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Der Chirurg

, Volume 90, Issue 2, pp 110–116 | Cite as

Kardiales Pumpversagen: Herzunterstützungssysteme und Herztransplantation

Eine Übersicht aktueller chirurgischer Innovationen
  • S. V. RojasEmail author
  • A. Haverich
Leitthema
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Zusammenfassung

Hintergrund

Die terminale Herzinsuffizienz stellt eine der Haupttodesursachen in Deutschland dar. Auch heutzutage gilt die Herztransplantation als Goldstandard zur Behandlung der terminalen Herzinsuffizienz. Es besteht jedoch eine Diskrepanz zwischen Patienten auf der Warteliste und durchgeführten Transplantationen. Als Alternative haben die Herzunterstützungssysteme einen wichtigen Stellenwert erreicht, die Therapie ist jedoch mit Herausforderungen verbunden. Neue Systeme, aber auch innovative chirurgische Techniken tragen dazu bei, Sicherheit und Effektivität der Therapie zu verbessern.

Ziel der Arbeit

Erstellung einer Übersicht aktueller chirurgischer Innovationen in den Bereichen Herztransplantation und mechanischer Kreislaufunterstützung.

Material und Methoden

Es wurde eine Medline-Recherche zu den o. g. Themenbereichen durchgeführt.

Ergebnisse und Diskussion

Nicht nur die Anzahl der durchgeführten Herztransplantationen hat sich verändert, auch das Patientenkollektiv: Während in den Pionierzeiten der Transplantation der typische Kandidat deutlich jünger und nicht voroperiert war und ein geringeres Maß an Komorbidität zeigte, ist der heutige Patient auf der Warteliste älter, mit einem Herzunterstützungssystem versorgt und hat ein erhöhtes Risikoprofil. Moderne Methoden der Organkonservierung ermöglichen längere Transport- und Operationszeiten sowie eine bessere Beurteilung der Transplantatfunktion und Perspektiven zur Transplantatoptimierung. Im Bereich der Herzunterstützungssysteme scheint nun endlich durch die neuen Geräte ein deutlicher Fortschritt bezüglich der Reduktion der Schlaganfallrate erreicht zu werden. Aus chirurgischer Perspektive haben sich an zahlreichen Zentren weniger invasive Operationstechniken mit vielversprechenden Erstergebnissen etabliert.

Schlüsselwörter

Herztransplantation Linksherzunterstützungssysteme Ex-vivo-Perfusion Herzinsuffizienz Operationstechnik 

Heart failure: ventricular assist devices and cardiac transplantation

A review of current surgical innovations

Abstract

Background

End-stage heart failure is one of the leading causes of death in Germany. Cardiac transplantation is still considered the gold standard for the treatment of terminal heart failure; however, there is a discrepancy between patients on the waiting list and yearly performed transplantations. As an alternative, ventricular assist devices have achieved a high level of importance but treatment is still associated with challenges. Novel systems as well as innovative surgical techniques contribute to improving the safety and effectiveness of the treatment.

Objective

To generate an overview of current surgical innovations in cardiac transplantation and mechanical circulatory support.

Material and methods

A Medline search was conducted regarding innovations in cardiac transplantation and mechanical circulatory support.

Results and conclusion

Not only the number of yearly performed cardiac transplantations has changed but also recipient profiles. While in the pioneering era of transplantation the typical candidate was young, not previously operated on and with lower levels of comorbidities, today’s patients are significantly older, have been fitted with ventricular assist devices and have increased operative risk profiles. Modern methods of organ preservation enable longer transportation and operation times as well as an improved assessment of graft function and perspectives for graft optimization in the future. In the area of ventricular assist devices, advances in the reduction of the stroke rate seem to have been achieved by the latest generation devices. From a surgical perspective, less invasive surgical techniques with promising initial results have been established at numerous centers.

Keywords

Cardiac transplantation Ventricular assist devices Ex vivo perfusion Heart failure Surgical procedures, operative 

Notes

Einhaltung ethischer Richtlinien

Interessenkonflikt

S.V. Rojas und A. Haverich geben an, dass kein Interessenkonflikt besteht.

Dieser Beitrag beinhaltet keine von den Autoren durchgeführten Studien an Menschen oder Tieren.

