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Der Radiologe

, Volume 59, Issue 2, pp 146–153 | Cite as

Radiologische Abklärung des akuten Abdomens im Kindesalter

  • P. C. Krüger
  • H. J. MentzelEmail author
Leitthema
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Zusammenfassung

Klinisches/methodisches Problem

Das akute, nichttraumatische Abdomen stellt einen der häufigsten Gründe für eine ärztliche Vorstellung im Kindesalter dar. Wichtig für die richtige Differenzialdiagnose und Therapie ist die Kenntnis der unterschiedlichen Erkrankungen, welche eine deutliche Altersabhängigkeit aufweisen.

Radiologische Standardverfahren

Das radiologische Standardverfahren ist der Ultraschall. Röntgen sollte nur im akuten Notfall, u. a. zum Ausschluss einer Perforation, eingesetzt werden.

Methodische Innovationen

Die Sonographie wird ergänzt durch kontrastverstärkten Ultraschall (CEUS) und die Elastographie.

Leistungsfähigkeit

Die MRT zeigt eine zunehmende Relevanz insbesondere im Bereich der Differenzialdiagnostik bei sonographisch unklaren Befunden.

Empfehlung für die Praxis

Primäre Bildgebungsmodalität des kindlichen Abdomens ist der Ultraschall. MR-Schnittbildgebung sollte nur bei unklaren Sonographiebefunden zum Einsatz kommen.

Schlüsselwörter

Akute Bauchschmerzen Pädiatrische Diagnostik Ultraschall Differenzialdiagnose Appendizitis Invagination 

Radiological evaluation of acute abdomen in children

Abstract

Clinical/methodical issue

Acute, non-traumatic abdominal pain is one of the main reasons for medical consultation in pediatric patients. Knowledge of different diseases and their age dependence is essential for correct diagnosis and treatment.

Standard radiological methods

Ultrasonography is the imaging method of choice. X‑ray is only used in case of emergency, e. g., suspected perforation.

Methodical innovations

Contrast-enhanced ultrasonography (CEUS) and elastography complement ultrasonography.

Performance

Magnetic resonance imaging is of increasing relevance for differential diagnosis of unclear sonographic results.

Practical recommendations

The primary imaging modality in pediatric patients is ultrasonography. Cross-sectional imaging should only be used in cases of unclear sonographic findings.

Keywords

Acute abdominal pain Pediatric diagnostics Ultrasonography Differential diagnosis Appendicitis Invagination 

Notes

Einhaltung ethischer Richtlinien

Interessenkonflikt

P.C. Krüger und H.J. Mentzel geben an, dass kein Interessenkonflikt besteht.

Dieser Beitrag beinhaltet keine von den Autoren durchgeführten Studien an Menschen oder Tieren.

