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Herz

, Volume 44, Issue 4, pp 310–314 | Cite as

Verschluss des linken Vorhofohrs bei nichtvalvulärem Vorhofflimmern

  • K. G. HäuslerEmail author
  • U. Landmesser
Schwerpunkt

Zusammenfassung

Vorhofflimmern (VHF) ist die häufigste Herzrhythmusstörung weltweit und bedingt etwa ein Fünftel aller ischämischen Schlaganfälle. Ab einem zumindest moderaten Schlaganfallrisiko wird gemäß aktuellen Leitlinien eine orale Antikoagulation empfohlen. Ein relevanter Anteil von Patienten mit VHF kann jedoch nicht dauerhaft oral antikoaguliert werden. Da für die VHF-assoziierte Thrombusbildung das linke Vorhofohr von großer Bedeutung ist, erscheint der katheterbasierte bzw. operative Verschluss des Vorhofohrs eine vielversprechende Therapieoption zu sein. Große Registerstudien belegen nunmehr eine sehr hohe Erfolgsrate des katheterbasierten Vorhofohrverschlusses und zugleich eine sinkende periinterventionelle Komplikationsrate. Neben der Darstellung der diesbezüglichen Datenlage sollen im vorliegenden Übersichtsartikel auch aktuell rekrutierende randomisierte Studien vorgestellt werden, die den Stellenwert des Vorhofohrverschlusses für die Schlaganfallprävention untersuchen. Die Autoren hoffen, dass die Ergebnisse der in Deutschland rekrutierenden und durch das Deutsche Zentrum für Herz-Kreislauf-Forschung e. V. finanzierten CLOSURE-AF-Studie viele der derzeit noch offenen Fragen beantworten werden.

Schlüsselwörter

Herzrhythmusstörung Schlaganfall Orale Antikoagulation Kardiale Embolie CLOSURE-AF-Studie 

Left atrial appendage closure in non-valvular atrial fibrillation

Abstract

Atrial fibrillation is the most frequent cardiac arrhythmia worldwide, causing approximately 20% of all ischemic strokes. Therefore, oral anticoagulation is recommended in patients with atrial fibrillation with at least a moderate risk of stroke; however, there is a significant proportion of patients who cannot undergo long-term oral anticoagulation. As the left atrial appendage is of major relevance for atrial fibrillation-induced thrombus formation, catheter-based or surgical closure of the left atrial appendage appears to be a promising therapeutic option. Large registry studies including patients with catheter-based left atrial appendage closure have proven its effectiveness and a decreasing procedure-related complication rate. This review article summarizes the current knowledge and introduces major ongoing randomized studies, which will investigate the impact of left atrial appendage closure on stroke prevention. The authors hope that the results of the randomized CLOSURE AF trial, which is funded by the German Center for Cardiovascular Research e. V. and is now recruiting patients in Germany, will help to solve many of the currently prevalent clinical questions.

Keywords

Cardiac arrhythmia Stroke Anticoagulation Cardiac source of embolism CLOSURE-AF study 

Notes

Einhaltung ethischer Richtlinien

Interessenkonflikt

K.G. Häusler erhielt Forschungsförderung von Bayer Healthcare, Sanofi-Aventis, Forschungsunterstützung durch die Getemed AG sowie Vortrags- und/oder Beraterhonorare von Bayer, Biotronik, Boehringer Ingelheim, Bristol-Myers Squibb, Daiichi Sankyo, Edwards Lifesciences, Pfizer, Medtronic und W. L. Gore. U. Landmesser erhielt Vortrags- und/oder Beraterhonorare von Abbott, Boston Scientific, Bayer und Boehringer Ingelheim. U. Landmesser und K.G. Häusler sind Principal Investigator bzw. Mitglied des Steering Committee der CLOSURE-AF-Studie.

Für diesen Beitrag wurden von den Autoren keine Studien an Menschen oder Tieren durchgeführt. Für die aufgeführten Studien gelten die jeweils dort angegebenen ethischen Richtlinien.

