Advertisement

Pharmaceutisch weekblad

, Volume 1, Issue 1, pp 1338–1341 | Cite as

Bijwerkingen en interacties van cimetidine

  • J. J. M. Holthuis
  • D. P. Krom
  • J. K. Boedinga
Article

Conclusies

De meest voorkornende bijwerking is verwardheid. Over het algemeen bleken de bijwerkingen zeer snel te verdwijnen na staken van de medicatie.

Bij patiënten met een verminderde nierfunctie is het wenselijk de dosis te reduceren. Bij patiënten die anticoagulantia gebruiken, dient bij een gelijktijdig gebruik van cimetidine rekening te worden gehouden met een verlengde protrombinetijd. Verder is het denkbaar dat bij de mannelijke gebruiker van cimetidine tijdelijk een verminderde fertiliteit optreedt.

Preview

Unable to display preview. Download preview PDF.

Unable to display preview. Download preview PDF.

Literatuur

  1. 1.
    Brogden, R. N., R. C. Heel, T. M. Speight enG. S. Avery (1978)Drugs 15, 93–131.CrossRefPubMedGoogle Scholar
  2. 2.
    Majunidar, S. K., A. D. Thomson enG. K. Shaw (1978)Brit. Med. J. I, 409.CrossRefGoogle Scholar
  3. 3.
    Letter to editor (1978)Lancet I, 99.Google Scholar
  4. 4.
    Letter to editor (1979)New Engl. J. Med. 300, 94.Google Scholar
  5. 5.
    Van Thiel, D. H., J. S. Gavaler, W. J. Smith enG. Paul (1979)New Engl. J. Med. 300, 1012.CrossRefPubMedGoogle Scholar
  6. 6.
    Letter to editor (1979)Brit. Med. J. I, 1147.Google Scholar
  7. 7.
    Peden, N. R., J. M. Cargill, M. C. K. Browning, J. H. B. Saunders enK. G. Wormsley (1979)Brit. Med. J. I, 659.CrossRefGoogle Scholar
  8. 8.
    Funder, W. F., enJ. E. Mercer (1979)J. Clin. Endocrinol. Metab. 48, 189.CrossRefPubMedGoogle Scholar
  9. 9.
    Letter to editor (1976)New Engl. J. Med. 295, 841.Google Scholar
  10. 10.
    Letter to editor (1978)Ann. Intern. Med. 88, 579.Google Scholar
  11. 11.
    Letter to editor (1977)Lancet II, 294.Google Scholar
  12. 12.
    Letter to editor (1979)Ann. Intern. Med. 90, 274.Google Scholar
  13. 13.
    Letter to editor (1977)Lancet II, 719.Google Scholar
  14. 14.
    Letter to editor (1978)Lancet I, 382–383.Google Scholar
  15. 15.
    Letter to editor (1979)New Engl. J. Med. 300, 864.Google Scholar
  16. 16.
    Letter to editor (1977)Lancet II, 928.Google Scholar
  17. 17.
    Letter to editor (1978)New Engl. J. Med. 298, 284.Google Scholar
  18. 18.
    Letter to editor (1978)J. Am. Med. Assoc. 239, 2550–2551.Google Scholar
  19. 19.
    Letter to editor (1977)Lancet II, 512.Google Scholar
  20. 20.
    Letter to editor (1977)Lancet I, 858.Google Scholar
  21. 21.
    Letter to editor (1978)Lancet II, 45.Google Scholar
  22. 22.
    Letter to editor (1978)Brit. Med. J. I, 20.Google Scholar
  23. 23.
    Letter to editor (1978)Lancet I, 330.Google Scholar
  24. 24.
    Flind, A. C. (1978)Brit. Med. J. II, 1367.CrossRefGoogle Scholar
  25. 25.
    Letter to editor (1977)Lancet II, 1226–1227.Google Scholar
  26. 26.
    Letter to editor (1978)New Engl. J. Med. 299, 262.Google Scholar
  27. 27.
    Burland, W. L., D. W. Darkin enM. W. Mills (1976)Lancet II, 965.CrossRefGoogle Scholar
  28. 28.
    Mcgregor, C. G. A., L. J. Ogg, L. S. Smith, A. J. Cochran, G. R. Gray, G. Gillespie enJ. Forrester (1977)Lancet I, 122–123.CrossRefGoogle Scholar
  29. 29.
    Elder, J. B., P. C. Ganguli enI. E. Gillespie (1979)Lancet I, 1006.Google Scholar
  30. 30.
    Bodemar, G., J. G. Mills, B. Norlander, P. Osborn, W. L. Burland enA. Walan (1978)Gut 19, A990.Google Scholar
  31. 31.
    Letter to editor (1978)Brit. Med. J. I, 853.Google Scholar
  32. 32.
    Letter to editor (1979)Lancet I, 607.Google Scholar
  33. 33.
    Letter to editor (1979)Brit. Med. J. I, 453–454.Google Scholar
  34. 34.
    Letter to editor (1977)Brit. Med. J. II, 1149.Google Scholar
  35. 35.
    Letter to editor (1977)Brit. Med. J. II, 1538.Google Scholar
  36. 36.
    Letter to editor (1977)Brit. Med. J. II, 865.Google Scholar
  37. 37.
    Letter to editor (1979)Lancet I, 50.Google Scholar
  38. 38.
    Letter to editor (1979)Lancet II, 42.Google Scholar
  39. 39.
    Lyons, F. (1979)Lancet I, 1376.CrossRefGoogle Scholar
  40. 40.
    Letter to editor (1977)Lancet I, 247.Google Scholar
  41. 41.
    Letter to editor (1979)Brit. Med. J. I, 889.Google Scholar
  42. 42.
    Letter to editor (1978)Lancet II, 1314–1315.Google Scholar
  43. 43.
    Züchner, H. (1977)Deut. Med. Wochschr. 102, 1788–1789.Google Scholar
  44. 44.
    Letter to editor (1978)Lancet I, 987.Google Scholar
  45. 45.
    Letter to editor (1978)Lancet I, 666.Google Scholar
  46. 46.
    Letter to editor (1978)Brit. Med. J. I, 753–754.Google Scholar
  47. 47.
    Letter to editor (1978)Lancet I, 444.Google Scholar
  48. 48.
    Schentag, J., G. Calleri, J. Q. Rosi, F. B. Cerra, E. Deglopper enH. Bernhard (1979)Lancet I, 177–181.CrossRefGoogle Scholar
  49. 49.
    Letter to editor (1978)Lancet I, 828.Google Scholar
  50. 50.
    Spence, R. W., L. R. Celestin (1979)Gut 20, 154-I57.CrossRefPubMedPubMedCentralGoogle Scholar

Copyright information

© Bohn, Scheltema & Holkema 1979

Authors and Affiliations

  • J. J. M. Holthuis
    • 1
  • D. P. Krom
    • 1
  • J. K. Boedinga
    • 2
  1. 1.Student farmacieRijksuniversiteit LeidenNetherlands
  2. 2.Afd. Farmacologie en Farmacotherapie, subfaculteit FarmacieRijksuniversiteit LeidenNiederlande

Personalised recommendations