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The pathology and pathogenesis of endolymphatic hydrops. New investigations

  • Franz Altmann
  • Gerd Zechner
Article

Summary

The examination of a case of unilateral Menière's disease confirms the previously expressed opinion that the frequently observed circumscribed herniations of the saccular and utricular wall are not healed ruptures of the entire wall but only ruptures of the inner layer with outward bulging of the outer layer. Neither in this nor in any of the other observations reported in the literature is there any evidence that they could represent healed ruptures of the entire wall; true ruptures occasionally occur but are extremely rare. The theories which try to explain the pathogenesis of the Menière attacks with periodic ruptures of the walls of the endolymphatic structures with subsequent healing are in our opinion not supported by the actual anatomical findings.

The fibrosis of the perisaccular tissue on the diseased side favours the assumption that disturbances in the absorption of the endolymph in this area could play a role in producting the hydrops.

This supposition is in good agreement with the findings in the second case. Here a very bilateral endolymphatic hydrops was found together with signs of a healed predominately serous labyrinthitis which had followed an acute middle ear infection in childhood with extensive paralabyrinthitis.

The degree of the endolymphatic hydrops by far exceeded the one usually seen in a healed serous labyrinthitis. Since there was a bony obliteration of both endolymphatic ducts, a disturbance in the resorption of the endolymph could again have been a contributory factor in bringing about the marked dilatation of the endolymphatic spaces.

Keywords

Outer Layer Starke Anatomical Finding Subsequent Healing Endolymphatic Hydrops 

Zusammenfassung

Die Untersuchung eines Falles von einseitiger Menièrescher Erkrankung bestätigt die kürzlich ausgesprochene Annahme, daß die häufig beobachteten Hernien der Sacculus- und Utriculuswand nicht geheilte Risse der ganzen Wand sind, sondern nur Einrisse der inneren Schicht mit Ausbuchtung der äußeren Lage. Wenngleich Risse vorkommen, so sind these sehr selten. Weder in unserer Beobachtung noch in der Literatur konnte bewiesen werden, daß Hernien geheilte Risse der ganzen Labyrinthwand darstellen. Die Theorie, daß die periodisch auftretenden Menièreschen Anfälle durch solche Wandrisse verursacht werden, kann unserer Ansicht nach nicht durch anatomische Befunde gestützt werden.

Die Fibrose des perisacculären Gewebes an der erkrankten Seite begünstigt die Annahme, daß Störungen in der Endolymphresorption eine Rolle bei Entstehung des Hydrops spielen.

Diese Unterstellung ist im Einklang mit den Befunden im zweiten Fall. Der sehr starke beiderseitige Hydrops ist vergesellschaftet mit Zeichen einer geheilten serofibrinösen Labyrinthitis als Folge einer akuten Mittelohrentzündung in der Kindheit.

Das Ausmaß des endolymphatischen Hydrops übertraf bei weitem das, welches normalerweise bei abgeheilter seröser Labyrinthitis beobachtet wird. Da eine knöcherne Obliteration beider Ductus endolymphatici bestand, konnte eine Störung der Endolymphresorption auch hier mitverursachend rein, für die starke Ausweitung der Endolymphräume.

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Copyright information

© Springer-Verlag 1968

Authors and Affiliations

  • Franz Altmann
    • 1
    • 2
  • Gerd Zechner
    • 1
  1. 1.Department of OtolaryngologyColumbia University, College of P and SNew York
  2. 2.New YorkUSA

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