Literatur

  1. 1.
    Kirchhof P, Benussi S, Kotecha D et al (2016) 2016 ESC Guidelines for the management of atrial fibrillation developed in collaboration with EACTS. Eur Heart J 37(38):2893–2962CrossRefGoogle Scholar
  2. 2.
    Blackshear JL, Odell JA (1996) Appendage obliteration to reduce stroke in cardiac surgical patients with atrial fibrillation. Ann Thorac Surg 61(2):755–759CrossRefGoogle Scholar
  3. 3.
    Häusler KG, Endres M, Landmesser U (2018) Verschluss des linken Vorhofohrs bei nichtvalvulärem Vorhofflimmern. Medizinische Klinik – Intensivmedizin und Notfallmedizin. (Erstellt: 27. Nov. 2018)Google Scholar
  4. 4.
    Häusler KG, Landmesser U, Endres M (2015) Vorhofohrverschluss bei Vorhofflimmern? Pro. Nervenarzt 86(10):1273–1274CrossRefGoogle Scholar
  5. 5.
    Bergmann MW, Landmesser U (2014) Left atrial appendage closure for stroke prevention in non-valvular atrial fibrillation: rationale, devices in clinical development and insights into implantation techniques. EuroIntervention 10(4):497–504CrossRefGoogle Scholar
  6. 6.
    Caliskan E, Cox JL, Holmes DR Jr et al (2017) Interventional and surgical occlusion of the left atrial appendage. Nat Rev Cardiol 14(12):727–743CrossRefGoogle Scholar
  7. 7.
    Holmes DR Jr, Kar S, Price MJ et al (2014) Prospective randomized evaluation of the Watchman Left Atrial Appendage Closure device in patients with atrial fibrillation versus long-term warfarin therapy: the PREVAIL trial. J Am Coll Cardiol 64(1):1–12CrossRefGoogle Scholar
  8. 8.
    Holmes DR, Reddy VY, Turi ZG et al (2009) Percutaneous closure of the left atrial appendage versus warfarin therapy for prevention of stroke in patients with atrial fibrillation: a randomized non-inferiority trial. Lancet 374:534–542CrossRefGoogle Scholar
  9. 9.
    Reddy VY, Sievert H, Halperin J et al (2014) Percutaneous left atrial appendage closure vs warfarin for atrial fibrillation: a randomized clinical trial. JAMA 312(19):1988–1998CrossRefGoogle Scholar
  10. 10.
    Reddy VY, Holmes D, Doshi SK et al (2011) Safety of percutaneous left atrial appendage closure: results from the Watchman Left Atrial Appendage System for Embolic Protection in Patients with AF (PROTECT AF) clinical trial and the Continued Access Registry. Circulation 123(4):417–424CrossRefGoogle Scholar
  11. 11.
    Enomoto Y, Gadiyaram VK, Gianni C et al (2017) Use of non-warfarin oral anticoagulants instead of warfarin during left atrial appendage closure with the Watchman device. Heart Rhythm 14(1):19–24CrossRefGoogle Scholar
  12. 12.
    Bergmann MW, Betts TR, Sievert H et al (2017) Safety and efficacy of early anticoagulation drug regimens after WATCHMAN left atrial appendage closure: three-month data from the EWOLUTION prospective, multicentre, monitored international WATCHMAN LAA closure registry. EuroIntervention 13(7):877–884CrossRefGoogle Scholar
  13. 13.
    Boersma LV, Schmidt B, Betts TR et al (2016) Implant success and safety of left atrial appendage closure with the WATCHMAN device: peri-procedural outcomes from the EWOLUTION registry. Eur Heart J 37(31):2465–2474CrossRefGoogle Scholar
  14. 14.
    Boersma LV, Ince H, Kische S et al (2017) Efficacy and safety of left atrial appendage closure with WATCHMAN in patients with or without contraindication to oral anticoagulation: 1‑Year follow-up outcome data of the EWOLUTION trial. Heart Rhythm 14(9):1302–1308CrossRefGoogle Scholar
  15. 15.
    Tzikas A, Shakir S, Gafoor S et al (2016) Left atrial appendage occlusion for stroke prevention in atrial fibrillation: multicentre experience with the AMPLATZER Cardiac Plug. EuroIntervention. EuroIntervention 11(10):1170–1179CrossRefGoogle Scholar
  16. 16.
