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Vergleich von sublingualer und intravenöser Gabe von Lorazepam bei psychiatrischen Notfällen im Notarztdienst

  • D. Schwerthöffer
  • F.-G. Pajonk
Originalien
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Zusammenfassung

Hintergrund

Psychiatrische Notfälle mit Erregungszuständen sind einer der häufigsten Gründe für Notarzteinsätze. Im Rahmen der initialen Pharmakotherapie werden dabei häufig Benzodiazepine (BZD) verwendet. Obwohl Lorazepam unter den BZD über besonders günstige klinische und pharmakologische Eigenschaften verfügt, wird es im Notarztdienst kaum eingesetzt. Die sublinguale Darreichungsform von Lorazepam bietet zahlreiche Vorteile gegenüber der i.v.-Applikation.

Material und Methoden

In einer 18-monatigen Interventionsstudie wurden Wirksamkeit, Wirkeintritt und Verträglichkeit der sublingualen Gabe von Lorazepam mit der i.v.-Gabe von Lorazepam bei Notarzteinsätzen aufgrund von Erregungszuständen verglichen. Die Zuordnung zu den beiden Interventionsgruppen erfolgte nach einem Zeitkriterium. Wirksamkeit, Wirkeintritt und Verträglichkeit wurden durch zahlreiche psychometrische Testverfahren gemessen.

Ergebnisse

Es nahmen 37 Patienten an der Untersuchung teil (sublingual: n = 22, i.v.: n = 15). Lorazepam ist gut geeignet zur medikamentösen Behandlung eines Erregungszustands. Die sublinguale Gabe von Lorazepam scheint der i.v.-Gabe bei dieser Indikation hinsichtlich Wirksamkeit und Verträglichkeit gleichwertig zu sein.

Schlussfolgerung

Die sublinguale Gabe von Lorazepam ist geeignet zur Behandlung von Erregungszuständen im Notarztdienst.

Schlüsselwörter

Lorazepam Benzodiazepine Erregungszustand Psychiatrischer Notfall Sublingual 

Comparison of sublingual and intravenous administration of lorazepam in psychiatric emergencies in emergency medical services

Abstract

Background

Agitation is a frequent reason for emergency physician calls in psychiatric emergencies in the German preclinical emergency medical system. Benzodiazepines have proven to be effective in treating acute agitation. Although lorazepam has beneficial clinical and pharmacological properties it is hardly used by emergency physicians. The sublingual administration of lorazepam has many advantages compared to intravenous administration.

Material and methods

In an interventional trial lasting 18 months the efficacy, tolerance and onset of effects of sublingual and intravenous lorazepam in patients with agitation states in emergency duties were compared. The randomization to the intervention groups was subject to a time criterion. The sublingual administration of lorazepam over a period of 9 months was followed by an intravenous administration over the same period of time. The psychometric scales used were: PANSS-EC, CGI, CGI-Change, agitation-calmness evaluation scale, visual analog scale and sedation scale. Response to the intervention was defined by a 40% reduction on the PANSS-EC scale.

Results

A total of 37 individuals participated in the study (sublingual: n = 22, intravenous: n = 15). Lorazepam was effective in treating acute agitation. The effectiveness and tolerance of sublingual and intravenous lorazepam administration seems to be comparable.

Conclusion

Sublingual administration of lorazepam is effective for treating acute agitation in emergency medical services.

Keywords

Lorazepam Benzodiazepines Agitation Psychiatric emergency Sublingual 

Notes

Einhaltung ethischer Richtlinien

Interessenkonflikt

D. Schwerthöffer und F.-G. Pajonk geben an, dass kein Interessenkonflikt besteht.

Alle im vorliegenden Manuskript beschriebenen Untersuchungen am Menschen wurden mit Zustimmung der zuständigen Ethikkommission (Nummer des Ethikvotums: 123/03), im Einklang mit nationalem Recht sowie gemäß der Deklaration von Helsinki von 1975 (in der aktuellen, überarbeiteten Fassung) durchgeführt. Von allen beteiligten Patienten liegt eine Einverständniserklärung vor.

