Hämorrhoidalarterienligatur/Rectoanal Repair

How I do it
  • 15 Downloads

Zusammenfassung

Hintergrund

In dieser Arbeit sollen die Indikation, das Prinzip, die operative Technik und die Ergebnisse der Hämorrhoidalarterienligatur/Rectoanalrepair (HAL/RAR) dargestellt werden. Die Operation wird in einzelnen nachvollziehbaren Schritten demonstriert. Die HAL/RAR ist eine operative, nichtresezierende Methode zur Behandlung des prolabierenden Hämorrhoidalleidens. Neben der dopplergesteuerten Ligatur der in das Corpus cavernosum recti einstrahlenden Äste der Arteria rectalis superior zur Reduzierung des arteriellen Zuflusses (HAL) erfolgt eine zusätzliche Reposition des prolabierenden Gewebes mit einer fortlaufenden Mukopexienaht (RAR, „rectoanal repair“).

Material und Methoden

Neben einer kurzen Darstellung der Literaturergebnisse werden eigene Daten aus der Deutschen RAR-Studie vorgestellt: Es handelt sich dabei um eine prospektive Kohortenstudie an 498 Patienten aus 14 Kliniken und proktologischen Praxen, bei denen ein prolabierendes Hämorrhoidalleiden mit HAL/RAR versorgt wurde. Die Nachkontrolle erfolgte in festgelegten Intervallen über 3 Jahre mittels Befragung und proktologischer Untersuchung.

Ergebnisse

Bei fehlenden Majorkomplikationen und nur wenigen Minorkomplikationen (4,2 %) waren nach nur einer Behandlung postoperativ alle Symptome dauerhaft deutlich gebessert: keine oder nur geringe Blutung 97 %, kein Prolaps 91 %, keine Schmerzen 95 %, kein Puritus (83 %), kein Stuhlschmieren (90 %). Der Beattie-Score nahm von initial 5,52 auf 0,6 ab.

Diskussion

Die HAL/RAR ist für alle symptomatischen, prolabierenden Hämorrhoidealstadien geeignet. Sie ist befundadaptiert und individualisiert einsetzbar, hat wenige Komplikationen und sehr gute Langzeitergebnisse. Die Methode ist auch bei Problembefunden einsetzbar (Inkontinenz, Vorbestrahlungen, Voroperationen).

Schlüsselwörter

Hämorrhoiden Indikationen Operation Op-Techniken Ergebnisse 

Hemorrhoidal artery ligation/Rectoanal Repair

Abstract

Background

This article presents the indications, principles, operative technique and the results of hemorrhoidal artery ligation rectoanal repair (HAL-RAR). The procedure is described in a step-by-step fashion. The HAL-RAR is a surgical non-resecting procedure for the treatment of prolapsed hemorrhoids. It includes both the Doppler-guided ligation of the superior rectal artery branches that feed the hemorrhoidal plexus (corpus cavernosum recti) in order to reduce the arterial inflow (HAL) and mucopexy of the prolapsed tissue with a running suture (RAR).

Patients and methods

Apart from a brief discussion of the literature we present the outcomes of the German RAR study. This study is a prospective cohort study including 498 patients from 14 hospitals and proctological clinics, which performed HAL-RAR for prolapsed hemorrhoids. Follow-up was realized in predefined intervals for 3 years and included an interview and a proctological examination.

Results

There were no major complications and only few minor complications (4.2%). Patients indicated an improvement after the procedure for each of the following symptoms: no or only minor bleeding 97%, no prolapse 91%, no pain 95%, no pruritus 83%, no soiling 90%. The Beattie score dropped from initially 5.52 to 0.6.

Discussion

The HAL-RAR is an appropriate procedure for all symptomatic prolapsing stages of hemorrhoidal disease. It can be tailored to the extent of the hemorrhoids taking individual findings into account. Complications are rare and long-term results are convincing. It can also be performed in pre-existing pathologies, such as anal incontinence, previous radiation treatment and a history of anal operations.

Keywords

Hemorrhoidal disease Indications Operation Surgical management Results 

Notes

Einhaltung ethischer Richtlinien

Interessenkonflikt

H.-U. Dorn gibt an, dass kein Interessenkonflikt besteht.

Alle beschriebenen Untersuchungen am Menschen wurden mit Zustimmung der zuständigen Ethik-Kommission, im Einklang mit nationalem Recht sowie gemäß der Deklaration von Helsinki von 1975 (in der aktuellen, überarbeiteten Fassung) durchgeführt. Von allen beteiligten Patienten liegt eine Einverständniserklärung vor.