    Landmesser U, Schmidt B, Nielsen-Kudsk JE et al (2017) Left atrial appendage occlusion with the AMPLATZER Amulet device: periprocedural and early clinical/echocardiographic data from a global prospective observational study. EuroIntervention 13(7):867–876CrossRefGoogle Scholar
  17. 17.
    Landmesser U, Tondo C, Camm et al (2018) Left atrial appendage occlusion with the AMPLATZER amulet device: one-year follow-up from the prospective global amulet observational registry. EuroIntervention 14(5):e590–e597.  https://doi.org/10.4244/EIJ-D-18-00344 CrossRefPubMedGoogle Scholar
  18. 18.
    Yao X, Gersh BJ, Holmes DR Jr et al (2018) Association of Surgical Left Atrial Appendage Occlusion With Subsequent Stroke and Mortality Among Patients Undergoing Cardiac Surgery. JAMA 319(20):2116–2126CrossRefGoogle Scholar
  19. 19.
    Friedman DJ, Piccini JP, Wang T et al (2018) Association Between Left Atrial Appendage Occlusion and Readmission for Thromboembolism Among Patients With Atrial Fibrillation Undergoing Concomitant Cardiac Surgery. JAMA 319(4):365–374CrossRefGoogle Scholar
  20. 20.
    Korompoki E, Filippidis FT, Nielsen PB et al (2017) Long-term antithrombotic treatment in intracranial hemorrhage survivors with atrial fibrillation. Neurology 89(7):687–696CrossRefGoogle Scholar
  21. 21.
    Korsholm K, Nielsen KM, Jensen JM et al (2017) Transcatheter left atrial appendage occlusion in patients with atrial fibrillation and a high bleeding risk using aspirin alone for post-implant antithrombotic therapy. EuroIntervention 12(17):2075–2082CrossRefGoogle Scholar
  22. 22.
    Osmancik P, Tousek P, Herman D et al (2017) Interventional left atrial appendage closure vs novel anticoagulation agents in patients with atrial fibrillation indicated for long-term anticoagulation (PRAGUE-17 study). Am Heart J 183:108–114CrossRefGoogle Scholar
  23. 23.
    Tarantini G, D’Amico G, Latib A (2018) Montorfano M et al. Percutaneous left atrial appendage occlusion in patients with atrial fibrillation and left appendage thrombus: feasibility, safety and clinical efficacy. EuroIntervention 13(13):1595–1602CrossRefGoogle Scholar
  24. 24.
    Di Biase L, Santangeli P, Anselmino M et al (2012) Does the left atrial appendage morphology correlate with the risk of stroke in patients with atrial fibrillation? Results from a multicenter study. J Am Coll Cardiol 60:531–538CrossRefGoogle Scholar
  25. 25.
    Nedios S, Koutalas E, Kornej J et al (2015) Cardiogenic Stroke Despite Low CHA2DS2-VASc Score: Assessing Stroke risk by Left Atrial Appendage Anatomy (ASK LAA). J Cardiovasc Electrophysiol 26(9):915–921CrossRefGoogle Scholar
  26. 26.
    King JB, Azadani PN, Suksaranjit P et al (2017) Left Atrial Fibrosis and Risk of Cerebrovascular and Cardiovascular Events in Patients With Atrial Fibrillation. J Am Coll Cardiol 70(11):1311–1321CrossRefGoogle Scholar
  27. 27.
    Laible M, Möhlenbruch M, Horstmann S et al (2017) Peri-procedural silent cerebral infarcts after left atrial appendage occlusion. Eur J Neurol 24(1):53–57CrossRefGoogle Scholar
  28. 28.
    Rillig A, Bellmann B, Skurk C et al (2018) Left atrial appendage angiography is associated with the incidence and number of magnetic resonance imaging-detected brain lesions after percutaneous catheter-based left atrial appendage closure. Heart Rhythm 15(1):3–8CrossRefGoogle Scholar

Copyright information

© Springer Medizin Verlag GmbH, ein Teil von Springer Nature 2019

Authors and Affiliations

  1. 1.Neurologische Klinik und PoliklinikUniversitätsklinikum WürzburgWürzburgDeutschland
  2. 2.Medizinische Klinik für KardiologieCharité – Universitätsmedizin BerlinBerlinDeutschland
  3. 3.Berliner Institut für GesundheitsforschungCharité – Universitätsmedizin BerlinBerlinDeutschland
  4. 4.Standort BerlinDeutsches Zentrum für Herz-Kreislauf-Forschung (DZHK)BerlinDeutschland

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