Advertisement

HNO

pp 1–8 | Cite as

Die obere Atemwegsstimulation bei obstruktiver Schlafapnoe – Kann die radiologische Lage des Stimulation-Cuff die Zungenbewegung vorhersagen?

  • A. SteffenEmail author
  • A. S. Wozny
  • I. R. König
  • J.-P. Goltz
  • B. Wollenberg
  • K. Hasselbacher
Originalien
  • 13 Downloads

Zusammenfassung

Einleitung

Zungenbewegungsmuster (ZBM) können die Ergebnisse der oberen Atemwegsstimulation (UAS) bei der Behandlung der obstruktiven Schlafapnoe (OSA) beeinflussen. Üblicherweise wird nach der Implantation eine Lagekontrolle mithilfe des konventionellen Röntgens durchgeführt. Wir erstellten ein mehrdimensionales Röntgenbeurteilungssystem und untersuchten, ob sich zwischen diesen Lagebeurteilungen und den ZBM ein Jahr nach der Implantation Verknüpfungen herleiten lassen.

Material und Methode

Die Studie zu den ZBM und der Röntgenbeurteilung erfolgte an einer deutschen HNO-Klinik als Implantationszentrum. Die ZBM wurden unter bipolarer Elektrodenkonfiguration beurteilt und entsprechend der gängigen Literatur in eine linksseitige (LP), rechtsseitige (RP), bilaterale Protrusion (BP) oder als Mischaktivierung (MA) kategorisiert. In 5 Dimensionen erfolgte die Röntgenbeurteilung: relative Cuff-Lage im Verhältnis zu Mandibula und Hyoid sowie in ihrer Steilheit im seitlichen Bild sowie die Cuff-Lage anhand der einzelnen Elektroden und zum Stimulationskabel im anterior-posterioren Bild. Diese Analyse wurde durch 3 Rater mit unterschiedlicher medizinischer Ausbildung und Kenntnis hinsichtlich der ZBM durchgeführt.

Ergebnisse

Ein Jahr nach der Implantation war bei etwa 60 % der Patienten der Apnoe-Hypopnoe-Index unter 15/h gesunken. Die häufigsten ZBM waren BP und RP (82,9 %). Die Interrater-Variabilität war bis auf eine Kategorie gut. Bis auf die Korrelation zwischen einem günstigen ZBM und der Cuff-Lage hinsichtlich der lateralen Position des Stimulationskabels ergaben sich keine relevanten Zusammenhänge.

Schlussfolgerung

Trotz der guten Interrater-Variabilität und einfachen Anwendbarkeit des vorgeschlagenen Röntgenbeurteilungssystems ließen sich keine Zusammenhänge erkennen, die ein ZBM und somit einen möglichen aufwendigen Einstellungsverlauf vorhersagen könnten. Möglicherweise sollte bei der Implantation auf eine Drehung des Cuff geachtet werden, mit lateraler Lage des Stimulationskabels.

Schlüsselwörter

Hypoglossus-Nervstimulation CPAP-Intoleranz Beurteilungssystem Interratervariabilität Zungenprotrusion 

Upper Airway Stimulation for obstructive sleep apnea—Can radiological position monitoring predict tongue motion one year after implantation? German version

Abstract

Background

Tongue motion patterns (TMP) can influence the outcome of upper airway stimulation (UAS) in the treatment of obstructive sleep apnea (OSA). As a postoperative control the cuff position of the stimulation lead is monitored via X‑ray imaging. A multidimensional X‑ray assessment system was established and the association between these positional assessments and TMP was investigated 1 year after implantation.

Material and methods

The study on TMP and the X‑ray assessments were carried out at a German ear nose and throat clinic as an implantation center. The TMPs were assessed under bipolar electrode configuration and were categorized according to the currently available literature as right-sided protrusion (RP), left-sided protrusion (LP), bilateral protrusion (BP) and mixed activation (MA). The X‑ray assessment was carried out in five dimensions: the position relative to the mandible and hyoid, cuff steepness in the lateral view of the neck, the cuff position based on the single electrode and the lead connection to the cuff in the anterior-posterior view. The analyses were performed by three raters with different medical backgrounds and knowledge regarding TMP.

Results

In approximately 60% of the patients the apnea-hypopnea index was reduced to below 15/h, 1 year after implantation. The most common TMPs were RP and BP (82.9%). The interrater variability of the X‑ray assessment was good except for one category. Furthermore, no relevant associations were found apart from the correlation between a favorable TMP and the cuff position with respect to the lateral position of the stimulation cable.

Conclusion

Despite good interrater variability and convenient usage of the suggested X‑ray assessment system, this approach did not enable the identification of any associations, by which a TM and therefore a possible straightforward or complicated treatment pathway could be predicted. Attention should possibly be paid to a rotation of the cuff during implantation with a lateral position of the stimulation lead.

Keywords

Hypoglossus nerve stimulation PAP failure Rating system Interrater variability Tongue protrusion 

Notes

Danksagung

Wir bedanken uns ausdrücklich für die tiefe inhaltliche Diskussion mit Quan Ni, PhD, Fa. Inspire Medical.

Einhaltung ethischer Richtlinien

Interessenkonflikt

A. Steffen erhielt Studienfördergelder sowie Vortragshonorare und Reisekostenunterstützung für eingeladene Vorträge von Fa. Inspire Medical, Inc. K. Hasselbacher erhielt Reisekostenunterstützung von Fa. Inspire Medical, Inc. A.S. Wozny, I.R. König, J.-P. Goltz und B. Wollenberg geben an, dass kein Interessenkonflikt besteht.