Literatur

  1. 1.
    Barnard CN (1967) The operation. A human cardiac transplant: an interim report of a successful operation performed at Groote Schuur Hospital, Cape Town. S Afr Med J 41:1271–1274PubMedGoogle Scholar
  2. 2.
    Boucek MM, Mashburn C, Dunn SM et al (2008) Pediatric heart transplantation after declaration of cardiocirculatory death. N Engl J Med 359:709–714.  https://doi.org/10.1056/NEJMoa0800660 CrossRefPubMedGoogle Scholar
  3. 3.
    Cheung A, Lamarche Y, Kaan A et al (2011) Off-pump implantation of the heartware HVAD left ventricular assist device through minimally invasive incisions. Ann Thorac Surg 91:1294–1296.  https://doi.org/10.1016/j.athoracsur.2010.08.031 CrossRefPubMedGoogle Scholar
  4. 4.
    Colvin M, Smith JM, Hadley N et al (2018) OPTN/SRTR 2016 annual data report: heart. Am J Transplant 18(Suppl 1):291–362.  https://doi.org/10.1111/ajt.14561 CrossRefPubMedGoogle Scholar
  5. 5.
    Dalle Ave AL, Shaw DM, Gardiner D (2016) Extracorporeal membrane oxygenation (ECMO) assisted cardiopulmonary resuscitation or uncontrolled donation after the circulatory determination of death following out-of-hospital refractory cardiac arrest-An ethical analysis of an unresolved clinical dilemma. Resuscitation 108:87–94.  https://doi.org/10.1016/j.resuscitation.2016.07.003 CrossRefPubMedGoogle Scholar
  6. 6.
    Fang JC (2009) Rise of the machines—left ventricular assist devices as permanent therapy for advanced heart failure. N Engl J Med 361:2282–2285.  https://doi.org/10.1056/NEJMe0910394 CrossRefPubMedGoogle Scholar
  7. 7.
    Garcia-Saez D, Zych B, Sabashnikov A et al (2014) Evaluation of the organ care system in heart transplantation with an adverse donor/recipient profile. Ann Thorac Surg 98:2099–2105.  https://doi.org/10.1016/j.athoracsur.2014.06.098 (discussion 2105–6)CrossRefPubMedGoogle Scholar
  8. 8.
    González-Vílchez F, Gómez-Bueno M, Almenar L et al (2014) Registro Español de Trasplante Cardiaco. XXV Informe Oficial de la Sección de Insuficiencia Cardiaca y Trasplante Cardiaco de la Sociedad Española de Cardiología (1984–2013). Rev Esp Cardiol 67:1039–1051.  https://doi.org/10.1016/j.recesp.2014.09.004 CrossRefPubMedGoogle Scholar
  9. 9.
    Haberl T, Riebandt J, Mahr S et al (2014) Viennese approach to minimize the invasiveness of ventricular assist device implantation. Eur J Cardiothorac Surg 46:991–996.  https://doi.org/10.1093/ejcts/ezu051 (discussion 996)CrossRefPubMedGoogle Scholar
  10. 10.
    Hasan R, Ela AAE, Goldstein D (2017) Innovations in cardiac transplantation. Curr Opin Cardiol.  https://doi.org/10.1097/HCO.0000000000000392 CrossRefPubMedGoogle Scholar
  11. 11.
    Iyer A, Gao L, Doyle A et al (2015) Normothermic ex vivo perfusion provides superior organ preservation and enables viability assessment of hearts from DCD donors. Am J Transplant 15:371–380.  https://doi.org/10.1111/ajt.12994 CrossRefPubMedGoogle Scholar
  12. 12.
    Kirklin JK, Naftel DC, Pagani FD et al (2014) Sixth INTERMACS annual report_ A 10,000-patient database. J Heart Lung Transplant 33:555–564.  https://doi.org/10.1016/j.healun.2014.04.010 CrossRefPubMedGoogle Scholar
  13. 13.
    Kirklin JK, Naftel DC, Pagani FD et al (2015) Seventh INTERMACS annual report: 15,000 patients and counting. J Heart Lung Transpl 34:1495–1504.  https://doi.org/10.1016/j.healun.2015.10.003 CrossRefGoogle Scholar
  14. 14.
    Lund LH, Edwards LB, Kucheryavaya AY et al (2015) The Registry of the International Society for Heart and Lung Transplantation: Thirty-second Official Adult Heart Transplantation Report—2015; Focus Theme: Early Graft Failure. J Heart Lung Transplant 34:1244–1254.  https://doi.org/10.1016/j.healun.2015.08.003 CrossRefPubMedGoogle Scholar
  15. 15.
    Maltais S, Davis ME, Haglund N (2014) Minimally invasive and alternative approaches for long-term LVAD placement: the Vanderbilt strategy. Ann Cardiothorac Surg 3:563–569.  https://doi.org/10.3978/j.issn.2225-319X.2014.10.02 CrossRefPubMedPubMedCentralGoogle Scholar
  16. 16.