Literatur

  1. 1.
    Alfonzo MJ, Baum CR (2016) Magnetic foreign body Ingestions. Pediatr Emerg Care 32:698–702CrossRefGoogle Scholar
  2. 2.
    Avery LL, Scheinfeld MH (2013) Imaging of penile and scrotal emergencies. Radiographics 33:721–740CrossRefGoogle Scholar
  3. 3.
    Best KE, Tennant PW, Addor MC et al (2012) Epidemiology of small intestinal atresia in Europe: a register-based study. Arch Dis Child Fetal Neonatal Ed 97:F353–358CrossRefGoogle Scholar
  4. 4.
    Chang HC, Bhatt S, Dogra VS (2008) Pearls and pitfalls in diagnosis of ovarian torsion. Radiographics 28:1355–1368CrossRefGoogle Scholar
  5. 5.
    Dufour D, Delaet MH, Dassonville M et al (1992) Midgut malrotation, the reliability of sonographic diagnosis. Pediatr Radiol 22:21–23CrossRefGoogle Scholar
  6. 6.
    El-Gohary Y, Abdelhafeez A, Paton E et al (2018) Pyloric stenosis: an enigma more than a century after the first successful treatment. Pediatr Surg Int 34:21–27CrossRefGoogle Scholar
  7. 7.
    Green R, Bulloch B, Kabani A et al (2005) Early analgesia for children with acute abdominal pain. Pediatrics 116:978–983CrossRefGoogle Scholar
  8. 8.
    Hijaz NM, Friesen CA (2017) Managing acute abdominal pain in pediatric patients: current perspectives. Pediatric Health Med Ther 8:83–91CrossRefGoogle Scholar
  9. 9.
    Hormann M, Scharitzer M, Puig S (2002) Acute abdomen in the child. Radiologe 42:162–170CrossRefGoogle Scholar
  10. 10.
    Khong PL, Peh WC, Lam CH et al (2000) Ultrasound-guided hydrostatic reduction of childhood intussusception: technique and demonstration. Radiographics 20:E1CrossRefGoogle Scholar
  11. 11.
    Lameris W, Van Randen A, Van Es HW et al (2009) Imaging strategies for detection of urgent conditions in patients with acute abdominal pain: diagnostic accuracy study. BMJ 338:b2431CrossRefGoogle Scholar
  12. 12.
    Liang T, Metcalfe P, Sevcik W et al (2013) Retrospective review of diagnosis and treatment in children presenting to the pediatric department with acute scrotum. AJR Am J Roentgenol 200:W444–449CrossRefGoogle Scholar
  13. 13.
    Mang T, Scharitzer M (2018) Imaging of gastrointestinal inflammation : Characteristic patterns and signs. Radiologe 58:281–291PubMedGoogle Scholar
  14. 14.
    Miele V, Piccolo CL, Galluzzo M et al (2016) Contrast-enhanced ultrasound (CEUS) in blunt abdominal trauma. Br J Radiol 89:20150823CrossRefGoogle Scholar
  15. 15.
    Moore MM, Kulaylat AN, Hollenbeak CS et al (2016) Magnetic resonance imaging in pediatric appendicitis: a systematic review. Pediatr Radiol 46:928–939CrossRefGoogle Scholar
  16. 16.
    Müller MJ, Paul T, Seeliger S (2016) Necrotizing enterocolitis in premature infants and newborns. J Neonatal Perinatal Med 9:233–242CrossRefGoogle Scholar
  17. 17.
    Pugmire BS, Lim R, Avery LL (2015) Review of ingested and aspirated foreign bodies in children and their clinical significance for radiologists. Radiographics 35:1528–1538CrossRefGoogle Scholar
  18. 18.
    Puylaert JB (1986) Acute appendicitis: US evaluation using graded compression. Radiology 158:355–360CrossRefGoogle Scholar
  19. 19.
    Puylaert JB (1986) Mesenteric adenitis and acute terminal ileitis: US evaluation using graded compression. Radiology 161:691–695CrossRefGoogle Scholar
  20. 20.
    Staatz G, Alzen G, Heimann G (1998) Intestinal infection, the most frequent cause of invagination in childhood: results of a 10-year clinical study. Klin Padiatr 210:61–64CrossRefGoogle Scholar
  21. 21.
    Swischuk LE (2005) Emergency pediatric imaging: changes over the years. Part II. Emerg Radiol 11:253–261CrossRefGoogle Scholar
  22. 22.
    Wunsch R, Wunsch C (2014) Imaging of acute abdomen in childhood and adolescence. Radiologe 54:923–934 (quiz 935–926)CrossRefGoogle Scholar
  23. 23.
    Wunsch R, Zieger B, Darge K et al (1999) Foreign body ingestion. Radiologe 39:472–477CrossRefGoogle Scholar
  24. 24.
    Staatz et al (2010) Differentialdiagnostik des akuten Abdomens. Radiol Up2date 10(2):103–118.  https://doi.org/10.1055/s-0029-1244155

Copyright information

© Springer Medizin Verlag GmbH, ein Teil von Springer Nature 2018

Authors and Affiliations

  1. 1.Sektion Pädiatrische Radiologie, Institut für Diagnostische und Interventionelle RadiologieUniversitätsklinikum JenaJenaDeutschland

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