A Judicialisation of healthcare policies in Denmark and Spain? The universalist healthcare model meets the European Union. SSRN Journal. https://doi.org/10.1057/cep.2016.7 CrossRefGoogle Scholar
- 24.Requejo MT (2014) Cross-border healthcare in Spain and the implementation of the directive 2011/24/eu on the application of patient’s rights in cross-border healthcare. Eur J Health Law 21(1):79–96CrossRefGoogle Scholar
- 25.Schmaltz C (2015) Opportunities for vaccine research in horizon 2020 (rep.). https://ec.europa.eu/health//sites/health/files/preparedness_response/docs/ev_20150429_co07_en.pdf. Accessed 4 Aug 2017Google Scholar
- 26.VfA (2014) https://www.vfa.de/de/arzneimittel-forschung/so-funktioniert-pharmaforschung/eu-verordnung-zu-klinischen-studien.html. Accessed 12 Aug 2017
- 27.Vollaard H, Martinsen DS (2017) The rise of a European healthcare union. Comp Eur Polit 15(3):337–351CrossRefGoogle Scholar