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Der Orthopäde

, Volume 48, Issue 6, pp 503–507 | Cite as

Der Schiefhals beim Kind

  • M. GötzeEmail author
  • S. Hagmann
Leitthema

Zusammenfassung

Hintergrund

Der Schiefhals ist eine häufige Pathologie beim neugeborenen und älteren Kind. Die Differenzialdiagnosen unterscheiden sich stark in Schwere, der Möglichkeit von Spätfolgen und ihrer Behandlung.

Methodik

Der Artikel gibt einen Überblick über die Differenzialdiagnostik des Schiefhalses beim Kind, die aktuelle Literatur sowie einen Einblick in unseren diagnostischen und therapeutischen Algorithmus.

Ergebnisse

Man unterscheidet angeborene von erworbenen und schmerzhafte von nichtschmerzhaften Schiefhaltungen. In der Regel handelt es sich um einen kongenitalen muskulären Schiefhals, mit einer geschätzten Inzidenz von 0,3–1,9 %. Die wichtigste Differenzialdiagnose des angeborenen muskulären Schiefhalses ist das Klippel-Feil-Syndrom. Erworbene Schiefhaltungen haben zum Teil schwerer wiegende Ursachen und sollten immer abgeklärt werden.

Zusammenfassung

Die Kenntnis der möglichen Ursachen und ihrer Behandlung ist essenziell, um dem betroffenen Kind und seiner Familie adäquat helfen zu können und etwaige Spätfolgen zu verhindern.

Schlüsselwörter

Torticollis Kongenitale Defekte Kopf Klippel-Feil-Syndrom Behandlung 

Abkürzungen

AARD

„Atlantoaxial rotatory displacement“

KiSS

Kopfgelenkinduzierte Symmetriestörung

PFFD

Proximaler fokaler Femurdefekt

SCM

M. sternocleidomastoideus

Torticollis in children

Abstract

Background

Torticollis is a common neck deformity in both newborn and older children. The various causes of the abnormal posturing of the head differ in severity, long-term consequences and their treatment.

Methods

This article gives an overview of the differential diagnoses of torticollis in children and current literature, and provides insight into our diagnostic and therapeutic algorithm.

Results

A distinction is drawn between congenital and acquired deformities and whether or not they are painful. Most commonly, children present with a congenital muscular torticollis, which has an estimated incidence of 0.3 to 1.9%. The main differential diagnosis of congenital muscular torticollis is Klippel-Feil syndrome. Acquired torticollis often has more severe causes and always needs a thorough diagnostic clarification.

Conclusion

The knowledge of possible causes and their treatment is essential to provide adequate care for affected children and their families and to prevent long-term consequences.

Keywords

Cervical dystonia Congenital defects Head Klippel-Feil syndrome Treatment 

Notes

Einhaltung ethischer Richtlinien

Interessenkonflikt

M. Götze und S. Hagmann geben an, dass kein Interessenkonflikt besteht.

Für diesen Beitrag wurden von den Autoren keine Studien an Menschen oder Tieren durchgeführt. Für die aufgeführten Studien gelten die jeweils dort angegebenen ethischen Richtlinien. Für Bildmaterial oder anderweitige Angaben innerhalb des Manuskripts, über die Patienten zu identifizieren sind, liegt von ihnen und/oder ihren gesetzlichen Vertretern eine schriftliche Einwilligung vor.