Literatur

  1. 1.
    Aigner F et al (2012) Consensus statement haemorrhoidal disease. Wien Klin Wochenschr 124(5–6):207–219CrossRefPubMedGoogle Scholar
  2. 2.
    Dal Monte PP, Tagariello C, Giordano P, Cudazzo E, Shafi A, Sarago M, Franzini M (2007) Transanal haemorrhoidal dearterialisation: nonexzisional surgery for the treatment of haemorrhoidal disease. Tech Coloproctol 11:333–339CrossRefGoogle Scholar
  3. 3.
    Dorn HU, Mory M (2007) 5 Jahre HAL: Erfahrungen und Langzeitergebnisse. Coloproctology 29:205–221CrossRefGoogle Scholar
  4. 4.
    Dorn H‑U (2015) Hämorrhoiden. In: Eckenbrecht JF, Jonas S (Hrsg) Viszeralmedizin: Interdisziplinäres Fachwissen Gastroenterologie und Viszeralmedizin, 4. Aufl. Springer, BerlinGoogle Scholar
  5. 5.
    Dorn HU (2016) Ergebnisse der Deutschen RAR-Studie. 42. Deutscher Koloproktologenkongress München 2016. Coloproctology 38:77Google Scholar
  6. 6.
    Farag AE (1978) Pile suture: a new technique for the treatment of haemorrhoids. Br J Surg 65:293–295CrossRefPubMedGoogle Scholar
  7. 7.
    Faucheron JL, Gagner Y (2008) Doppler-guided hemorrhoidal artery ligation for the treatment of symptomatic hemorrhoids: early and three-year follow-up results in 100 consecutive patients. Dis Colon Rectum 51:945–949CrossRefPubMedGoogle Scholar
  8. 8.
    Faucheron JL, Ponchet G, Voirin D, Badic B, Gagner Y (2011) Doppler guided haemorrhoidal artery ligation and rectoanal repair (HAL-RAR) for the treatment of grade IV hemorrhoids: long-term results in 100 consecutive patients. Dis Colon Rectum 54(2):226–231CrossRefPubMedGoogle Scholar
  9. 9.
    Gupta PJ, Kalaskar S (2008) Ligation and mucopexie for prolapsing hemorrhoids – a ten year experience. Ann Surg Innov Res.  https://doi.org/10.1186/1750-1164-2-5 PubMedPubMedCentralGoogle Scholar
  10. 10.
    Gupta PJ, Kalaskar S, Taori S, Heda PS (2011) Doppler-guided hemorrhoidal artery ligation does not offer any advantage over suture ligation of grade 3 symptomatic hemorrhoids. Tech Coloproctol 15(4):439–444CrossRefPubMedGoogle Scholar
  11. 11.
    Hussein AM (2001) Ligation – anopexie for treatment of advanced hemorrhoidal disease. Dis Colon Rectum 44:1887–1890CrossRefPubMedGoogle Scholar
  12. 12.
    Infantino A, Bellomo R, Dal Monte PP, Salafia C, Tagariello C, Tonizzo CA, Spazzafumo L, Romano G, Altomare DF (2010) Transanal haemorrhoidal artery echodoppler ligation and anopexie (THD) is effective for II and III degree haemorrhoids: a prospective multicentric study. Colorectal Dis 12:804–809CrossRefPubMedGoogle Scholar
  13. 13.
    Infantino A, Altomare DF, Bottini C, Bonanno M, Mancini C, THD group of the SICCR (Italian Society of Colorectal Surgeons): Yalti T, Giamondo P, Hoch J, El Gaddal A, Pagano C (2012) Prospective randomized multicentre study comparing stapler haemorrhoidopexy with Doppler-guided transanal haemorrhoid dearterialisation for third-dergee haemorrhoids. Colorectal Dis 14(2):205–211CrossRefPubMedGoogle Scholar
  14. 14.
    Longo A (1998) Treatment of haemorrhoids disease by reduction of muchosa and haemorrhoidal prolaps with circler suturing device; a new procedure. 6th World Congress of Endoscopic Surgery, Rom, 3 – 6 June 1998Google Scholar
  15. 15.
    Morinaga K et al (1995) A novel therapie for internal haemorrhoids: ligation hemorrhoidal artery with a newly devised instrument in conjunction with a doppler flowmeter. Am J Gastroenterol 90:610–612PubMedGoogle Scholar
  16. 16.
    Pakravan F, Helmes C, Baeten C (2009) Transanal open hemorrhoidopexy. Dis Colon Rectum 52:503–506CrossRefPubMedGoogle Scholar
  17. 17.
    Satzinger U, Feil W, Glaser K (2009) Recto anal repair: a viable new treatment option for high-grade hemorrhoids. One year results of a prospective study. Pelviperineology 28:37–42Google Scholar
  18. 18.
    Scheyer M, Antonietti E, Rollinger G, Mall H, Arnold S (2006) Doppler-guided hemorrhoidal artery ligation. Am J Surg 191:89–93CrossRefPubMedGoogle Scholar
  19. 19.
    Walega P, Scheyer M, Kenig J, Herman RM, Arnold S, Nowak M, Cegielny T (2008) Two-center experience in the treatment of hemorrhoidal disease using Doppler-guided hemorrhoidal artery ligation: functional results after 1‑year follow-up. Surg Endosc 22:2379–2383CrossRefPubMedGoogle Scholar
  20. 20.
    You SY, Kim SH, Chung CS, Lee DK (2005) Open vs. closed hemorrhoidectomy. Dis Colon Rectum 48(1):108–113CrossRefPubMedGoogle Scholar

Copyright information

© Springer Medizin Verlag GmbH, ein Teil von Springer Nature 2018

Authors and Affiliations

  1. 1.Klinik für Allgemein- und ViszeralchirurgieKlinikum ZschopauZschopauDeutschland

Personalised recommendations