    Mehra MR, Goldstein DJ, Uriel N et al (2018) Two-year outcomes with a magnetically levitated cardiac pump in heart failure. N Engl J Med 378:1386–1395.  https://doi.org/10.1056/NEJMoa1800866 CrossRefPubMedGoogle Scholar
  17. 17.
    Messer SJ, Axell RG, Colah S et al (2016) Functional assessment and transplantation of the donor heart after circulatory death. J Heart Lung Transplant 35:1443–1452.  https://doi.org/10.1016/j.healun.2016.07.004 CrossRefPubMedGoogle Scholar
  18. 18.
    Netuka I, Sood P, Pya Y et al (2015) Fully magnetically levitated left ventricular assist system for treating advanced HF: a multicenter study. J Am Coll Cardiol 66:2579–2589.  https://doi.org/10.1016/j.jacc.2015.09.083 CrossRefPubMedGoogle Scholar
  19. 19.
    Page A, Messer S, Large SR (2018) Heart transplantation from donation after circulatory determined death. Ann Cardiothorac Surg 7:75–81.  https://doi.org/10.21037/acs.2018.01.08 CrossRefPubMedPubMedCentralGoogle Scholar
  20. 20.
    Popov AF, Hosseini MT, Zych B et al (2012) HeartWare left ventricular assist device implantation through bilateral anterior thoracotomy. Ann Thorac Surg 93:674–676.  https://doi.org/10.1016/j.athoracsur.2011.09.055 CrossRefPubMedGoogle Scholar
  21. 21.
    Riebandt J, Wiedemann D, Simon P et al (2018) Use of the novel surgical enhancement tools for less invasive abbott heartmate 3 implantation. Ann Thorac Surg 106:e209–e210.  https://doi.org/10.1016/j.athoracsur.2018.04.024 CrossRefPubMedGoogle Scholar
  22. 22.
    Rojas SV, Hanke JS, Avsar M et al (2018) Left ventricular assist device therapy for destination therapy: is less invasive surgery a safe alternative? Rev Esp Cardiol 71:13–17.  https://doi.org/10.1016/j.rec.2017.03.023 CrossRefPubMedGoogle Scholar
  23. 23.
    Rojas SV, Hanke JS, Haverich A, Schmitto JD (2016) Chronic ventricular assist device support: surgical innovation. Curr Opin Cardiol 31:308–312.  https://doi.org/10.1097/HCO.0000000000000290 CrossRefPubMedGoogle Scholar
  24. 24.
    Rose EA, Gelijns AC, Moskowitz AJ et al (2001) Long-term use of a left ventricular assist device for end-stage heart failure. N Engl J Med 345:1435–1443.  https://doi.org/10.1056/NEJMoa012175 CrossRefPubMedGoogle Scholar
  25. 25.
    Schmitto JD, Hanke JS, Rojas SV et al (2015) First implantation in man of a new magnetically levitated left ventricular assist device (HeartMate III). J Heart Lung Transplant 34:858–860.  https://doi.org/10.1016/j.healun.2015.03.001 CrossRefPubMedGoogle Scholar
  26. 26.
    Schmitto JD, Molitoris U, Haverich A, Strueber M (2012) Implantation of a centrifugal pump as a left ventricular assist device through a novel, minimized approach: upper hemisternotomy combined with anterolateral thoracotomy. J Thorac Cardiovasc Surg 143:511–513.  https://doi.org/10.1016/j.jtcvs.2011.07.046 CrossRefPubMedGoogle Scholar
  27. 27.
    Strueber M, Meyer AL, Feussner M et al (2014) A minimally invasive off-pump implantation technique for continuous-flow left ventricular assist devices: early experience. J Heart Lung Transplant 33:851–856.  https://doi.org/10.1016/j.healun.2014.05.016 CrossRefPubMedGoogle Scholar
  28. 28.
    Takeda K, Takayama H, Kalesan B et al (2015) Outcome of cardiac transplantation in patients requiring prolonged continuous-flow left ventricular assist device support. J Heart Lung Transplant 34:89–99.  https://doi.org/10.1016/j.healun.2014.09.007 CrossRefPubMedGoogle Scholar
  29. 29.
    Uriel N, Drakos SG (2015) Spotlight on new therapies in heart failure. Curr Opin Cardiol 30:246–249.  https://doi.org/10.1097/HCO.0000000000000170 CrossRefPubMedGoogle Scholar
  30. 30.
    West LJ, Pollock-Barziv SM, Dipchand AI et al (2001) ABO-incompatible heart transplantation in infants. N Engl J Med 344:793–800.  https://doi.org/10.1056/NEJM200103153441102 CrossRefPubMedGoogle Scholar

Copyright information

© Springer Medizin Verlag GmbH, ein Teil von Springer Nature 2019

Authors and Affiliations

  1. 1.Klinik für Herz‑, Thorax‑, Transplantations- und GefäßchirurgieMedizinische Hochschule HannoverHannoverDeutschland

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