Literatur

  1. 1.
    Allen MH, Feifel D, Lesem MD, Zimbroff DL, Ross R, Munzar P, Spyker DA, Cassella JV (2011) Efficacy and safety of loxapine for inhalation in the treatment of agitation in patients with schizophrenia: a randomized, double-blind, placebo-controlled trial. J Clin Psychiatry 72:1313–1321CrossRefGoogle Scholar
  2. 2.
    Baker RW, Kinon BJ, Maguire GA, Liu H, Hill AL (2003) Effectiveness of rapid initial dose escalation of up to forty milligrams per day of oral olanzapine in acute agitation. J Clin Psychopharmacol 23:342–348CrossRefGoogle Scholar
  3. 3.
    Barr J, Zomorodi K, Bertaccini EJ, Shafer SL, Geller E (2001) A double-blind, randomized comparison of i. v. lorazepam versus midazolam for sedation of ICU patients via a pharmacologic model. Anesthesiology 95:286–298CrossRefGoogle Scholar
  4. 4.
    Berk M, Ng F, Dodd S, Callaly T, Campbell S, Bernardo M, Trauer T (2008) The validity of the CGI severity and improvement scales as measures of clinical effectiveness suitable for routine clinical use. J Eval Clin Pract 14:979–983CrossRefGoogle Scholar
  5. 5.
    Biedler A, Helfen C, Pajonk FG (2012) Behandlungsbedürftigkeit psychiatrischer Notfälle im Notarztdienst. Evaluierung des „Indikator für psychiatrische Pharmakotherapie“. Anaesthesist 61:116–122CrossRefGoogle Scholar
  6. 6.
    Blitt CD (1983) Clinical pharmacology of lorazepam. Contemp Anesth Pract 7:135–145Google Scholar
  7. 7.
    Bonisch H (2007) Pharmakologie der Benzodiazepine: Allosterische Aktivatoren an GABAA-Rezeptoren. Pharm Unserer Zeit 36:186–194CrossRefGoogle Scholar
  8. 8.
    Caille G, Spenard J, Lacasse Y, Brennan J (1983) Pharmacokinetics of two lorazepam formulations, oral and sublingual, after multiple doses. Biopharm Drug Dispos 4:31–42CrossRefGoogle Scholar
  9. 9.
    Cernaianu AC, DelRossi AJ, Flum DR, Vassilidze TV, Ross SE, Cilley JH, Grosso MA, Boysen PG (1996) Lorazepam and midazolam in the intensive care unit: a randomized, prospective, multicenter study of hemodynamics, oxygen transport, efficacy, and cost. Crit Care Med 24:222–228CrossRefGoogle Scholar
  10. 10.
    Gillies D, Sampson S, Beck A, Rathbone J (2013) Benzodiazepines for psychosis-induced aggression or agitation. Cochrane Database Syst Rev.  https://doi.org/10.1002/14651858.cd003079.pub4 CrossRefGoogle Scholar
  11. 11.
    Hasan A, Wobrock T, Gaebel W, Janssen B, Zielasek J, Falkai P (2013) Nationale und internationale Leitlinien zur Schizophrenie. Update 2013 zum Stand der Empfehlungen zur antipsychotischen Medikation. Nervenarzt 84:1359–1360 (Seiten 1359–1360, 1362–1354, 1366–1358)CrossRefGoogle Scholar
  12. 12.
    Huber FX, Herzog L, Meeder PJ, Buchholz J (2001) Psychotrope Substanzen im Bereich der präklinischen Intensivmedizin. Gesundheitswesen 63:15–21CrossRefGoogle Scholar
  13. 13.
    Huber FX, Hackert T, Meeder PJ (2006) Problems and costs associated with alcohol and drug abuse in emergency medicine. Eur J Health Econ 7:196–198CrossRefGoogle Scholar
  14. 14.
    Katagiri H, Fujikoshi S, Suzuki T, Fujita K, Sugiyama N, Takahashi M, Gomez JC (2013) A randomized, double-blind, placebo-controlled study of rapid-acting intramuscular olanzapine in Japanese patients for schizophrenia with acute agitation. BMC Psychiatry 13:20CrossRefPubMedGoogle Scholar
  15. 15.
    Kishi T, Matsunaga S, Iwata N (2015) Intramuscular olanzapine for agitated patients: a systematic review and meta-analysis of randomized controlled trials. J Psychiatr Res 68:198–209CrossRefGoogle Scholar
  16. 16.
    Mandrioli R, Mercolini L, Raggi MA (2010) Metabolism of benzodiazepine and non-benzodiazepine anxiolytic-hypnotic drugs: an analytical point of view. Curr Drug Metab 11:815–829CrossRefGoogle Scholar
  17. 17.
    Messer T, Pajonk FG, Muller MJ (2015) Pharmakotherapie von psychiatrischen Akut- und Notfallsituationen – Allgemeine Prinzipien. Nervenarzt 86:1097–1110CrossRefGoogle Scholar
  18. 18.
    Montoya A, Valladares A, Lizan L, San L, Escobar R, Paz S (2011) Validation of the Excited Component of the Positive and Negative Syndrome Scale (PANSS-EC) in a naturalistic sample of 278 patients with acute psychosis and agitation in a psychiatric emergency room. Health Qual Life Outcomes 9:18CrossRefPubMedGoogle Scholar