Literatur

  1. 1.
    Tomczak KK, Rosman NP (2013) Torticollis. J Child Neurol 28(3):365–378.  https://doi.org/10.1177/0883073812469294 CrossRefGoogle Scholar
  2. 2.
    Cheng JC, Wong MW, Tang SP, Chen TM, Shum SL, Wong EM (2001) Clinical determinants of the outcome of manual stretching in the treatment of congenital muscular torticollis in infants. A prospective study of eight hundred and twenty-one cases. J Bone Joint Surg Am 83-A(5):679–687CrossRefGoogle Scholar
  3. 3.
    Engin C, Yavuz SS, Sahin FI (1997) Congenital muscular torticollis: is heredity a possible factor in a family with five torticollis patients in three generations? Plast Reconstr Surg 99(4):1147–1150CrossRefGoogle Scholar
  4. 4.
    Tang S, Liu Z, Quan X, Qin J, Zhang D (1998) Sternocleidomastoid pseudotumor of infants and congenital muscular torticollis: fine-structure research. J Pediatr Orthop 18(2):214–218Google Scholar
  5. 5.
    Davids JR, Wenger DR, Mubarak SJ (1993) Congenital muscular torticollis: sequela of intrauterine or perinatal compartment syndrome. J Pediatr Orthop 13(2):141–147Google Scholar
  6. 6.
    LeBel ME, Gallien R (2005) The surgical treatment of teratologic dislocation of the hip. J Pediatr Orthop B 14(5):331–336CrossRefGoogle Scholar
  7. 7.
    Morrison DL, MacEwen GD (1982) Congenital muscular torticollis: observations regarding clinical findings, associated conditions, and results of treatment. J Pediatr Orthop 2(5):500–505CrossRefGoogle Scholar
  8. 8.
    Dudkiewicz I, Ganel A, Blankstein A (2005) Congenital muscular torticollis in infants: ultrasound-assisted diagnosis and evaluation. J Pediatr Orthop 25(6):812–814CrossRefGoogle Scholar
  9. 9.
    Binder H, Eng GD, Gaiser JF, Koch B (1987) Congenital muscular torticollis: results of conservative management with long-term follow-up in 85 cases. Arch Phys Med Rehabil 68(4):222–225Google Scholar
  10. 10.
    Canale ST, Griffin DW, Hubbard CN (1982) Congenital muscular torticollis. A long-term follow-up. J Bone Joint Surg Am 64(6):810–816CrossRefGoogle Scholar
  11. 11.
    Celayir AC (2000) Congenital muscular torticollis: early and intensive treatment is critical. A prospective study. Pediatr Int 42(5):504–507CrossRefGoogle Scholar
  12. 12.
    Lepetsos P, Anastasopoulos PP, Leonidou A, Kenanidis E, Flieger I, Tsiridis E, Macheras GA, Leonidou O (2017) Surgical management of congenital torticollis in children older than 7 years with an average 10-year follow-up. J Pediatr Orthop B 26(6):580–584.  https://doi.org/10.1097/BPB.0000000000000323 CrossRefGoogle Scholar
  13. 13.
    Daentzer D, Studer D, Wirth CJ (2010) Muscular torticollis. Oper Orthop Traumatol 22(2):177–187.  https://doi.org/10.1007/s00064-010-8081-2 CrossRefGoogle Scholar
  14. 14.
    Schakman O, Gilson H, Thissen JP (2008) Mechanisms of glucocorticoid-induced myopathy. J Endocrinol 197(1):1–10.  https://doi.org/10.1677/JOE-07-0606 CrossRefGoogle Scholar
  15. 15.
    Jiang B, Zu W, Xu J, Xiong Z, Zhang Y, Gao S, Ge S, Zhang L (2018) Botulinum toxin type A relieves sternocleidomastoid muscle fibrosis in congenital muscular torticollis. Int J Biol Macromol 112:1014–1020.  https://doi.org/10.1016/j.ijbiomac.2018.02.077 CrossRefGoogle Scholar
  16. 16.
    Limpaphayom N, Kohan E, Huser A, Michalska-Flynn M, Stewart S, Dobbs MB (2018) Use of combined botulinum toxin and physical therapy for treatment resistant congenital muscular torticollis. J Pediatr Orthop.  https://doi.org/10.1097/BPO.0000000000001302 Google Scholar
  17. 17.
    Oleszek JL, Chang N, Apkon SD, Wilson PE (2005) Botulinum toxin type a in the treatment of children with congenital muscular torticollis. Am J Phys Med Rehabil 84(10):813–816CrossRefGoogle Scholar
