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Der Einfluss des Pathologen auf das psychische Wohlbefinden des Patienten

  • M. TeufelEmail author
  • N. Dörrie
  • E.-M. Skoda
Hauptreferate: Hauptprogramm der DGP
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Zusammenfassung

Trotz verbesserter Therapie und Behandlungsmöglichkeiten stellt eine Krebserkrankung unabhängig vom Grad der Malignität eine hochgradig angstbesetzte Erkrankung dar.

Das Label Krebs an sich führt bei Betroffenen zu komplexen psychischen Reaktionen, die eng im Zusammenhang mit früheren Erfahrungen und dem Selbstverständnis stehen. Dies kann nach einer Krebsdiagnose zu erhöhtem Disstress und konsekutiver psychischer Komorbidität, wie beispielsweise Depression oder Angsterkrankung, führen. Dem Pathologen als demjenigen, der das Label Krebs initial vergibt, kommt aus diesen Gründen eine besondere Verantwortung zu. Entsprechende Sorgfalt, nicht nur was Genauigkeit der Diagnostik angeht, muss erfolgen. Vielmehr ist es auch wichtig, die verwendete Semantik auf Angemessenheit im Hinblick auf entstehende Auswirkungen auf Psyche und Lebensqualität zu überprüfen. Die Bezeichnung Karzinom oder Krebs sollte nur auf Tumoren angewendet werden, die sich biologisch entsprechend verhalten. Das Beispiel der nichtinvasiven follikulären Neoplasie mit PTC-äquivalenten Kernmerkmalen (NIFTP) bei Schilddrüsentumoren zeigt, dass die Veränderung eines Labelings zu einer Verbesserung von Disstress und Lebensqualität führen kann.

Schlüsselwörter

Histopathologie Disstress Coping Einfluss Kommunikation 

The influence of the pathologist on the mental well-being of the patient

Abstract

The label cancer in itself leads to complex psychological reactions in patients that are closely related to previous experiences and self-image. A cancer diagnosis can lead to increased distress and subsequent mental comorbidity such as depression or anxiety disorders. The responsibility of the pathologist, as the person who first uses the label cancer, is high. The pathologist must be conscious and focus not only on the accuracy of the anatomical pathology, but also on the potential influences the wording may have on the mental health of the patient. The word “carcinoma” should only be used in the case of tumors with the respective biological behavior. The example of non-invasive follicular thyroid neoplasm with papillary-like nuclear features shows that changing a label can lead to an improvement in distress and quality of life.

Keywords

Histopathology Distress Coping Influence Communication 

Notes

Einhaltung ethischer Richtlinien

Interessenkonflikt

M. Teufel, N. Dörrie und E.-M. Skoda geben an, dass kein Interessenkonflikt besteht.

Für diesen Beitrag wurden von den Autoren keine Studien an Menschen oder Tieren durchgeführt. Für die aufgeführten Studien gelten die jeweils dort angegebenen ethischen Richtlinien.

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Literatur

  1. 1.
    Agustina E, Dodd RH, Waller J et al (2018) Understanding middle-aged and older adults’ first associations with the word „cancer“: a mixed methods study in England. Psychooncology 27:309–315CrossRefGoogle Scholar
  2. 2.
    College of American Pathologists (2016) The role of the pathologist in diagnosis, quality and patient safety. Hosp Health Netw 90:38–47Google Scholar
  3. 3.
    Bhatt JR, Klotz L (2016) Overtreatment in cancer—is it a problem? Expert Opin Pharmacother 17:1–5CrossRefGoogle Scholar
  4. 4.
    Forsa, DAK (2018) Angst vor Krankheiten. https://www.dak.de/dak/bundesthemen/angst-vor-krankheiten-2112772.html. Zugegriffen: 12.08.2019Google Scholar
  5. 5.
    Mehnert A, Hartung TJ, Friedrich M et al (2018) One in two cancer patients is significantly distressed: prevalence and indicators of distress. Psychooncology 27:75–82CrossRefGoogle Scholar
  6. 6.
    Nickel B, Brito JP, Moynihan R et al (2018) Patients’ experiences of diagnosis and management of papillary thyroid microcarcinoma: a qualitative study. BMC Cancer 18:242CrossRefGoogle Scholar
  7. 7.
    Peck M, Moffat D, Latham B et al (2018) Review of diagnostic error in anatomical pathology and the role and value of second opinions in error prevention. J Clin Pathol 71:995–1000CrossRefGoogle Scholar
  8. 8.
    Printz C (2013) NCI group urges the medical community to address the increasing problem of cancer overdiagnosis and overtreatment. Cancer 119:4213–4214CrossRefGoogle Scholar
  9. 9.
    Randle RW, Bushman NM, Orne J et al (2017) Papillary thyroid cancer: the good and bad of the „good cancer“. Thyroid 27:902–907CrossRefGoogle Scholar
  10. 10.
    Schaeffeler N, Pfeiffer K, Ringwald J et al (2015) Assessing the need for psychooncological support: screening instruments in combination with patients’ subjective evaluation may define psychooncological pathways. Psychooncology 24:1784–1791CrossRefGoogle Scholar
  11. 11.
    Schilhab TSS (2015) Words as cultivators of others minds. Front Psychol.  https://doi.org/10.3389/fpsyg.2015.01690 CrossRefPubMedPubMedCentralGoogle Scholar
  12. 12.
    Schmid KW (2019) Why does a thyroid tumor have to be classified as a carcinoma if it does not biologically behave like cancer? Noninvasive follicular thyroid neoplasm with papillary-like nuclear features as a model. Onkologe 25:580–589CrossRefGoogle Scholar
  13. 13.
    Vrinten C, Mcgregor LM, Heinrich M et al (2017) What do people fear about cancer? A systematic review and meta-synthesis of cancer fears in the general population. Psychooncology 26:1070–1079CrossRefGoogle Scholar

Copyright information

© Springer Medizin Verlag GmbH, ein Teil von Springer Nature 2019

Authors and Affiliations

  1. 1.Klinik für Psychosomatische Medizin und Psychotherapie, Psychoonkologie am Westdeutschen Tumorzentrum, LVR-Klinikum EssenKlinik und Institut der Universität Duisburg EssenEssenDeutschland

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