  19. 19.
    O’Boyle CA, Barry H, Fox E, McCreary C, Bewley A (1988) Controlled comparison of a new sublingual lormetazepam formulation and i. v. diazepam in outpatient minor oral surgery. Br J Anaesth 60:419–425CrossRefPubMedGoogle Scholar
  20. 20.
    Olkkola KT, Ahonen J (2008) Midazolam and other benzodiazepines. Handbook of experimental pharmacology, S 335–360Google Scholar
  21. 21.
    Open Drug Database, https://www.oddb.og/
  22. 22.
    Pajonk FG (2015) Der psychiatrische Notfall im Rettungsdienst – Häufigkeit, Versorgung und Beurteilung durch Notärzte und Rettungsdienstpersonal. Nervenarzt 86:1081–1090CrossRefGoogle Scholar
  23. 23.
    Pajonk FG, Fleiter B (2003) Psychopharmakotherapie im Notarztdienst. Anaesthesist 52:577–585CrossRefGoogle Scholar
  24. 24.
    Pajonk FG, Bartels HH, Biberthaler P, Bregenzer T, Moecke H (2001) Der psychiatrische Notfall im Rettungsdienst – Häufigkeit, Versorgung und Beurteilung durch Notärzte und Rettungsdienstpersonal. Nervenarzt 72:685–692CrossRefGoogle Scholar
  25. 25.
    Pfennig A, Bschor T, Falkai P, Bauer M (2013) The diagnosis and treatment of bipolar disorder: recommendations from the current s3 guideline. Dtsch Arztebl Int 110:92–100PubMedCentralPubMedGoogle Scholar
  26. 26.
    Powney MJ, Adams CE, Jones H (2012) Haloperidol for psychosis-induced aggression or agitation (rapid tranquillisation). Cochrane Database Syst Rev.  https://doi.org/10.1002/14651858.cd009377.pub2 CrossRefGoogle Scholar
  27. 27.
    Pratts M, Citrome L, Grant W, Leso L, Opler LA (2014) A single-dose, randomized, double-blind, placebo-controlled trial of sublingual asenapine for acute agitation. Acta Psychiatr Scand 130:61–68CrossRefGoogle Scholar
  28. 28.
    Rortgen D, Schaumberg A, Skorning M, Bergrath S, Beckers SK, Coburn M, Brokmann JC, Fischermann H, Nieveler M, Rossaint R (2011) Vorgehaltene Medikamente auf notarztbesetzten Rettungsmitteln in Deutschland – Realität und Erfordernis nach Leitlinien. Anaesthesist 60:312–324CrossRefGoogle Scholar
  29. 29.
    Schultz A, Gram-Hansen P (1988) Lorazepam in oral or sublingual premedication. Ugeskr Laeg 150:1151–1153Google Scholar
  30. 30.
    Schwerthoffer D, Beuys D, Hamann J, Messer T, Pajonk FG (2015) Versorgung psychiatrischer Notfälle in psychiatrischen Kliniken in Deutschland. Psychiatr Prax.  https://doi.org/10.1055/s-0034-1387644 CrossRefGoogle Scholar
  31. 31.
    Spenard J, Caille G, de Montigny C, Vezina M, Ouellette J, Lariviere L, Trudel F (1988) Placebo-controlled comparative study of the anxiolytic activity and of the pharmacokinetics of oral and sublingual lorazepam in generalized anxiety. Biopharm Drug Dispos 9:457–464CrossRefGoogle Scholar
  32. 32.
    Suzuki H, Gen K, Takahashi Y (2013) A naturalistic comparison of the efficacy and safety of intramuscular olanzapine and intramuscular haloperidol in agitated elderly patients with schizophrenia. Ther Adv Psychopharmacol 3:314–321CrossRefPubMedGoogle Scholar
  33. 33.
    Wilson MP, Pepper D, Currier GW, Holloman GH Jr., Feifel D (2012) The psychopharmacology of agitation: consensus statement of the american association for emergency psychiatry project beta psychopharmacology workgroup. West J Emerg Med 13:26–34CrossRefPubMedGoogle Scholar
  34. 34.
    Wolf A, Muller MJ, Pajonk FG (2013) Psychopharmakotherapie im Notarztdienst. Med Klin Intensivmed Notfmed 108:683–694 (quiz 695–686)CrossRefGoogle Scholar
  35. 35.
    Wolf A, Muller MJ, Pajonk FG (2014) Psychopharmaka im Notarztdienst. Med Klin Intensivmed Notfmed 109:71–80 (quiz 81)CrossRefGoogle Scholar
  36. 36.
    Yildiz A, Sachs GS, Turgay A (2003) Pharmacological management of agitation in emergency settings. Emerg Med J 20:339–346CrossRefPubMedGoogle Scholar
  37. 37.
    Young CC, Prielipp RC (2001) Benzodiazepines in the intensive care unit. Crit Care Clin 17:843–862CrossRefGoogle Scholar

Copyright information

© Springer Medizin Verlag GmbH, ein Teil von Springer Nature 2018

Authors and Affiliations

  1. 1.Klinik und Poliklinik für Psychiatrie und PsychotherapieTU-MünchenMünchenDeutschland
  2. 2.Praxis Isartal für Erkrankungen der Psyche, Psychotherapie und PsychosomatikKloster SchäftlarnDeutschland

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