  18. 18.
    Cheng JC, Tang SP (1999) Outcome of surgical treatment of congenital muscular torticollis. Clin Orthop Relat Res 362:190–200CrossRefGoogle Scholar
  19. 19.
    Ferkel RD, Westin GW, Dawson EG, Oppenheim WL (1983) Muscular torticollis. A modified surgical approach. J Bone Joint Surg Am 65(7):894–900CrossRefGoogle Scholar
  20. 20.
    Hefti F (2015) Muskulärer Schiefhals. In: Kinderorthopädie in der Praxis, 3. Aufl. Springer, Berlin Heidelberg, S 146–149  https://doi.org/10.1007/978-3-642-44995-6_4 Google Scholar
  21. 21.
    Ippolito E, Tudisco C, Massobrio M (1985) Long-term results of open sternocleidomastoid tenotomy for idiopathic muscular torticollis. J Bone Joint Surg Am 67(1):30–38CrossRefGoogle Scholar
  22. 22.
    Lee EH, Kang YK, Bose K (1986) Surgical correction of muscular torticollis in the older child. J Pediatr Orthop 6(5):585–589CrossRefGoogle Scholar
  23. 23.
    Minamitani K, Inoue A, Okuno T (1990) Results of surgical treatment of muscular torticollis for patients greater than 6 years of age. J Pediatr Orthop 10(6):754–759CrossRefGoogle Scholar
  24. 24.
    Ling CM (1976) The influence of age on the results of open sternomastoid tenotomy in muscular torticollis. Clin Orthop Relat Res 116:142–148Google Scholar
  25. 25.
    Lee JK, Moon HJ, Park MS, Yoo WJ, Choi IH, Cho TJ (2012) Change of craniofacial deformity after sternocleidomastoid muscle release in pediatric patients with congenital muscular torticollis. J Bone Joint Surg Am 94(13):e93.  https://doi.org/10.2106/JBJS.K.01567 CrossRefGoogle Scholar
  26. 26.
    Hensinger RN, Lang JE, MacEwen GD (1974) Klippel-Feil syndrome; a constellation of associated anomalies. J Bone Joint Surg Am 56(6):1246–1253CrossRefGoogle Scholar
  27. 27.
    Happle C, Wetzke M, Hermann EJ, Krauss JK, Hartmann H, Lucke T (2009) ‘Cases against KiSS’: a diagnostic algorithm for children with torticollis. Klin Padiatr 221(7):430–435.  https://doi.org/10.1055/s-0029-1243162 CrossRefGoogle Scholar
  28. 28.
    Brand PL, Engelbert RH, Helders PJ, Offringa M (2005) Systematic review of the effects of therapy in infants with the KISS-syndrome (kinetic imbalance due to suboccipital strain). Ned Tijdschr Geneeskd 149(13):703–707Google Scholar
  29. 29.
    Vohra S, Johnston BC, Cramer K, Humphreys K (2007) Adverse events associated with pediatric spinal manipulation: a systematic review. Pediatr Electron Pages 119(1):e275–e283.  https://doi.org/10.1542/peds.2006-1392 Google Scholar
  30. 30.
    Stücker R (2009) Plagiocephaly associated with infant asymmetry. Z Orthop Unfall 147(4):503–510.  https://doi.org/10.1055/s-0029-1185922 (quiz 511–502)CrossRefGoogle Scholar
  31. 31.
    Fernandez Cornejo VJ, Martinez-Lage JF, Piqueras C, Gelabert A, Poza M (2003) Inflammatory atlanto-axial subluxation (Grisel’s syndrome) in children: clinical diagnosis and management. Childs Nerv Syst 19(5–6):342–347.  https://doi.org/10.1007/s00381-003-0749-6 CrossRefGoogle Scholar
  32. 32.
    Dushnicky MJ, Okura H, Shroff M, Laxer RM, Kulkarni AV (2019) Pediatric idiopathic intervertebral disc calcification: single-center series and review of the literature. J Pediatr 206:212–216.  https://doi.org/10.1016/j.jpeds.2018.10.058 CrossRefGoogle Scholar
  33. 33.
    Moore DM, Rizzolo D (2018) Sandifer syndrome. JAAPA.  https://doi.org/10.1097/01.JAA.0000531044.72598.26 Google Scholar

Copyright information

© Springer Medizin Verlag GmbH, ein Teil von Springer Nature 2019

Authors and Affiliations

  1. 1.Klinik für Orthopädie & Unfallchirurgie, Sektion Kinderorthopädie, Neuroorthopädie & FußchirurgieUniversitätsklinikum HeidelbergHeidelbergDeutschland

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