Die zuständige Ethikkommission erteilte für diese retrospektive Datenanalyse ihre Erlaubnis (AZ 17-300A).

Literatur

  1. 1.
    Heiser C, Maurer JT, Hofauer B, Sommer JU, Seitz A, Steffen A (2017) Outcomes of upper airway stimulation for obstructive sleep apnea in a multicenter German postmarket study. Otolaryngol Head Neck Surg 156(2):378–384CrossRefGoogle Scholar
  2. 2.
    Heiser C, Steffen A, Boon M, Hofauer B, Doghramji K, Maurer JT, Sommer UJ, Soose R, Strollo PJ Jr, Schwab R, Thaler E, Withrow K, Kominsky A, Larsen C, Kezirian EJ, Hsia J, Chia S, Harwick J, Strohl K, Mehra R, Adhere Registry Investigators (2018) Post-approval upper airway stimulation predictors of treatment efficacy in the adhere registry. Eur Respir J.  https://doi.org/10.1183/13993003.01405-2018 CrossRefGoogle Scholar
  3. 3.
    Steffen A, Sommer JU, Hofauer B, Maurer JT, Hasselbacher K, Heiser C (2018) Outcome after one year of upper airway stimulation for obstructive sleep apnea in a multicenter German post-market study. Laryngoscope 128:509–515CrossRefGoogle Scholar
  4. 4.
    Strollo PJ Jr, Soose RJ, Maurer JT, de Vries N, Cornelius J, Froymovich O, Hanson RD, Padhya TA, Steward DL, Gillespie MB, Woodson BT, STAR Trial Group (2014) Upper-airway stimulation for obstructive sleep apnea. N Engl J Med 370:139–149CrossRefGoogle Scholar
  5. 5.
    Woodson BT, Strohl KP, Soose RJ, Gillespie MB, Maurer JT, de Vries N, Padhya TA, Badr MS, Lin HS, Vanderveken OM, Mickelson S, Strollo PJ Jr. (2018) Upper airway stimulation for obstructive sleep apnea: 5‑year outcomes. Otolaryngol Head Neck Surg 159:194–202CrossRefGoogle Scholar
  6. 6.
    Heiser C, Hofauer B, Lozier L, Woodson BT, Stark T (2016) Nerve monitoring-guided selective hypoglossal nerve stimulation in obstructive sleep apnea patients. Laryngoscope 126:2852–2858CrossRefGoogle Scholar
  7. 7.
    Heiser C, Knopf A, Hofauer B (2017) Surgical anatomy of the hypoglossal nerve: A new classification system for selective upper airway stimulation. Head Neck 39:2371–2380CrossRefGoogle Scholar
  8. 8.
    Heiser C, Thaler E, Boon M, Soose RJ, Woodson BT (2016) Updates of operative techniques for upper airway stimulation. Laryngoscope 126(Suppl 7):S12–S16CrossRefGoogle Scholar
  9. 9.
    Heiser C, Edenharter G, Bas M, Wirth M, Hofauer B (2017) Palatoglossus coupling in selective upper airway stimulation. Laryngoscope 127:E378–E383CrossRefGoogle Scholar
  10. 10.
    Safiruddin F, Vanderveken OM, de Vries N, Maurer JT, Lee K, Ni Q, Strohl KP (2015) Effect of upper-airway stimulation for obstructive sleep apnoea on airway dimensions. Eur Respir J 45:129–138CrossRefGoogle Scholar
  11. 11.
    Steffen A, Kilic A, König IR, Suurna MV, Hofauer B, Heiser C (2018) Tongue motion variability with changes of upper airway stimulation electrode configuration and effects on treatment outcomes. Laryngoscope 128:1970–1976CrossRefGoogle Scholar
  12. 12.
    Heiser C, Maurer JT, Steffen A (2016) Functional outcome of tongue motions with selective hypoglossal nerve stimulation in patients with obstructive sleep apnea. Sleep Breath 20:553–560CrossRefGoogle Scholar
  13. 13.
    R Core Team (2017) R: A Language and Environment for Statistical Computing. R Foundation for Statistical Computing, Vienna, Austria. https://www.R-project.org Google Scholar
  14. 14.
    Steffen A (2018) What makes the responder to upper airway stimulation in obstructive sleep apnea patients with positive airway pressure failure? J Thorac Dis 10:S3131–S3134CrossRefGoogle Scholar
  15. 15.
    Schwab RJ, Wang SH, Verbraecken J, Vanderveken OM, Van de Heyning P, Vos WG, DeBacker JW, Keenan BT, Ni DeBacker, Ni DeBacker (2018) Anatomic predictors of response and mechanism of action of upper airway stimulation therapy in patients with obstructive sleep apnea. Sleep 41(4):1.  https://doi.org/10.1093/sleep/zsy021 CrossRefGoogle Scholar

Copyright information

© Springer Medizin Verlag GmbH, ein Teil von Springer Nature 2019

Authors and Affiliations

  • A. Steffen
    • 1
    Email author
  • A. S. Wozny
    • 1
  • I. R. König
    • 2
  • J.-P. Goltz
    • 3
  • B. Wollenberg
    • 1
  • K. Hasselbacher
    • 1
  1. 1.Klinik für Hals-Nasen- und OhrenheilkundeUniversitätsklinikum Schleswig-Holstein, Universität zu LübeckLübeckDeutschland
  2. 2.Institut für Medizinische Biometrie und StatistikUniversität zu LübeckLübeckDeutschland
  3. 3.Klinik für Radiologie und NuklearmedizinUniversitätsklinikum Schleswig-Holstein, Universität zu LübeckLübeckDeutschland

Personalised recommendations